وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلم اساسیترین و بالاترین رکن نظام تعلیم و تربیت و محور تحول است، گفت: ما خدمتگزار معلمان هستیم، آنان که با شرایط سخت در حال راهبری نظام تعلیم و تربیت هستند و در میدان و خط مقدم، راهبری آموزشی میکنند.
وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها بر بازگشایی امن و موفق مدارس در مهرماه ونقش پذیری دانش آموزان در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری تاکید کرد.
به گزارش ایسنا و بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها که صبح امروز در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، با تسلیت ایام اربعین حسینی و آرزوی سلامتی زوّار امام حسین علیه السلام، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که قرآن کریم به آن پرداخته و لازم است ما معلمان که الگوهای تعلیم و تربیت هستیم به آن توجه ویژه کنیم، این موضوع است که ریشه همه گرفتاریها در غفلت عنوان شده است.
وی با اشاره به برخی از آیات، افزود: از مصادیق این موضوع، غفلت ازخودشناسی، غفلت از فلسفه نظام هستی و غفلت از مسئولیت و امانتی است که امروز در دست ما است.
کاظمی تصریح کرد:ریشه این غفلتها در هوای نفس، خودخواهی و دنیا پرستی و غلبه آن بر وجود انسان است لذا بریدن از علقههای دنیوی اولین شرط خدمت مسیر سعادت است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مسئولیت هم نعمت است و هم نقمت، هم فرصت است و هم تهدید، اگر به عمق این مسئله نگاه کنیم لحظهای از تلاش و کوشش دست بر نمیداریم و از پای نمیایستیم.
وی تعقل و تفکر و ذکر را دو راهبرد کلان قرآن کریم برای رهایی از غفلت یاد کرد و افزود : تعقل و تفکر برای اندیشیدن، تصمیم گرفتن و حرکت کردن و ذکر و یاد خدا چاره رهایی بشر از غفلت است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت داشتن انسجام فکری، راهبردهای کلان آموزش و پرورش را در این دوره، بیان کرد و افزود: اولین راهبرد کلان؛ حاکمیت گفتمان تربیت و دغدغه تربیت در تمامی ارکان و فضای تعلیم و تربیت کشور است؛ بدانیم اگر دغدغهای جز این داریم در فضای تعلیم و تربیت حرکت نمیکنیم و در مقدمات متوقف مانده ایم.
وی تصریح کرد: مهمترین ماموریت ما انتقال ارزش ها، باورها، اعتقادات، آداب، رسوم، سننن، مهارتها و سبک زندگی به جامعه مخاطب و ایجاد بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادها و انتقال علوم و دانش لازم جامعه است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:راهبرد دوم که بسیار مهم است، کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت است.
کاظمی راهبرد سوم را؛ توسعه عدالت آموزشی عنوان کرد و افزود:مهمترین ماموریت حاکمیت و نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایجاد زمینه برخورداری از عدالت تربیتی در همه ابعاد و مؤلفههای آن برای تمامی فرزندان عزیز این مرز و بوم است.
وی با اشاره به راهبرد بعدی، گفت:ارتقای رضایتمندی ذی نفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت یعنی معلمان، مدیران، دانش آموزان و اولیا راهبرد مهمی است چرا که اگر تصمیمی گرفته میشود باید ذی نفعان اقناع شوند و رضایت آنها را داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلم اساسیترین و بالاترین رکن نظام تعلیم و تربیت و محور تحول است، گفت: ما خدمتگزار معلمان هستیم، آنان که با شرایط سخت در حال راهبری نظام تعلیم و تربیت هستند و در میدان و خط مقدم، راهبری آموزشی میکنند.
کاظمی خاطر نشان کرد:ارتقای کیفیت، عدالت آموزشی و ایجاد و تقویت هویت اسلامی ایرانی، مجموعه ماموریتهای مهم و اولویت دار نظام آموزش و پرورش هستند.
وی با بیان اینکه نصیب برابر آموزشی و عدالت آموزشی در ابعاد کمی و کیفی باید بطور ویژه مدنظر باشند، گفت: ارتقای کیفیت آموزشی با بهبود استاندارها، برنامه درسی، روشهای تدریس و توانمندسازی دانش آموزان و... شکل میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مخاطب اصلی ما دانش آموزان هستند که در کانون توجه اند، اظهار کرد: توانمند سازی و رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان بسیار مهم است و امروز یکی از اولویتهای نظام تعلیم و تربیت که باید به آن توجه ویژه شود شناساسی درست استعدادهای دانش آموزان و شکوفایی آنها در حوزههای مختلف علمی فرهنگی، اجتماعی و... است.
کاظمی با تاکید بر پاسخگویی به تنوع نیازها، بیان کرد: باید به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه شود و نیازهای آنان برطرف گردد. شنیدن صدای دانش آموزان بسیار مهم است و باید آنان را در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری مشارکت دهیم تا نقش پذیری و کنشگری آنان نهادینه شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توجه به مدیران و معلمان به عنوان ارکان اصلی، گفت: این عزیزان بار اصلی نظام تعلیم و تربیت را به دوش میکشند و هرچه بیشتر به این دوقشر توجه شود، موفقیت بیشتری خواهیم داشت.
وی در ادامه افزود: کرامت، تفویض اختیار، حمایت و توسعه حرفهای از اقداماتی است که ما باید برای آنان داشته باشیم.
کاظمی تصریح کرد: چهار حلقه مدیریتی داریم که حلقه اول حلقه ستادی سیاست گذار است، حلقه بعدی مدیران کل و معاونان در سطح ادارت کل هستند که ناظر وانتقال دهنده سیاستها میباشند و حلقه سوم روسا و معاونان اداراتند که بخش مهمی از اجرا بر عهده آنان است و حلقه مهم چهارم مدیران مدارس هستند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید حلقههای سیاست گذار و مدیران مدارس در ارتباط باشند، گفت:نگاه سیاسی و سیاست زدگی در آموزش و پرورش ممنوع است و باید مدیریت در این سطوح از یک نظام شایستهسالار مبتنی بر توانمندیهای حرفهای و ثبات در مدیریت برخوردار باشد. باید کاری کنیم که تغییر یک مدیر مدرسه از تغییر یک وزیر سختتر شود. چرا که مدیر راهبر آموزشی است، مشکل تربیتی مدرسه را میشناسد با والدین در ارتباط است، بنابراین مدیر مدرسه بسیار مهم است
کاظمی با اشاره به مشارکت خانوادهها در اداره مدارس، اظهار کرد:مدیری موفق است که مشارکت را به صورت همه جانبه در نظام تعلیم و تربیت ساری و جاری کند و البته نه تنها مشارکت در اخذ پول بلکه در تصمیم گیریها و امور آموزشی و تربیتی مدرسه.
وی با بیان اینکه بدون مشارکت ذی نفعان اصلی نظام هرگز موفق نخواهیم شد، گفت:حمایت، همکاری و نقش پذیری خانوادهها در مدرسه بسیار مهم است و باید قبل از اقناع دانش آموزان به اقناع خانوادهها بپردازیم. چرا که خانوادهها شریک اصلی ما هستند و باید مدیریت تعارضها بین مدرسه و خانواده را به طور جدی و موثر مورد توجه قرار دهیم و در نظر داشته باشیم؛ بنابراین ارتباط و مشارکت انجمنهای اولیا و مربیان در مدرسه یکی از عوامل مهم موفقیت ما در نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آموزان را باید برای فردا آماده کنیم برای آیندهای که تفاوتهای زیادی با حال دارد. باید به ذائقه دانش آموزان توجه شود چرا که امروز آموزشها ومهارتهایی که لازم دارند و نیازهای آموزشی و پرورشی آنان تغییر کرده است.
وی با اشاره به خلاقیت و نوآوری دانش آموزان، اظهار کرد: نیاز به یک برنامه درسی خلاق پرور داریم چرا که این برنامه درسی است که میتواند زمینه خلاقیت در دانش آموزان را فراهم کند.
کاظمی با تاکید بر بازگشایی امن و موفق مدارس در مهرماه، خاطرنشان کرد: امروزنگاه به بازگشایی مدارس صرفا سخت افزاری است، اما ما باید از جنبه نرم افزاری نیز به بازگشایی بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه سیاست بازگشایی امن و کم دغدغه را برای نظام تعلیم و تربیت اجرا میکنیم، تصریح کرد: در این بازگشایی بهبود همه جانبه محیط مدرسه در تمامی ابعاد علمی، فرهنگی، عاطفی وفیزیکی و ایجاد جو مثبت برای دانش آموزان و معلمان مورد نظر است.
وزیر آموزش و پرورش مهمترین مسئله برای بازگشایی امن و موفق مدارس را ایجاد امنیت روانی برای همکاران دانست.
وی ادامه داد:در حال حاضر برای تامین نیروی انسانی هیچ مشکلی وجود ندارد و برای بازگشایی موفق با همت مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان و مدیران ادارات کمترین دغدغه وجود داشته خواهد داشت.
کاظمی با بیان اینکه ایمان، وحدت، انسجام، جهاد و تلاش ما را موفق میکند، تاکید کرد: توانمندی معلمان و مدیران را کوچک نشماریم و ضرورت دارد تلاش کنیم تا حلال مسائل باشیم.