در روز ۲۵ اردیبهشتماه سال ۱۳۸۴، پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاده شد.
مسئولان شرکت ایرانخودرو روی بدنه آخرین پیکان نوشته بودند: «پیکان ارابهای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه صنعت میرود تا نظارهگر توسعه این صنعت باشد.»
به گزارش هم میهن، اولین پیکان در تاریخ ۲۳ اردیبهشتماه ۱۳۴۶ در کارخانه ایران ناسیونال تو لید شد و بدینترتیب شرکت ایران ناسیونال و بعدها ایران خودرو به بزرگترین خودروساز کشور تبدیل شد.
قیمت اولیه پیکان ۱۳ هزار تومان بود و این خود به افزایش تعداد کسانی که قدرت خرید این ماشین را داشتند، افزود.
محبوبیت این ماشین نزد ایرانیان چنان بود که برای آن شعر هم سروده شد: «ای کاش که توی سفرهها نان باشد / در جسم من و تو و شما جان باشد /ای کاش که توی جادههای دنیا / تنها پیکان مدل جوانان باشد».
دوسال بعد از تولید پیکان، کامران شیردل، مستندساز معروف، فیلمی تبلیغاتی برای معرفی آن ساخت و بعدتر حتی در فیلم «زرد قناری» رخشان بنیاعتماد، داستان فیلم حول همین اتومبیل میگشت.