آنچه مشخص است برخی ثبت نام کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که قیمت آنها از نمایندگی تا بازار فاصله زیادی داشته باشد. بدین ترتیب خودروهای عرضه شده در ۱۶ لیست وزارت صمت، هنوز نتوانسته سود مورد نظر آنها را از این بازار نابسامان تامین کند.
چرا متقاضیان خودروهای خارجی که اسفند سال ۱۴۰۱ اقدام به پیش ثبت نام وارداتیها کردند از انتخاب خودرو در سامانه ممانعت میکنند؟
به گزارش دنیای اقتصاد، اسفندماه سال ۱۴۰۱ ثبت نام از متقاضیان خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه در شرایطی آغاز شد که ۱۱۹ هزار نفر متقاضی در این سامانه ثبت نام کردند.
در نهایت شرایط ۳۳ هزار نفر برای دریافت خودرو وارداتی احراز شد.
هر چند همراه با واردات قطره چکانی در ۱۵ ماه گذشته، کمتر از ۱۵ هزار نفر تاکنون خودروی ثبت نامی خود را تحویل گرفتند با این حال خطای سیاستگذار درشیوه واردات، تنها دلیل تعلل در عرضه خودرو نبوده بلکه ثبت نام کنندگان نیز به نوبه خود در این زمینه نقش داشته اند.
از سال گذشته تاکنون که عرضه وارداتیها آغاز شده، وزارت صمت ۱۶ اطلاعیه برای انتخاب خودرو از سوی ثبت نام کنندگان صادر کرده است، و در هر اطلاعیهای نیز لیستی از خودروهای منتخب را اعلام میکند، با این حال متقاضیان باز هم از انتخاب امتناع کرده و در انتظار اطلاعیههای بعدی مینشینند.
این رویه منجر به آن شد که وزارت صمت در اطلاعیهای اعلام کند که اگر متقاضیان خودروی خود را انتخاب نکنند، از اولویت سامانه یکپارچه حذف خواهد شد.
اما تعلل ثبت نام کنندگان به چه دلیل است؟ آنچه مشخص است برخی ثبت نام کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که قیمت آنها از نمایندگی تا بازار فاصله زیادی داشته باشد.
بدین ترتیب خودروهای عرضه شده در ۱۶ لیست وزارت صمت، هنوز نتوانسته سود مورد نظر آنها را از این بازار نابسامان تامین کند.
از اسفند ماه سال گذشته واردات محصولاتی همچون نیسان، تویوتا، هوندا و فیات افزایش یافته با این حال برخی متقاضیان که بیشتر به نظر میرسد واسطه گران بازار باشند، باز هم در انتظار محصولاتی گرانتر هستند.