bato-adv

موتور‌های درون‌سوز جدید تویوتا کوچک‌تر، اما بهتر هستند

موتور‌های درون‌سوز جدید تویوتا کوچک‌تر، اما بهتر هستند

این موتور‌ها با سوخت‌های فسیلی معمولی کار می‌کنند؛ اما با سوخت‌های کربن-خنثی مانند هیدروژن مایع، سوخت ترکیبی و سوخت زیستی نیز قابل استفاده هستند.

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

خودروساز ژاپنی همچنان به دنبال تولید موتور‌های درون‌سوز است. این هفته خانواده جدیدی از موتور‌های چهارسیلندر خطی تویوتا معرفی شد.

به گزارش دیجیاتو، آکیو تویودا، رئیس تویوتا، پیش‌بینی می‌کند که خودرو‌های برقی مجهز به باتری هرگز از ۳۰ درصد سهم بازار فراتر نخواهند رفت. او همچنین معتقد است که مشکل از موتور‌های درون‌سوز نیست، بلکه کربنی است که آن‌ها تولید می‌کنند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که این خودروساز ژاپنی همچنان به دنبال تولید موتور‌های درون‌سوز است. این هفته خانواده جدیدی از موتور‌های چهار سیلندر خطی تویوتا معرفی شد که در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نگاهی به موتور‌های درون‌سوز تویوتا

این موتور‌ها با سوخت‌های فسیلی معمولی کار می‌کنند، اما با سوخت‌های کربن-خنثی مانند هیدروژن مایع، سوخت ترکیبی و سوخت زیستی نیز قابل استفاده هستند. در کنفرانس مشترک تویوتا با مزدا و سوبارو، سه موتور جدید معرفی شد. یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی جدید که در مقایسه با موتور فعلی حدود ۱۰ درصد از نظر حجم و ارتفاع کوچکتر است. این موتور نه تنها قدرتمندتر، بلکه کارآمدتر نیز خواهد بود. کاهش وزن حدود ۱۰ درصد وعده داده شده است.

هنوز جزئیات دقیقی در مورد خروجی و مصرف سوخت آن منتشر نشده است، چون این موتور چهارسیلندر هنوز در حال توسعه است. تویوتا قبلا آن را در یک نمونه اولیه پریوس نصب کرد و به طور جداگانه به نمایش گذاشت. شرکت ژاپنی می‌گوید که موتور‌های جدیدش به دلیل کاهش آلایندگی، «انقلابی در تولید خودروها» به وجود خواهند آورد. تویوتا با کوچک‌تر کردن آن‌ها می‌تواند ارتفاع کاپوت را پایین بیاورد و در نتیجه با آیرودینامیک‌تر کردن خودرو‌ها مصرف سوخت آن‌ها را کاهش دهد.

موتور دوم یک واحد ۱.۵ لیتری توربوشارژ است، که حجم آن ۲۰ درصد کمتر از موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی کنونی است. در عین حال ارتفاع آن ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. قدرت آن تقریباً به همان اندازه خواهد بود، اما کارایی آن تقریباً ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

قوی‌ترین موتور جدید تویوتا یک واحد ۲ لیتری توربوشارژ خواهد بود. این موتور در مقایسه با واحد ۲.۴ لیتری توربو موجود، ۱۰ درصد حجم و ارتفاع کمتری دارد. تویوتا برای این پیشرانه قول قدرت بیشتر و ۳۰ درصد راندمان بیشتر را داده است.

مشارکت تویوتا و سوبارو برای ساخت پیشرانه‌های بهتر

موتور‌های جدید برای مدل‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی بهینه شده‌اند. فایننشال تایمز به نقل از یک فرد آشنا با برنامه‌های تویوتا می‌گوید که این موتور‌های چهارسیلندر خطی در اواخر سال ۲۰۲۶ با خودرو‌های برقی عرضه خواهند شد. به گفته این نشریه، برخی از این موتور‌ها با سوخت دیزل نیز کار می‌کنند.

مشارکت تویوتا با سوبارو و مزدا کاملاً منطقی است. تویوتا ۲۰ درصد از سهام سوبارو و ۵ درصد از سهام مزدا را در اختیار دارد. البته این موتور‌های جدید برای مدل‌های تویوتا ساخته می‌شوند. سوبارو در حال کار بر روی یک سیستم هیبریدی نسل بعدی مبتنی بر موتور باکسر خودش است، در حالی که مزدا منابع مالی بیشتری را صرف موتور چرخشی خود خواهد کرد که به عنوان یک ژنراتور عمل می‌کند.

تویوتا همچنین در حال بررسی ایجاد یک زنجیره تامین سوخت کربن-خنثی است. تویوتا برای تحقق این امر، با شرکت پالایش نفت ژاپنی آیدمتسو کوسان، اینیوس بزرگترین شرکت نفتی ژاپن و صنایع سنگین میتسوبیشی همکاری می‌کند. هدف آن‌ها این است که موتور‌های درون‌سوز برای مدت طولانی زنده نگه داشته شوند.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین