bato-adv

(تصویر) حشره بی‌نظیر الهام‌بخش ایرباس شد

(تصویر) حشره بی‌نظیر الهام‌بخش ایرباس شد

هواپیمای ایرباس در طول آزمایش، قادر به تشخیص و واکنش به شرایط خارجی مانند مناطق پرواز، نواحی خاص و همچنین آب‌وهوا بود. این هواپیما مسیر پرواز جدیدی ایجاد کرد و همچنین این اطلاعات را به‌طور مستقل و خودران به کنترل ترافیک و سایر اپراتور‌های فرودگاه منتقل کرد.

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۵ دی ۱۴۰۱

سیستم خودکار جدید ایرباس که دراگون‌فلای نام دارد، برای تقلید از توانایی حشرات در تشخیص مکان‌های خاص توسعه یافته است.

به گزارش دیجیاتو، ایرباس درحال آزمایش یک مجموعه جدید از فناوری پرواز خودکار است که می‌تواند امنیت و بهره‌وری پرواز‌ها را بهبود دهد. این فناوری خودکار که پروژه «دراگون‌فلای» (DragonFly به‌معنای آسیابک) نام دارد، شامل مواردی مانند انحراف اضطراری و فرود خودکار است.

به گفته ایرباس، ویژگی‌های جدید این سیستم هم‌اکنون روی یک هواپیمای A ۳۵۰-۱۰۰۰ در فرودگاه تولوز–بلانیاک در فرانسه درحال آزمایش هستند. این آزمایش‌ها توسط Airbus UpNext، یکی از زیرمجموعه‌های ایرباس برای اعتبارسنجی فناوری‌های جدید پیش از استفاده گسترده انجام می‌شوند.

سیستم جدید ایرباس توانایی حشرات را تقلید می‌کند

استفاده از نام دراگون‌فلای (آسیابک) چندان تصادفی نیست؛ چرا که به گفته ایرباس، این فناوری برای تقلید از توانایی حشرات در تشخیص مکان‌های خاص توسعه یافته است. هدف استفاده از این توانایی، کمک به هواپیما هنگام حرکت روی باند، پیش از بلندشدن از زمین، رسیدگی به حوادثی که خدمه قادر به مدیریت آن‌ها نیستند و برخاست و فرود خودکار است.

به گفته ایرباس، این آزمایش‌ها یکی از چندین مرحله در تحقیقات روش‌مند فناوری‌ها برای بهبود امنیت و بهره‌وری پرواز‌ها محسوب می‌شوند: «این سیستم‌ها با الهام از زیست‌تقلید و طبیعت به همان روشی که آسیابک‌ها توانایی تشخیص نشانه‌ها را دارند، توسعه یافته‌اند و طراحی شده‌اند تا وضعیت را در دیدرس شناسایی کنند. این ویژگی هواپیما را قادر می‌سازد تا به‌طور مستقل و خودران اطراف خود را ببیند و به‌صورت ایمن، مانور دهد.»

هواپیمای ایرباس در طول آزمایش، قادر به تشخیص و واکنش به شرایط خارجی مانند مناطق پرواز، نواحی خاص و همچنین آب‌وهوا بود. این هواپیما مسیر پرواز جدیدی ایجاد کرد و همچنین این اطلاعات را به‌طور مستقل و خودران به کنترل ترافیک و سایر اپراتور‌های فرودگاه منتقل کرد.

Airbus UpNext از داده‌های این آزمایش‌ها برای آماده‌سازی نسل بعدی الگوریتم‌های مبتنی بر بینایی رایانه‌ای برای پیشبرد سیستم‌های کمک پرواز و فرود استفاده می‌کند. درحقیقت در آینده با هواپیما‌هایی روبه‌رو می‌شویم که در مقایسه با نسل کنونی هواپیماها، بسیاری از کار‌ها را به‌صورت خودکار و مستقل انجام خواهند داد.

سنجاقک

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین