استارلینک اسپیسایکس از ناوگان عظیمی از بیش از ۳۵۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین (LEO) برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به مشتریان در بخشهای عمده جهان استفاده میکند. گفتنی است که این ناوگان کنونی تنها یک دهم از آن چیزی است که اسپیسایکس قصد دارد بسازد و هم اکنون با ارائه خدمات در بیش از ۴۰ کشور و همکاری با شرکتهای دریایی و هوافضایی، گسترش خدمات خود را در خارج از مرزهای آمریکا آغاز کرده است.
اینترنت ماهوارهای استارلینک(Starlink) به هواپیماهای مافوق صوت کمک میکند تا پرواز کنند، اما چگونه؟
به گزارش ایسنا، ممکن است شرکتهای هواپیمایی همچنان در حال بررسی این موضوع باشند که آیا با استفاده از اینترنت ماهوارهای استارلینک، اینترنت پرسرعت را برای مسافران خود فراهم کنند یا خیر، اما این پیشنهاد شرکت اسپیسایکس(SpaceX) در حال حاضر مورد توجه سازندگان هواپیماهای مافوق صوت قرار گرفته است.
به نقل از آیای، در گزارشی آمده است که مدیران عامل شرکتهای هواپیماسازی آیندهنگر هرمیوس(Hermeus) و بوم(Boom) تایید کردهاند که نمونههای اولیه هواپیماهای مافوق صوت آنها از اینترنت ماهوارهای استارلینک استفاده میکنند.
استارلینک اسپیسایکس از ناوگان عظیمی از بیش از ۳۵۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین(LEO) برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به مشتریان در بخشهای عمده جهان استفاده میکند.
گفتنی است که این ناوگان کنونی تنها یک دهم از آن چیزی است که اسپیسایکس قصد دارد بسازد و هم اکنون با ارائه خدمات در بیش از ۴۰ کشور و همکاری با شرکتهای دریایی و هوافضایی، گسترش خدمات خود را در خارج از مرزهای آمریکا آغاز کرده است.
در حال حاضر چندین شرکت هواپیمایی با استفاده از شبکه استارلینک به مسافران خود خدمات اینترنتی میدهند. با این حال، شرکتهای سازنده هواپیماهای مافوق صوت از استارلینک به عنوان یک جزء مهم در توسعه هواپیمای خود استفاده میکنند و در حال حاضر بخشی از نمونههای اولیه پروازی آنها است.
شرکت «هرمیوس» در حال ساخت یک هواپیمای مافوق صوت تجاری به نام هالسیون(Halcyon) و یک جت بدون سرنشین برای کاربردهای نظامی موسوم به دارکهورس(Darkhorse) است.
این شرکت در حال حاضر به عنوان بخشی از برنامه توسعه خود، در حال ساخت نمونه اولیهای به نام کوارتر هورس امکی۱(Quarterhorse Mk1) برای آزمایشهای پروازی خود است.
در گام اول، Mk1 پرواز و فرود با سرعت بالا را آزمایش میکند، اما از آنجایی که این هواپیما بدون سرنشین است، هرمیوس باید آن را از راه دور کنترل کند. این همان جایی است که هرمیوس به استارلینک روی آورد.
به گفته مدیر عامل این شرکت، هرمیوس به یک سیستم ارتباطی نیاز داشت که فراتر از خط دید بصری هواپیمای خود باشد و بنابراین استارلینک را انتخاب کرد.
به گفته وی، پس از اتخاذ این تصمیم، پایانههای استارلینک به سرعت به ما تحویل داده شد و شبیهسازی و ادغام دستگاه در Mk1 طی ۱۷ روز تکمیل شد، روندی که با استفاده از رویکردهای مرسوم سالها طول میکشید.
هرمیوس پس از یک آزمایش کوتاه در تونل باد، در استفاده از استارلینک موفق بود و قرار است اولین پرواز این هواپیما را در سال ۲۰۲۵ انجام دهد.
از سوی دیگر، شرکت «بوم» قبلاً نمونه اولیه هواپیمای خود را با استارلینک یکپارچهشده به پرواز درآورده است.
به گفته مدیرعامل این شرکت، یک پایانه استارلینک مینی روی هواپیمای T-38 نصب شده است.
فرآیند نصب استارلینک تا آزمایش هواپیمای بوم نیز ساده و روان و سریع بوده و این فرآیند تنها ظرف ۱۵ روز تکمیل شده است.
هواپیمای T-38 یک هواپیمای تعقیب و گریز است که «بوم» از آن برای دنبال کردن هواپیمای XB-1 که نمونه اولیه هواپیمای آزمایشی مافوق صوت خود است، استفاده میکند.
«بوم» از یک پایه سفارشی چاپ سه بعدی شده برای ادغام پایانه استارلینک در T-3 استفاده کرد. چیزی که این یکپارچهسازی را خاص میکند این است که پایانه استارلینک در طول پرواز نمایشی با سرعت ۰.۹۵ ماخ پرواز کرد که احتمالا اولین بار برای یک پایانه استارلینک بود.