محققان در یک مطالعه جدید به بررسی نقش «هدست» واقعیت مجازی در درمان اختلال افسردگی پرداختهاند.
نویسندگان این مطالعه که در نشریه «جی میر منتال هلت» منتشره شده، در نتیجه تحقیقات خود دریافتند که درمان افسردگی از طریق واقعیت مجازی امیدوار کننده است و نتایجی معادل با درمان از راه دور فعلی برای افسردگی ایجاد میکند.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال نیوز تودی، واقعیت توسعه یافته (XR) صاحب هدست را در یک محیط واقعیت مجازی (VR) مرکب از بینایی و صدا قرار میدهد. واقعیت توسعه یافته مجموعهای از فناوریهایی است که محیطهای واقعی و مجازی را برای ایجاد تجربیات فراگیر ترکیب میکنند.
مطالعه حاضر، اثربخشی یکی از مداخلات دست اول فعلی برای اختلال افسردگی اساسی (MDD)، درمان فعالسازی رفتاری، را با نسخه توسعه یافته واقعیت مجازی که در این مطالعه از آن به عنوان «XR-BA» یاد میکند، مقایسه کرده است.
معیار اولیه مورد استفاده در این مطالعه، نمرات شرکت کنندگان در پاسخ به پرسشنامه سلامت بیمار (PHQ-۹) بود که از طریق تلفن انجام شد. نمرات بالاتر PHQ-۹ نشان دهنده اختلال افسردگی شدیدتر بود.
این مطالعه شامل ۲۶ شرکتکننده بود که بهطور تصادفی برای دریافت یک دوره ۳ هفتهای و ۴ جلسهای درمان فعالسازی رفتاری یا حضوردر گروهی که جلسات درمانی با پیکربندی مشابه XR-BA را دریافت میکردند، تقسیم شدند. شرکت کنندگان XR-BA به هدستهای واقعیت مجازی Meta Quest ۲ تجهیز شده بودند.
میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۰.۳ سال بود. از این تعداد ۷۳ درصد زن و ۲۳ درصد مرد بودند. هر دو گروه یک کاهش مشابه و از نظر آماری معنیدار در نمرات PHQ-۹ (به معنای کاهش اختلال افسردگی) همچنین در شدت علائم خود بین شروع و پایان کارآزمایی نشان دادند. در میان گروه XR-BA، نمرات PHQ-۹ حتی قبل از جلسه اول کاهش یافت، که نشان دهنده احساسات مثبت در مورد کارآزمایی آتی و اثر دارونما است.
نویسنده اول مارگوت پل، روانپزشک، استادیار بالینی در گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد، در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: پزشکان میتوانند از واقعیت توسعه یافته بهعنوان یک ابزار درمانی برای کمک به ایجاد انگیزه در مراجعه کنندگان برای مشارکت فعال در درمان رواندرمانی خود با تکمیل «تکالیف» جدید، سرگرمکننده و در دسترس استفاده کنند. این نتایج نشان میدهد که واقعیت توسعه یافته ممکن است به کاهش موانع برای افرادی که به دنبال مراقبت هستند کمک کند.
پس از آموزش گاهی چالش برانگیز در جهت یابی دنیای واقعیت مجازی، به افرادی که درمان XR-BA را دریافت میکردند، طیف وسیعی از فعالیتهای جذاب ارائه شد. اینها شامل انجام یک بازی فکری، تمرین بازیهای مهارتی، حل پازلهای مبتنی بر سرنخ، و فرصت بازی مینی گلف با دیگران بود.
دکتر شریفه تکین که در این مطالعه شرکت نداشت گفت: تکین پیشنهاد کرد که XR-BA ممکن است پادزهری برای احساس افسردگی در فرد باشد.
او گفت: معمولا، فرد از فعالیتهایی که قبلا از آنها لذت میبرد کنارهگیری میکند و بیشتر از جامعه خود منزوی میشود و تقریبا حالت عدم اقدام در وی ایجاد میشود.
با این حال، تکین گفت: شرکت کنندگان در این مطالعه ممکن است احساس انرژی، سرگرمی و مهمتر از همه در حالی که از نظر فیزیکی دکمهها را برای انجام یک بازی فشار میدهند، احساس کنند که مسئول هستند. این ممکن است به اثربخشی واقعیت مجازی کمک کرده باشد.