bato-adv
کد خبر: ۷۴۹۴۳۸

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در این مکان‌ها

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در این مکان‌ها

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها، ایمنی بیشتر و ترافیک کمتر خواهیم داشت.

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۹ تير ۱۴۰۳

تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های پایتخت ممنوع شد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ فیروز کشیر روز شنبه درباره دلایل ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها افزود: تونل‌ها به دلیل فضای محدود و محیط بسته، خطر بیشتری برای موتورسواران به همراه دارند در صورت وقوع حادثه، امدادرسانی به موتورسیکلت‌ها به دلیل اندازه کوچک‌تر و آسیب‌پذیری بیشتر آنان، دشوارتر و پیچیده‌تر است.

به گفته وی، تونل‌ها دارای سیستم‌های تهویه ویژه‌ای هستند که برای تخلیه دود و گازهای سمی طراحی شده‌اند در صورت بروز حادثه یا نقص فنی، تهویه تونل ممکن است نتواند به سرعت دود و گازهای خطرناک را تخلیه کند که این امر برای موتورسیکلت‌ها بسیار خطرناک است، تونل‌ها به دلیل رطوبت و تجمع آب ممکن است سطوح لغزنده‌ای داشته باشند که کنترل موتورسیکلت‌ها را دشوارتر می‌کند.

سرهنگ کشیر ادامه داد: موتورسیکلت‌ها معمولاً با سرعت‌های متفاوتی نسبت به خودروها حرکت می‌کنند این تفاوت سرعت می‌تواند باعث کاهش سرعت کلی ترافیک در تونل‌ها و افزایش تراکم ترافیک شود.

وی یادآور شد: موتورسیکلت‌ها به دلیل اندازه کوچک‌تر و توانایی حرکت سریع بین خطوط، می‌توانند موجب ایجاد شرایط خطرناکی برای خودروها و سایر وسایل نقلیه شوند، در تونل‌ها، به دلیل نور محدود و منحنی‌های تند، دید رانندگان محدودتر است حضور موتورسیکلت‌ها در این شرایط می‌تواند خطرات بیشتری ایجاد کند.

سرهنگ کشیر تاکید کرد: در بسیاری از کشورها، مقررات خاصی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها وجود دارد، این قوانین بر اساس مطالعات ایمنی و تجربیات بین‌المللی تدوین شده‌اند به عنوان مثال، در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان، تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های طولانی‌تر از یک کیلومتر ممنوع است.

وی افزود: بسیاری از شهرها و مناطق محلی نیز قوانین خاص خود را برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها وضع کرده‌اند این قوانین معمولا با تابلوها و علائم هشداردهنده مشخص می‌شوند تا رانندگان و موتورسواران از آنها آگاه باشند به عنوان مثال، در تهران، ورود موتورسیکلت‌ها به تونل‌های اصلی شهر ممنوع است و این ممنوعیت با نصب تابلوهای هشداردهنده اعلام شده است.

به گفته سرهنگ کشیر، بر اساس آمارهای موجود، تصادفات موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها بطور میانگین بیشتر و جدی‌تر از سایر مکان‌هاست به عنوان مثال، طبق مطالعات مشخص شد که نرخ تصادفات موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها ۲.۵ برابر بیشتر از سایر جاده‌هاست همچنین، میزان مرگ و میر ناشی از این تصادفات نیز به مراتب بیشتر است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس پایتخت آموزش موتورسواران را عامل کاهش تصادفات دانست و اظهار کرد: در خصوص خطرات تردد در تونل‌ها و رعایت قوانین مربوطه می‌تواند به کاهش تصادفات کمک کند این آموزش‌ها می‌توانند از طریق رسانه‌های مختلف، مدارس رانندگی، و کمپین‌های اطلاع‌رسانی انجام شوند.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های هشداردهنده و کنترلی در ورودی تونل‌ها می‌تواند به کاهش تردد موتورسیکلت‌ها کمک کند این سیستم‌ها می‌توانند شامل دوربین‌های نظارتی، تابلوهای هشداردهنده الکترونیکی، و سیستم‌های تشخیص خودکار موتورسیکلت‌ها باشند.

به گفته وی، ایجاد مسیرهای جایگزین برای موتورسواران در مناطق نزدیک به تونل‌ها می‌تواند تردد آنان را تسهیل کند و از ورود آنها به تونل‌ها جلوگیری کند این مسیرها باید به گونه‌ای طراحی شوند که موتورسواران به راحتی بتوانند از آنها استفاده کنند و به مقصد خود برسند.

سرهنگ کشیر اضافه کرد: با توجه به مخاطرات و مشکلاتی که تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها به همراه دارد، ممنوعیت این تردد اقدامی ضروری و مؤثر برای افزایش ایمنی و روانی ترافیک است، اجرای قوانین مناسب، افزایش آگاهی عمومی، و استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند به بهبود شرایط و کاهش تصادفات کمک کند ایجاد مسیرهای جایگزین و توجه به نیازهای موتورسواران نیز از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در این راستا موثر باشد.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین