پس از چند سال وقفه، اکنون برند گک با مدل گک GS۳ به همراه شرکت راسا موتور خاورمیانه به بازار ایران بازگشته است.
پس از چند سال وقفه، اکنون برند گک با مدل گک GS۳ به همراه شرکت راسا موتور خاورمیانه به بازار ایران بازگشته است.
طی سالهای میانی دهه ۱۳۹۰، مشتریان ایرانی با برند چینی GAC بهصورت محدود آشنا شدند. در آن زمان خودرویی به نام گک ترامپچی GA۳S به بازار ایران عرضه شد که البته نتیجه مطلوبی در پی نداشت. پس از چند سال وقفه، اکنون برند گک با مدل گک GS۳ به همراه شرکت راسا موتور خاورمیانه به ایران بازگشته است. این خودرو هنوز به مرحله معرفی رسمی نرسیده، اما طی همین زمان کوتاه، لقب پرآپشنترین خودرو وارداتی به این خودروی اختصاص یافته است. به همین بهانه سعی داریم تا در مطلب پیش رو نگاهی کوتاه به این خودرو داشته باشیم.
شرکت گک در دهه ۱۳۹۰ خورشیدی، چندبار شانس خود را در بازار ایران امتحان کرد. این شرکت نخست یک کراساوور به نام گک گونو G۵ را به بازار ایران فرستاد که بعید است نام آن را شنیده باشید. مدتی بعد با همکاری شرکت الماسداران که سابقه واردات میتسوبیشی را در کارنامه خود داشت، گک ترامپچی GA۳S را برای مصرفکنندگان ایرانی به ارمغان آورد. در شرایطی که بازار از تنوع بالای خودروهای وارداتی برخوردار بود و حتی اتومبیلهایی همچون کیا سراتو توسط سایپا به تولید میرسیدند، کمتر کسی به گک ترامپچی GA۳S توجه میکرد. درنتیجه این خودرو حضور کوتاهی در بازار ما داشت و گک برای دومینبار در ایران شکست خورد.
بااینحال، اکنون شرایط تغییر کرده است. محدودیتهای واردات و تغییر نگرش مشتریان نسبت به خودروهای چینی، باعث شده است تا گک GS۳ شانس موفقیت در بازار ایران را حداقل روی کاغذ داشته باشد. علاوهبراین، شرکت جدیدی به نام راساموتور وظیفه عرضه محصولات گک را بر عهده دارد که امیدواریم رویه بازاریابی و فروش آن متفاوت از همکاران قبلی این برند چینی باشد.
گک GS۳ یک کراساوور جمعوجور است و طراحی زیبایی دارد که از الگوهای روز پیروی میکند. بااینحال، در بخش مشخصات فنی از ترکیب ثابت خودروهای چینی در گک جی اس ۳ استفاده شده است. پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر از نوع تزریق مستقیم سوخت یا GDi وظیفه تأمین قدرت این خودرو را بر عهده دارد.
حداکثر راندمان این پیشرانه ۱۷۵ اسببخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور است. جعبهدنده هفتسرعته دوکلاچهتر یا WDCT نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد. مطابق انتظار، گک جی اس ۳ یک کراساوور دیفرانسیل جلو شهری است و قابلیت بیراههنوردی را ندارد. بااینحال، شتاب صفر تا صد ۷.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۶.۱۸ لیتر بر صد کیلومتر، باعث جذابیت این خودرو روی آسفالت خواهند شد.
همانطور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، گک GS۳ عنوان پرآپشنترین خودرو وارداتی را به خود اختصاص داده است. آپشنهای این خودرو شامل موارد زیر هستند:
شش کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز اضطراری، سیستم کمک به حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، کروز کنترل هوشمند و محدودکننده سرعت، رادار نقطه کور، رادار هشدار برخورد از جلو، رادار نگهدارنده بین خطوط و سیستم هشدار تعویض خط، سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغهای جلو LED، نور بالا اتوماتیک، سنسور پارک جلو و عقب، سامانه پایش فشار باد تایرها، سیستم صوتی با شش بلندگو به همراه نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی، نورپردازی داخلی، شارژر بیسیم، کلاستر دیجیتال، در صندوق برقی، سقف پانوراما و تریم چرمی کابین.
قیمت گک GS۳ در عربستان سعودی معادل ۵۱۹۸۰ ریال سعودی است؛ بنابراین بهای آن معادل ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود. البته محصول گک با این رقم به دست مشتریان ایرانی نمیرسد، چرا که عوارض واردات به این نرخ افزوده خواهند شد. درنتیجه قیمت این خودرو به حدود دو برابر یعنی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. کیامسی X۵، امویام X۵۵ پرو، تیگارد X۳۵ و هایما S۵ رقبای این خودرو در بازار ایران را تشکیل میدهند.
قیمت روز خودرو خارجی و داخلی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید