مالیات سالیانه خودرو، یکی از فصلهای پر استفاده مالیات بر دارایی در جهان است که با همین هدف به صورت سالیانه بر خودروها وضع میشود.
مالیات سالیانه خودرو، خودروهایی با مشخصههای خاص از جمله مشخصههای قیمتی، وزنی و موتوری را متناسب با شرایط و پلکان مشخص شده، مشمول نرخهای مالیاتی میکند.
به گزارش تسنیم، مالیات بر دارایی، یکی از پایههای مالیاتی مهم و مورد استفاده در کشورهای مختلف است که علاوه بر ظرفیت درآمدی بالا و درنتیجه اثرگذاری بر تورم، میتواند باعث بهبود عدالت مالیاتی و تقسیم بار مالیاتی در دهکهای مختلف درآمدی کشور شود.
نابرابری دارایی در عموم کشورها بیشتر از نابرابری درآمد است. زیرا یکی از منابع درآمدی خانوارها، منابعی است که از داراییهای خود کسب میکنند و افزایش نابرابری در دارایی در بلندمدت هم میتواند نابرابریهای درآمدی را دو چندان افزایش دهد و افرادی که بهرهمند از دارایی نیستند، به مرور از نظر درآمدی نیز با مشکلات جدی مواجه میشوند که این موضوع در کشورهایی که تورم بالا دارند شدیدتر است. مالیات سالیانه خودرو، یکی از فصلهای پر استفاده مالیات بر دارایی در جهان است که با همین هدف به صورت سالیانه بر خودروها وضع میشود.
در کشور ما عوارض سالیانه خودرو که توسط شهرداریها اخذ میشود میتواند مصداقی از این نوع مالیات باشد. همچنین در سالهای اخیر اخذ مالیات سالیانه از خودروهای لوکس مالیات دیگری است که همان هدف را دنبال میکند و با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، میشود از آن جهت مصارف درآمدی و جنبههای تنظیمی استفاده کرد. مالیات سالیانه خودرو، خودروهایی با مشخصههای خاص از جمله مشخصههای قیمتی، وزنی و موتوری را متناسب با شرایط و پلکان مشخص شده، مشمول نرخهای مالیاتی میکند.
این پایه مالیاتی میتواند مکمل خوبی برای عوارض سالیانه خودرو باشد. چرا که صرفاً بر خودروهای گران قیمت وضع میشود و علاوه بر اثر درآمدی برای دولت، آثار تنظیم گری و باز توزیعی مناسبی هم خواهد داشت. اجرای این مالیات سال به سال وضعیت بهتری پیدا کرده و در عملکرد ۸ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۷ هزار میلیارد تومان که برای سال ۱۴۰۲ مصوب شده بود، از این محل برای دولت درآمد حاصل شده است. لازم به ذکر است، در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده است.