bato-adv
کد خبر: ۸۰۰۳۰۲

مدارسی با شهریه بالای ۱۰۰ میلیون تومان!

مدارسی با شهریه بالای ۱۰۰ میلیون تومان!
«یک بخش سخت‌افزاری و یک بخش در حوزه نرم افزاری وجود دارد و محوریت، بیشتر با برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های پرورشی و تربیتی است. ما هم اعلام آمادگی کردیم که در طی سه سال آینده، تمامی مدارسمان را تحت پوشش شاخص‌های مدرسه تراز ببریم. ۷۵ درصد از مدارس ما زیر ۳۰ میلیون تومان شهریه می‌گیرند و تنها ۲ درصد از مدارس نیز شهریه‌ای بین ۸۴ تا ۹۸ میلیون تومان دریافت می‌کنند.»
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۹ آبان ۱۴۰۳

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی در خصوص حداقل و حداکثر شهریه دریافتی در این مدارس گفت: ۷۵ درصد از مدارس ما زیر ۳۰ میلیون تومان شهریه می‌گیرند و تنها ۲ درصد از مدارس نیز شهریه‌ای بین ۸۴ تا ۹۸ میلیون تومان دریافت می‌کنند. 

به گزارش ایلنا، «احمد محمودزاده» رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی درباره ایجاد مدارس غیردولتی با رویکرد قرآنی گفت: هیچ تفاوتی میان برنامه درسی مدارس با رویکرد قرآنی و مدارس غیردولتی عادی وجود ندارد؛ بلکه فوق برنامه‌های درسی و غیر درسی این نوع مدارس با محوریت قرآن یا رویکرد قرآنی با محوریت حفظ قرآن کریم خواهد بود. 

وی افزود: ایجاد مدارس غیردولتی با رویکرد قرآنی در راستای تأکیدی است که رهبری در سال‌های قبل بر جمعیت ۱۰ میلیونی حافظان قرآن داشتند. مدارسی که به رویکردهای قرآنی علاقه‌مند هستند، فوق برنامه‌های درسی و غیردرسی‌شان به برنامه‌های قرآن با محوریت حفظ وارد می‌شود. 

محمودزاده ادامه داد: البته چارچوب‌ها و دستورالعمل‌هایی نیز برای نیروی انسانی این مدارس در حال تدوین است که نیروی انسانی مورد نظر برای این نوع تربیت یا باید در خود مدرسه مستقر شود، یا شاخص‌هایی برایشان تعیین می‌گردد و یا اینکه با یکی از دارالقرآن‌های استان و منطقه برای چنین تربیتی هماهنگ می‌شوند. شیوه‌نامه آن در حال تدوین است و مصوبه آن را در شورای نظارت گذرانده و به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم. هر مدرسه‌ای که به این حوزه علاقه‌مند باشد، پیشنهاد می‌دهد؛ این پیشنهاد در شورای نظارت استان بررسی می‌شود و با توجه به چارچوب‌هایی که در دستورالعمل تدوین شده است، مجوز مربوط به آن صادر می‌گردد. 

جزئیات برنامه مدارس غیردولتی با رویکرد قرآنی

وی تاکید کرد: مدارس با رویکرد قرآنی، نوع جدیدی از مدارس نیستند بلکه مدرسه عادی غیردولتی با رویکرد قرآن و با محوریت حفظ آن هستند. علاوه بر اینکه مدارس غیردولتی عادی می‌توانند تبدیل به مدارسی با این رویکرد شوند، احتمال دارد بعضی از مدارس نیز از بدو تأسیس با رویکردهای قرآنی ایجاد شوند. 

محمودزاده در مورد برنامه‌های قرآنی در مدارس مذکور یادآور شد: در دوره ابتدایی حدود ۱۲ ساعت، وقت اضافه وجود دارد (ما بیشتر در پی این هستیم که این حفظ در سنین پایین‌تر انجام پذیرد.) در دوره‌های متوسطه دوم و متوسطه اول هم، این برنامه به‌صورت هفتگی و متناسب با ساعات موجود در فوق برنامه در دستور کار مدارس قرار می‌گیرد تا در این ساعات حفظ قرآن صورت بگیرد. 

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی توضیح داد: هرچند رویکردها قرآنی است، ولی محور اصلی این مدارس بیشتر جهت تربیت دانش‌آموزان حافظ قرآن است. 

وی درخصوص احتمال استفاده از طلاب در این مدارس توضیح داد: نیروی انسانی دارای شاخصه‌هایی است که در دستورالعمل گفته شده‌اند. حتی مدیر این نوع مدارس نیز باید حافظ جزءهایی از قرآن باشد که همه این موارد را در بخشنامه‌ها به استان‌ها ارسال کرده‌ایم. 

وی تاکید کرد: فوق‌برنامه‌ها، نیروی انسانی و مدیریت، همگی مبتنی بر چارچوب تعیین‌شده هستند و فردی که در این حوزه متخصص است، ممکن است معمم و یا شخص عادی و معمولی باشد. 

محمودزاده ادامه داد: برای مؤسسین این مدارس شرایط ویژه‌ای وجود ندارد و شرایط مؤسسان همان شرایط عادی است که در مواد ۸ و ۹ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ذکر شده است. 

مدرسه‌ای به عنوان مدارس مسجدمحور نداریم

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در مورد احتمال استفاده از ظرفیت مساجد در این نوع مدارس اعلام کرد: این‌ها دو موضوع متفاوت هستند که با هم خلط شده‌اند. از من سوال شد که آیا مدارس مسجدمحور داریم و جواب دادم که برای مقوله‌ای به نام مدارس مسجدمحور هیچ مجوزی صادر نکرده‌ایم و نمی‌کنیم، اما اینکه مسجد یکی از بهترین محیط‌های یادگیری برای دانش‌آموزان باشد، (به دلیل تنوع محیط یادگیری که در سند تحول بنیادین اشاره شده است.) همه مدارس می‌توانند از محیط مسجد به عنوان بخشی از فضای یادگیری در منطقه و شهرستان استفاده کنند. رویکرد قرآنی، موضوع دیگری است و به استفاده از ظرفیت مساجد ارتباطی ندارد. 

محمودزاده در واکنش به وجود ستاد مدارس مسجدمحور و وجود بیش از ۲۱۰ مدرسه با این رویکرد گفت: ما دانش‌آموزی در این نوع مدارس و به این نام در کشور نداریم. اگر جایی چنین چیزی هست، به‌صورت غیررسمی فعالیت می‌کند. البته ما نظارت هم داریم که اگر جایی باشد اجازه این فعالیت را نمی‌دهیم. ما مدرسه‌ای به نام مدرسه مسجدمحور نداریم و مجوز هم صادر نکرده‌ایم. البته ممکن است فعالیت‌هایی در مسجد انجام دهند، اما برنامه درسی با این محوریت را نداریم. 

توضیح درباره صدور کارت صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان مدارس غیردولتی

وی درباره صدور کارت صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان مدارس غیردولتی گفت: صدور کارت صلاحیت حرفه‌ای به سال‌های گذشته برمی‌گردد. صدور این کارت دارای فازبندی است و فاز اول آن اتفاق افتاده است. 

محمودزاده افزود: برای انجام فاز دوم آن نیز در حال ارسال بخشنامه به استان‌ها هستیم و این جزء برنامه‌های همیشگی سازمان ما است. ما در بحث نیروی انسانی پیگیر سه موضوع بودیم؛ موضوع اول کاهش ساعت کار معلم‌ها به ۳۰ ساعت بود که مصوب شد و آن را ابلاغ کردیم، دوم توانمندسازی نیروی انسانی و دانش‌افزایی آن‌ها است که موضوعی مستمر و همیشگی است.

در زمانی که من وارد سازمان شدم برنامه‌ریزی را شروع کردیم. سال گذشته فاز اول را شروع کردیم و امسال در حال شروع فاز دوم هستیم و همین روزها بخشنامه فاز دوم ارسال می‌شود. در ابتدای اجرا، ایرادهایی داشتیم زیرا اولین بار بود که چنین اتفاقی می‌افتاد. بنابراین آسیب‌شناسی صورت گرفت و مشکلات احصاء شدند. برنامه فاز دوم را با توجه به این آسیب‌شناسی، تدوین کرده‌ایم که به‌زودی ابلاغ خواهد شد. 

او تصریح کرد: بخش سوم نیز مربوط به بیمه تکمیلی معلمان مدارس غیردولتی بود که بخشنامه‌ای صادر کردیم تا معلمان مدارس غیردولتی در صورت تمایل از این ظرفیت بیمه تکمیلی هم استفاده کنند. این‌ها موضوعات یگانه‌ای نبودند و به‌صورت یک بسته ارائه شدند. 

محمودزاده با بیان اینکه کاهش زمان تدریس معلمان به‌صورت صددرصد اتفاق افتاد و از ابتدای امسال به همه مدارس ابلاغ شد، گفت: بر این اساس ساعات تدریس از ۴۴ ساعت به ۳۰ ساعت رسید و معلمان در ازای ۳۰ ساعت کار بیمه می‌شوند. پیگیر هستیم که در مرحله اجرا نیز با مشکلی مواجه نشود. بخشنامه بیمه تکمیلی نیز ابلاغ شد و مورد سوم که بحث دانش‌افزایی است استمرار دارد و این‌گونه نیست که آن را تمام‌شده فرض کنیم؛ بلکه هر سال صلاحیت عمومی و صلاحیت حرفه‌ای معلمان سنجیده می‌شود. 

وی در پاسخ به احتمال افزایش شهریه برای مدارس با الگوی تراز توضیح داد: نه این‌طور نیست بلکه الگوها و چارچوب‌هایی برای مدارس تعیین شده است. در سال‌های گذشته فهم متغیری از موضوع مدارس تراز مورد نظر سند تحول وجود داشت و هر کس با نگاه خود به این موضوع وارد می‌شد. خوشبختانه نقشه راه سند تحول بنیادین تدوین شده است و مدارس تراز متناسب با این نقشه راه تعریف شده‌اند تا فهم مشترکی از مدرسه تراز در کشور و آموزش و پرورش وجود داشته باشد.

به همین خاطر شاخص‌های آن را تعیین کرده‌ایم و الان قرار است که هم مدارس دولتی و هم مدارس غیر دولتی این شاخص‌ها را در مدرسه‌شان ایجاد کنند. در این مورد، یک بخش سخت‌افزاری و یک بخش در حوزه نرم افزاری وجود دارد و محوریت، بیشتر با برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های پرورشی و تربیتی است. ما هم اعلام آمادگی کردیم که در طی سه سال آینده، تمامی مدارسمان را تحت پوشش شاخص‌های مدرسه تراز ببریم. 

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی درخصوص حداقل و حداکثر شهریه دریافتی در این مدارس توضیح داد: ۷۵ درصد از مدارس ما زیر ۳۰ میلیون تومان شهریه می‌گیرند و تنها ۲ درصد از مدارس نیز شهریه‌ای بین ۸۴ تا ۹۸ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین