دو جت جنگنده نسل پنج، یعنی سوخوی ۵۷ روسی با لقب «فلون» و جی-۳۵ چینی، در نمایشگاه هوایی سالانه ژوهای پرواز کردند. این دو هواپیما که به هدف صادرات عرضه میشوند، هنوز مشخص نیست که کدامیک، چه برتری بر یکدیگر دارند.
در جریان برگزاری نمایشگاه هوایی ژوهای چین، دو جت جنگنده نسل پنجم سوخو Su-۵۷ روسی با لقب فلون و جی-۳۵ چینی به پرواز درآمدند.
به گزارش خبرآنلاین، این اولین نمایش هوایی است که سوخو Su-۵۷ در یک کشور خارجی در آن شرکت میکند و نشان دهنده نزدیکی روابط روسیه و چین است.
یک سئوال مهم که در جریان این رویداد پیش میآید این است که کدامیک از این دو جنگنده صادراتی بر یکدیگر برتری دارند؟
پکن از دومین هواپیمای جنگنده رادارگریز خود به نام J-۳۵ رونمایی کرد که ادعا میشود با استفاده از فناوری نظامی بدست آمده از آمریکا ساخته شده است. در ۱۲ نوامبر، J-۳۵ در نمایشگاه بین المللی هوافضا و صنعت هوانوردی چین پرواز کرد.
دومین جت رادارگریز چین پس از J-۲۰، بخشی از تلاش این کشور برای مقابله با نیروی هوایی ایالات متحده است که بر اساس F-۳۵ و F-۲۲ ساخته شده است. جدیدترین جنگنده چینیها در ناوگان رو به رشد هواپیمابرهای این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
همانطور که انتظار میرفت، دومین هواپیمای رادارگریز چین به ستاره اصلی نمایشگاه هوایی ژوهای تبدیل شد. این هواپیما که توسط شرکت هواپیماسازی شنیانگ ساخته شده است، به عنوان یک جنگنده چندمنظوره رادارگریز متوسط شناخته میشود.
اطلاعات کمی در مورد عملکرد یا قابلیتهای این هواپیما در دسترس است؛ با این حال، بسیاری به شباهت عجیب آن به F-۳۵ لاکهید مارتین اشاره میکنند.
سوخو Su-۵۷، پیشرفتهترین هواپیمای روسیه، در کارخانه هواپیماسازی کامسومولسک در شرق روسیه تولید میشود. جنگنده Su-۵۷ اولین جنگنده جدید روسیه از زمان پایان جنگ سرد به حساب میآید.
یکی از مشکلات اصلی سوخو، تولید محدود آن است. با وجود اینکه توسعه سوخو Su-۵۷ نزدیک به دو دهه زمان برده است، اما به دلیل تحریمهای غرب و فشارهای اقتصادی زیاد ناشی از حمله به اوکراین، از این جنگنده به تعداد زیادی تولید نخواهد شد. از اولین پرواز این هواپیما در سال ۲۰۱۰، ۱۴ سال میگذرد و کمتر از ۴۰ فروند هواپیما به نیروی هوایی تحویل داده شده است.
اولین Su-۵۷ در سال ۲۰۱۹ هنگام اجرای یک تست آزمایشی در شرق روسیه سقوط کرد. این اولین خسارت کامل یک Su-۵۷ بود، اگرچه یکی از نمونههای اولیه T-۵۰ این نوع، به دلیل آتش سوزی موتور در سال ۲۰۱۴ به شدت آسیب دید. حادثه سال ۲۰۱۹، ورود این هواپیما به سرویس نیروی هوایی فضایی روسیه را به تأخیر انداخت.
فلایت اینترنشنال در سال ۲۰۲۲، تنها یک Su-۵۷ را در نیروی هوایی روسیه فهرست کرد. خبرگزاری دولتی روسیه پیش از این گزارش داده بود که نیروی هوایی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۴، ۲۲ فروند هواپیما دریافت خواهد کرد و این رقم تا سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ به ۷۶ فروند افزایش خواهد یافت. با این حال، جنگ اوکراین برنامه تولید جت جنگنده کرملین را مختل کرده است.
روسیه نتوانست که موتور جدید Saturn AL-۵۱ را برای رادارگریزی روی Su-۵۷ نصب کند. بنابراین این جنگندهها همچنان با استفاده از موتور توربوفن قدیمی Saturn AL-۴۱F۱ روسیه پرواز میکنند.
سوخو Su-۵۷ برای نابودی اهداف هوایی، زمینی و دریایی طراحی شده است. به دلیل استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی، Su-۵۷ رادارگریزی بیشتری داشته و میتواند به سرعت کروز مافوق صوت برسد. گفته میشود که این هواپیما، به پیشرفتهترین تجهیزات رادیویی-الکترونیکی داخلی مجهز شده است. سیستم هوش مصنوعی Su-۵۷ برخی از عملکردهای خلبان از جمله آمادهسازی برای استفاده از سلاح را بر عهده میگیرد.
در جریان اولین حضور سوخو ۵۷ در نمایشگاه هوایی ژوهای، انتقادات زیادی به این هواپیما وارد شد. به گفته کاربران شبکههای اجتماعی چین، پنل های بدنه هواپیما که با تعداد زیادی پیچ به بدنه متصل شدهاند، بخش دم، بال ها و درهای محفظه سلاح داخلی همگی به خوبی جاگذاری نشده بودند.