رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنائی کشور با بیان اینکه نوبتگیری و ارزیابی برنامه جهش تحصیلی دانشآموزان در سالتحصیلی ۱۴۰۳ از دهم اردیبهشت آغاز و فردا (۳۱ خرداد) به پایان میرسد، گفت: «هدف از این کار، شناسایی به هنگام دانشآموزان دارای ظرفیتهای شخصیتی، هوشی، روانشناختی ویژه و اصلاح یا بهبود و ارتقای فرایند یاددهی و یادگیری آنها است.»
حجتالله الماسی با بیان اینکه مهمترین مولفههای مورد ارزیابی جهش تحصیلی دانشآموزان ارزیابیهای هوش، شخصیت، آمادگی جسمی، عاطفی، روانی، بالینی و در نهایت عملکرد تحصیلی آنهاست افزود: تمامی فرآیندهای جهش تحصیلی به صورت سامانهای و بر اساس مفاد مندرج در شیوه نامه ارسالی از ثبت درخواست در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه شروع و پس از آن با انجام فرایندهای مربوطه توسط اولیاء در سامانه سیرت نوبتگیری انجام میشود.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه دانشآموزان در صورت موفقیت در ارزیابیهای هوش و بالینی جهت شرکت در آزمون پایه تحصیلی به مدرسه معرفی میشوند ادامه داد: اولیاء دانشآموزان به شناخت درست از توانمندیهای فرزندان خود و پرهیز از درخواست جهش تحصیلی که مبتنی بر نیاز واقعی فرزندشان نیست، توجه کنند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه جهش تحصیلی در مواردی مـضر فرآیندهای رشد تحولی دانشآموزان میشود ادامه داد: اولیاء اعتماد راسخ به ارزیابیهای صورت گرفته در مراکز جامع سنجش داشته باشند و از انجام ارزیابیهای خارج مدرسهای و از ورود به مراکزی که مدعی آمادهسازی دانشآموزان برای قبولی در آزمون جهش تحصیلی هستند، پرهیز کنند.
متقاضیان برای ثبتنام باید به سامانه my.medu.ir مراجعه کنند.
جهش تحصیلی در دوره ابتدایی انجام میشود و جهش از پایههای دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم امکانپذیر است.
خانوادههایی که فکر میکنند فرزندشان دارای استعداد و توانایی است میتوانند موضوع جهش تحصیلی را با مدیر مدرسه مطرح کنند.
جهش تحصیلی فقط یکبار امکانپذیر است و جهش برای بار دوم مشروط به رای کمیسیون (منطقه آموزش و پرورش) و سایر مقررات است.
دانشآموزان باید از تمام دروس آن پایه و پایههای قبل، سطح پیشرفت «خیلی خوب» را کسب کرده باشند.