خرید بلیت قطار در برخی خطوط برای مسافران چالش شده است؛ یعنی برای خرید بلیت قطار موردنظر در تاریخ و ساعت موردنظر تنها چند ساعت در یک روز فرصت است و بعد از آن پیدا کردن بلیت کاملاً شانسی است.
در روزهای گذشته گزارشی تحت عنوان «ماراتن خرید بلیت قطار» منتشر و در آن به این موضوع اشاره شد که خرید بلیت قطار یک یا دو هفته یا حتی چند روز قبل از سفر تقریبا به سادگی امکان پذیر نیست؛ بنابراین یا باید یک ماه قبل از سفر در زمان اعلامی شرکت راه آهن برای پیش فروش قطارها به سایتها مراجعه و در ماراتن خرید بلیت شرکت کرد یا در موارد محدودی کنسلی وجود داشته باشد و برای خرید خوش شانس بود. البته امکان خرید بلیت با بهای بیشتر نیز وجود دارد.
به گزارش ایسنا، گزارشی که واکنش بسیاری از سوی مخاطبان داشت و در ادامه برخی از آنها را مرور میکنیم.
مخاطبی با نام مسافر مشهد نوشته: اکثر بلیطها توسط آژانسهای مسافرتی از قبل خریداری میشه.
مخاطب دیگری با نام شهرام نوشته است: باپیش فروش زودهنگام بلیط اینترنتی یک عده درداخل منازل شروع به خرید بلیط کرده وبه عنوان یک سرمایه، کار و کاسبی میکنند و در زمانی که آژانسها میخواهند جواب مشتری حضوری را بدهند هیچ بلیط روی سیستم نمیماند.
مخاطبی با اسم رضا نوشته است: هرسال خط جدید کشیده میشه بدون آنکه سخت افزارمهیا باشه، ازطرف دیگه هرسال تعدادی واگن از رده خارج میشه بدون جایگزین، قبلا یک شرکتی ریلی درمسیر پرتردد تهران کرمان زاهدان بود ولی دوساله که از خط کنارکشیده و این یکی ازدلایل کمبود بلیط درمسیر تهران کرمانه.
مخاطبی به نام ز نوشته است: تا همین سال ۹۸ خیلی راحت میشد برای روز بعد بلیط قطار مشهد گرفت ولی الان برای یک ماه بعد هم نمیشه.
جواد یکی دیگر از مخاطبان گفته است:بلیطها بعد از خرداد ماه تقریبا ۵۰ درصد گران شد واقعا قطارها قدیمی پراز سروصداست کولر هم که شبها یخ میزنه کوپه و ملحفهها پر از موی ریز ودرشت. فقط بلدن گرانتر کنن.
کاربری به نام ل نوشته:اصلا از دقیقه اول رزرو سایت باز نمیشود و هنگ میکند و پیامهای خطا میدهد وقتی راه اندازی میشود مینویسد ۷ نفر یا دو نفر. با رجوع به دفاتر فروش متوجه میشویم با یک تماس با رابط شان یک بلیط گرانتر صادر میکنن و کمیسیون هم میخواهند؛ و مخاطب دیگری با نام f.m نوشته:مساله سر سود هست. اینها میفروشن به آژانس ها. زنگ زدم آژانس گفت هرقدر بخواید میتونید همراه بیارید چه ۴تخته چه۶تخته، در صورتی که در سایتهای رسمی حتی یک بلیط هم وجود نداشت کسی نیست نظارت کنه؟
البته گزارشهای مردمی تنها محدود به همین نظرات نیست و برخی مخاطبان در تماس تلفنی عنوان کرده اند که برای خرید بلیت یا باید هزینه بیشتری کنند که برای آنها مقدور نیست، یا ساعتهای کم تقاضا را انتخاب کنند که رفت و آمد را برای آنها دشوار خواهد کرد و یا اینکه اگر در روزهای پایانی ماه قصد سفر دارند فقط بلیت رفت برای مقصد مورد نظر خود را خریداری کنند و منتظر باشند پیش فروش بلیت قطار برای ماه بعد آغاز شود و در حین سفر بلیت برگشت خود را تهیه کنند.
مدیر سابق روابط عمومی راه آهن پیشتر در پاسخ به کمبود بلیت قطار در مسیرهای پر تردد گفته بود که ایمنی بالای قطار، آسایش و راحتی سفر و همچنین قیمت بسیار مناسب، قطار جذابترین گزینه حمل و نقل بین مردم نسبت به سایر روشها یعنی زمینی و هوایی است و به همین علت، تقاضا برای سفر با قطار بسیار زیاد است.
به گفته او این تقاضا تقریبا ۱۰ برابر ظرفیت ناوگان ریلی است که در طول سال وجود دارد. از طرفی کمتر از هزار واگن فعال مسافری در شبکه ریلی داریم ولی با توجه به تقاضای بالای مردم، حداقل به ۳ هزار واگن مسافری نیاز است. همچنین با توجه به اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی و به دلیل اینکه بین قیمت تمام شده این خدمات با قیمت بلیت عرضه شده فاصله قابل توجهی دارد، هزینهها و درآمدهای شرکتهای ریلی مسافری هماهنگ نیست و این شرکتها عمدتا توان مالی لازم برای تعمیرات به موقع واگنها و همچنین خرید واگنهای نو را ندارند.
دیگر کارشناسان حوزه ریلی، اما در واکنش به این موضوع نکات اساسی تری را مطرح میکنند.
آنها معتقدند صنعت ریلی در کشور ما دچار عقب ماندگیهایی شده است و به تجارب دنیا در این زمینه توجهی نمیکنیم. از طرفی منابع محدودی که در این حوزه وجود دارد به درستی مدیریت نمیشود و بعضا حیف و میل میشود.
این کارشناسان میگویند احداث مسیرهای ریلی یک خطه، بی استفاده ماندن برخی از خطوط ریلی احداث شده، برقی نشدن قطارها، کاهش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری به دلیل عدم بازگشت سرمایه مناسب به آنها، عدم وجود رگولاتوری مناسب، قیمت گذاری دستوری و کاهش نقدینگی شرکتهای بخش خصوصی برای تعمیر، نگهداری و نوسازی ناوگان منجر به این شده که ناوگان نتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.
چندی پیش جبارعلی ذاکری_ مدیرعامل راه آهن نیز در جلسهای با فعالان حوزه ریلی اعلام کرد که در یک دوره گذار قرار داریم و الگوهای راهآهن دولتی باید به سمت کاهش تصدیگری حرکت کنند.
به گفته این مقام مسئول در راه آهن بهترین راه این است که نمایندگان بخش خصوصی در ارکان راهآهن به رسمیت شناخته شوند تا از نظرات تشکلها و شرکتها بهره گرفته شود و بخش خصوصی بتواند حضور مستمری در بخشهای مختلف داشته باشد.
وی همچنین افزود که اگر خط آهن جدیدی توسعه پیدا میکند، قطاری از محور دیگری حذف و به خط جدید افزوده میشود؛ چرا که کمبود قطار همچنان در کشور جدی است.
ذاکری همچنین در خصوص پرداخت مطالبات بخش خصوصی نیز عنوان کرد که بانک ملی ۱۲۰۰ میلیارد تومان از تبصره ۱۸ را پرداخت کرده و با مبلغی که مجموعه راهآهن پرداخت میکند به ۳.۶ همت میرسد و پرداخت مطالبات تبصره ۱۸ انجام خواهد شد. در خصوص ماده ۱۲ نیز گفتگوهایی با وزارت نفت انجام شده و قولهایی نیز دریافت شده است که امیدوایم آثار آن را به زودی ببینیم.