حسین رحیمینژاد گفت: حتی ممکن است کشورهای اروپایی هم روی خودروهای چینی تعرفههای جدیتری بگذارند و همین مساله باعث میشود تا خودروسازان چینی اقبالشان به ایران بیشتر شود و برای همین منظور نه تنها ریسکی به وجود نیامده است حتی ما را از نظر قدرت چانهزنی با خودروسازان چینی بالاتر هم خواهد برد.
روزنامه اعتماد با حسین رحیمینژاد، کارشناس حوزه خودرو در مورد وضعیت خودرو در بازار ایران با حضور مجدد ترامپ در امریکا گفتگو کرده است.
بخشهای مهم این گفتگو را در ادامه میخوانید:
امروز با توجه به تعرفههایی که ترامپ برای واردات خودرو در نظر گرفته (که در مجموع ۶۰ درصد تعرفه) برای هر محصول است و تعرفههایی که اروپا در نظر گرفته خودروسازان به دنبال بازارهای جدیدتری هستند.
حتی خوشبین هم هستیم تا برخی خودروسازان چینی که به دلیل ریسکهای سیاسی بازار خودروی ایران برایشان در اولویت نبود، بازار ایران هم برایشان قابل مذاکره شود، چراکه در اروپا هم پس از وضع تعرفههایی که برای واردات از اروپا تعیین شده است بسیاری از شرکتها به دلیل ضعیف شدن بازارهای اروپایی به دنبال سهم بیشتری از این بازار هستند.
حتی ممکن است کشورهای اروپایی هم روی خودروهای چینی تعرفههای جدیتری بگذارند و همین مساله باعث میشود تا خودروسازان چینی اقبالشان به ایران بیشتر شود و برای همین منظور نه تنها ریسکی به وجود نیامده است حتی ما را از نظر قدرت چانهزنی با خودروسازان چینی بالاتر هم خواهد برد.
با توجه به هدررفت ارز در صنعت خودرو باید این موضوع را برطرف کنند و در مجموع حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید شوک جدیدی را به صنعت خودروسازی کشور وارد نخواهد کرد و دلیل اصلی آن هم این است که صنعت خودروسازی کشور وابسته به چینیهاست و چینیها هم اتفاقا نه تنها متاثر از شرایط تحریمی همکاریشان با ما کمتر نمیشود برعکس متاثر از شرایط تحریمی مشکلاتی در بازارهای اروپایی و امریکایی پیدا میکنند و مشکلاتشان در آنجا بیشتر هم میشود و اقبالشان به ما بیشتر هم خواهد شد.