اپلیکیشن Too Good To Go در اصل به وسیله گروهی پنج نفره از کارآفرینان دانمارکی تاسیس شد؛ و لیک بطور اتفاقی با آن آشنا شد و در اولین دور تامین مالی آن در سال ۲۰۱۶ شرکت کرد. او که خود نیز کارآفرین است، یک استارت آپ اجتماعی تناسب اندام به نام Endomondo ایجاد کرد که در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت تولید لوازم ورزشی Under Armour به مبلغ ۸۵ میلیون دلار خریداری شد.
یک اپلیکیشن دانمارکی با فروش هدررفت مواد غذایی با تخفیفهای بزرگ با ضایعات غذا مبارزه میکند و در عین به خریداران دچار مضیقه مالی کمک میکند غذای خود را با قیمتهای بسیار پایینتر تهیه کنند.
به گزارش اکوایران، دیوید نیلز، شهروند آمریکایی تمام تلاش خود را میکند تا غذاها را از هدر رفتن نجات دهد: این مرد ۶۳ساله برخی اوقات نزدیک خانهاش در بروکلین نیویورک زباله گردی میکند.
به گفته نیلز، نسخه دیجیتال بسیار بهداشتیتر اپلیکیشن Too Good To Go است که خرده فروشان و رستورانها کیسههای شگفتانگیز حاوی غذاهای باقی مانده را با قیمتهای تخفیف خورده در آن میفروشند، که در ایالات متحده بین ۳.۹۹ تا ۹.۹۹ دلار قیمتگذاری میشود. او در طول چهارسال گذشته حدود ۱۰ هزار دلار برای رساندن ۲ هزار کیسه شگفتانگیز با دوچرخهاش خرج کرده است.
بررسی اسناد اپلیکشین Too Good To Go، که در سال ۲۰۱۵ در کپنهاگ دانمارک تاسیس شد، نشان میدهد این شرکت سال گذشته ۱۶۲ میلیون دلار درآمد داشته است، که عمدتا از طریق سهمی از خرید کیسههای شگفتانگیز غذا و جمع آوری حق عضویت سالانه از خرده فروشان بوده است.
به گفته سخنگوی آن، این شرکت در آمریکا معمولا ۱.۷۹ دلار به ازای هر کیسه غذا و هزینه عضویت سالانه ۸۹ دلاری از فروشندگان دریافت میکند.
ماموریت این اپلیکیشن کمک به کاهش هدررفت مواد غذایی است که طبق تخمین بانک جهانی سالانه به یک تریلیون دلار میرسد. به گفته مت لیک، مدیرعامل Too Good To Go، این شرکت تابحال سال سودآوری داشته است و جریان نقدی خود را در مواردی چون گسترش جغرافیایی، اضافه کردن خرده فروشان جدید به اپلیکیشن و ساخت دفاتر حمایتی جدید سرمایهگذاری میکند.
لیک با اشاره به سودآوری ۸ میلیون دلاری شرکت در سال گذشته میگوید این شرکت سودآور است و اگر واقعا میخواست میتوانست سودآوری بیشتری داشته باشد، ولی این هدف اصلی آن نیست.
اپلیکیشن Too Good To Go در اصل به وسیله گروهی پنج نفره از کارآفرینان دانمارکی تاسیس شد. و لیک بطور اتفاقی با آن آشنا شد و در اولین دور تامین مالی آن در سال ۲۰۱۶ شرکت کرد. او که خود نیز کارآفرین است، یک استارت آپ اجتماعی تناسب اندام به نام Endomondo ایجاد کرد که در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت تولید لوازم ورزشی Under Armour به مبلغ ۸۵ میلیون دلار خریداری شد.
در سال ۲۰۱۷، موسسان شرکت از لیک خواستند مدیریت آن را به عهده بگیرد. یکی از اولین کارهای او بررسی عمیقتر شرایط مالی آن بود که آنچنان در شرایط بدی قرار داشت که او از شوهرش سوال کرد آیا باید از کار کناره گیری کند. پاسخ او این بود: این خبر احتمالا تابحال رسانهای شده است بنابراین باید کار را به طریقی پیش برد.
اولین قدم لیک برای شرکت این بود که از میان ۱۰ کشوری که شرکت در آن فعالیت داشت دفاتر آن در چهار کشور را تعطیل کرد. به گفته او، این شرکت بدون اینکه مدت کسبوکار خود را بهطور کامل مشخص کند بسیار سریع و بسیار زود گسترش یافته بود.
از آن زمان، لیک این شرکت را به شکلی گسترش داده است که شامل خدمات خرده فروشی، سیستم نرم افزاری برای خرده فروشان غذا و صد میلیون کاربر در ۱۹ کشور در اروپا، آمریکا و استرالیاست. اپلیکشین در سال ۲۰۲۰ به آمریکا رسید و درحال حاضر در ۳۳ منطقه شهری گسترش یافته است.
به اعتقاد لیک، ضایعات غذا مساله بسیار بسیار مهمی است باید به سرعت حل شود.
Too good to go تنها شرکتی نیست که در تلاش برای کاهش هدررفت مواد غذایی است. سرمایه گذاران خطرپذیر بیش از یک میلیارد دلار در این صنعت سرمایهگذاری کردهاند، که تامین مالی کسبوکارهایی از خدمات تحویل آنلاین خواروبار (Misfits Market) گرفته تا سیستم کمپوست در منزل (Mill) را دربر میگیرد.
همگی آنها در تلاشند تا به کاربرانی دست پیدا کنند که مشکل مالی دارند، به محیط زیست اهمیت میدهند یا هر دوی این شرایط را دارند. خرده فروشان اغلب از فروش باقیمانده مواد غذایی در Too Good To Go سود زیادی نمیبرند ولی بهتر از دور ریختن غذای اضافی است. برخی از آنها نیز اعلام کردهاند که تعدادی از مشتریانش در این اپلیکیشن به مشتریان ثابت آنها تبدیل شده اند.
به اعتقاد الکس فردریک، تحلیلگر فناوری غذایی، رویکرد سودآور و دوستدار محیط زیست نمیتواند موفقیت این شرکت را در آینده تضمین کند. چراکه خرده فروشان ممکن است با راه اندازی برنامههای مشابه واسطهها را حذف کنند، موانع نظارتی ایمنی مواد غذایی در کشورها متفاوت است و شرکت در نهایت ممکن است در یافتن فروشگاههای جدید به مشکل برخورد کند.
اما به گفته لیک، آینده این شرکت به ایمان به پتانسیل بلندمدت مدل کسبوکار آن و ادامه مسیر در طول زمان بستگی دارد.