سهم بازار برندهای خودروی چینی در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا به شدت افزایش یافته و در آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا شاهد رشد بوده است.
گزارش یک مرکز تحقیقات خودرو نشان میدهد که برندهای چینی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ خودروهای بیشتری را در سطح جهان نسبت به همتایان آمریکایی خود فروختند.
به گزارش تسنیم، بر اساس گزارشی که مرکز تحقیقاتی جاتو دینامیک JATO Dynamics در روز پنجشنبه منتشر کرد، خودروسازان چینی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ خودروهای بیشتری را در سطح جهان نسبت به همتایان آمریکایی خود فروختند.
دادهها نشان میدهد که برندهای چینی به رهبری شرکت بیوایدی BYD مستقر در شنژن، سال گذشته میلادی ۱۳.۴۳ میلیون دستگاه خودروی جدید فروختهاند، در حالی که برندهای آمریکایی حدود ۱۱.۹۳ میلیون دستگاه را به فروش رساندهاند. برندهای ژاپنی نیز با فروش جهانی ۲۳.۵۹ میلیون خودرو "موقعیت خود را حفظ کردند".
این گزارش همچنین نشان میدهد که افزایش فروش شرکتهایی که در چین ثبت شده است، نسبت به ایالات متحده بیشتر بوده و ۲۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، در حالی که شرکتهای آمریکایی رشد ۹ درصدی را تجربه کردهاند.
فیلیپه مونوز، تحلیلگر ارشد این مرکز گفت: غفلت خودروسازان قدیمی که منجر به تداوم قیمتهای بالای خودرو شده است، بهطور ناخواسته مصرفکنندگان را به سمت جایگزینهای مقرونبهصرفهتر چینی سوق داده است.
وی توضیح داد: از آنجایی که قیمت خودرو در جاهای دیگر افزایش مییابد، برندهای خودروسازی چینی از این روند برای به دست آوردن کشش بازار با سرعت بسیار بیشتری بهره میبرند.
بر اساس این گزارش، سهم بازار برندهای خودروی چینی در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا به شدت افزایش یافته و در آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا شاهد رشد بوده است. برندهای خودروی چینی نیز سهمی در اقتصادهای توسعه یافته از جمله اروپا، استرالیا، نیوزلند و اسرائیل به دست آوردند.
در حالی که بازار داخلی چین "نشانههایی از کاهش شتاب (فروش) " را نشان داد، تولیدکنندگان این کشور به دنبال "منابع رشد در خارج از کشور" بودند.