فروش بالای خودروهای چینی در بازار آلمان قطعا جای تعجب دارد، اما نشانگر آن است که چینیها به تدریج جای خود را در مهمترین بازارهای جهانی خودرو تثبیت میکنند و مساله خودروی چینی دیگر مربوط به نقطه خاصی از روی کره زمین نمیشود.
فروش خودروهای چینی در بازارهای خارجی همواره مساله جالبی برای مخاطبان حوزه اقتصاد و خودرو بوده است. این ویژگی شامل بازار ایران نیز میشود که نظرات موافق و مخالف خاص خود را دارد.
به گزارش عصر ایران، اما در این مطلب سراغ بازار آلمان میرویم تا ببینیم طی ماه نوامبر (آّبان-آذر) چه میزان خودرو چینی به فروش رسیده است. قطعا ماجرا درباره بازار آلمان که خود خواستگاه برترین کمپانیهای جهان است، جذابتر میشود.
طی ماه نوامبر آمار مرتبط با فروش خودرو صفر کیلومتر در مقیاس سالانه روند کاهشی را نمایان میکند. طی ماه مذکور برابر با ۲۴۵۷۰۱ دستگاه خودرو صفر کیلومتر در آلمان تحویل مشتریان شده است که ۵.۷ درصد با زمان مشابه سال گذشته کمتر است.
از تعداد ۲۴۵۷۰۲ دستگاه، برابر با ۴۴۹۴۲ دستگاه مربوط به خودروهای الکتریکی میشود که بازهم کاهش ۲۲.۵ درصدی در مقیاس سالانه را منعکس میکند. ۱۸۱۲۴ دستگاه مربوط به پلاگین هیبریدها میشود که اینجا هم کاهش ۵۹.۳ درصد را در مقیاس سالانه شاهد هستیم.
منبع آمار مورد استفاده در این گزارش KBA است. (یکی از مهمترین مراجع آماری آلمان در رابطه با حمل و نقل و اطلاعات خودرو)
آمار کل فروش برندهای چینی در بازار آلمان طی ماه نوامبر
در این قسمت سراغ چینیهای حاضر در آمار فوق میرویم. ام جی رووی با فروش ۱۶۷۳ دستگاه و کاهش ۲۰.۸۲ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته میلادی، پرچمدار چینیها در این گزارش محسوب میشود.
ام جی در سال ۲۰۲۳ تا کنون، برابر با ۱۸۶۵۵ دستگاه تحویل مشتریان آلمانی خود داده است.
اسمارت جیلی الکتریکی با شاخص تحویل ۱۳۳۹ دستگاه در رتبه بعدی قرار دارد. جیلی اسمارت آمار مثبت ۵۰.۹۶ درصد را ثبت کرده است. در سال ۲۰۲۳ اسمارت برابر با ۱۵۶۵۵ دستگاه خودرو الکتریکی تحویل مشتریان داده است.
خودروهای اسمارت در واقع حاصل ائتلاف میان جیلی و مرسدس بنز است. البته ۲۰ درصد از سهام مرسدس بنز هم به طور برابر در اختیار جیلی و بایک قرار دارد.
جایگاه سوم به گریت وال موتور تعلق دارد. این برند برابر با ۴۲۶ دستگاه خودرو در آلمان طی ماه نوامبر فروخته است. اینجا هم کاهش ۲.۲۹ درصدی را شاهد هستیم. گریت وال به دنبال عرضه قدرتمند محصولات اورا و گربههای چینی در آلمان است.
بی وای دی برابر با ۳۵۰ دستگاه خودرو فروش داشته که کاهش ۵۴.۸۷ درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته را نشان میدهد. از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون، بی وای دی برابر با ۳۴۳۸ دستگاه خودرو در بازار آلمان تحویل مشتریان داده است.
آمار فروش بی وای دی در بازار آلمان از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا انتهای ماه نوامبر
پولستار دیگر چینی این گزارش است که ۲۸۱ دستگاه فروش داشته و رشد ۳.۳۱ درصدی در مقایسه با ماه گذشته و کاهش ۸۳.۲ درصدی در مقایسه با سال گذشته را ثبت کرده است. پولستار از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۰۲۳ دستگاه خود را در آلمان تحویل مشتریان داده است.
نیو دیگر برند چینی است که ۵۰ خودرو فروش داشته و کاهش ۸۲.۷۰ درصدی در مقایسه با ماه اکتبر که ۲۸۹ خودرو را تحویل مشتریان داده بود، نشان میدهد. در مقیاس سالانه نیز کاهش ۴۷.۴ درصدی مشهود است. نیو از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون برابر با ۱۲۲۴ دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده است.
نیو در بازار آلمان، محصولات خود را با شرایط پرداخت ماهانه نیز عرضه میکند.
آمار فروش نیو در بازار آلمان از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا انتهای ماه نوامبر در ستونهای قرمز / همین آمار مربوط به سال ۲۰۲۲ در ستونهای خاکستری (+ستون اضافه دسامبر ۲۰۲۲)
اکس پنگ دیگر برند چینی است که در انتظار ورود به بازار آلمان نشسته و قرار است از سال ۲۰۲۴ وارد این لیست آماری شود.
حالا برای مقایسه نگاهی به وضعیت تسلا در بازار آلمان خواهیم داشت. تسلا طی ماه نوامبر ۴۹۲۳ دستگاه خودرو فروش داشته در آلمان که کاهش ۵۴.۵ درصدی در مقاییسه با سال گذشته را نشان میدهد. خودروهای تحویلی تسلا نیز دو گروه هستند، بخشی در گیگا فکتور برلین تولید شده اند و بخش دیگر در گیگا فکتوری شانگهای چین.
قیمت روز خودرو خارجی و داخلی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید