«بههیچوجه قصد ریاست مجلس ندارم و اصلاً دنبال این موارد نیستم. به دوستانی هم که به دنبال ریاست مجلس هستند توصیه میکنم قرار است یک پست ابزار باشد هدف نیست. من و شما داریم بحث میکنیم من بگویم میخواهم رئیس بشوم شما بگویید میخواهید رئیس بشوید خوب بگویید میخواهید ریاست را چهکار کنید این نایبرئیسی را میخواهید چهکار کنید.»
حجتالاسلام سید محمود نبویان گفت: با وحدت میتوانیم بهترین قانون را به صحن بیاوریم و به نفع مردم آن را تصویب کنیم.
به گزارش فارس، حجتالاسلام محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و منتخب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران با حضور در برنامه سپهر سیاست خبرگزاری فارس به سوالات خبرنگار فارس پاسخ داد.
فراکسیون واحد انقلاب اسلامی در مجلس دوازدهم چه کارکرد و نقشی دارد؟
نبویان: ابتدا خیلی تشکر میکنم از حضور ملت قهرمان و بزرگ ایران در انتخاباتی که در اسفندماه برگزار شد.
نیروهای انقلاب هستند که میتوانند به سمت حل مشکلات بروند و به دنبال منافع خودشان نباشند و عزت را تأمین کنند. کما اینکه در این عملیاتی که ملت ایران علیه اسرائیل و آمریکا انجام داد عزت ملت ایران تأمین شد ما به دنبال چنین نمایندگانی هستیم که به دنبال تحقق این امر باشند.
از اعتماد مردم عزیز تهران به اینجانب در مجلس شورای اسلامی و دوستانمان تشکر میکنم. این آرا فقط برای ما ایجاد تکلیف میکند تا بتوانیم وظایف خودمان را بهتر انجام دهیم. اولویتهایی باید داشته باشیم. این اولویتها را بهدرستی مقام معظم رهبری در فرمایشات نوروزی و فرمایشاتی که بعداً داشتند مطرح کردند. اولویت مسئله اقتصادی است.
نبویان: دوستانی که رأی آوردهاند باید به این نکته توجه کنند که مهمترین مانع حرکت و تلاش برای حل مشکل مردم و مانع اساسی آن تفرقه است.
نمایندگان مجلس اگر هرکس ساز خودش را بخواهد بزند یک گروه اینجا جمع شوند یک گروه آنجا جمع شوند و فقط به فکر دعوا بین خودشان باشند این موارد نمیتواند مشکلات مردم را حل کند. نمیتواند اهداف انقلاب که مصالح مردم مربوط به آن است را تأمین کند. پس باید به سمت وحدت برویم. این نکته بسیار واضحی است. قرآن میگوید اطاعت کنید از خدا و رسول و اختلاف نکنید. با وحدت است که ما میتوانیم به اهداف و تأمین مصالح مردم برسیم.
برای من این نکته بسیار مهم است مقام معظم رهبری سه بار به مجلس دوازدهم که هنوز تشکیل نشده است تذکر دادهاند فرمودند که باید وحدت داشته باشید. با وحدت است که میتوان مشکلات را حل کرد. چون برای مقام معظم رهبری حل مشکلات مردم مهم است. طبیعی است که با اختلاف نمیشود. مقام معظم رهبری دستور دادند و این دستور برای ما واجب است که آن را رعایت کنیم. به دوستان انقلابی میگویم اطاعت از دستور مقام معظم رهبری واجب است. واجب شرعی است و تخلف از دستور ایشان حرام است.
نبویان: مقام معظم رهبری فرمودند که دوگانههای جعلی را ایجاد نکنیم. این خیلی مهم است. مقام معظم رهبری در فرمایشاتی که در عید فطر فرمودند دوگانههای جعلی نه به درد دنیای شما میخورد نه به درد آخرت.
یک دوگانهای که قبلاً داشتیم صریح عرض کنم دوگانه اصولگرا و اصلاحطلب که جعلی و ساختگی نیست.
دوگانه جعلی یعنی دوگانهای که ما بین خود بچههای انقلابی ایجاد کنیم. هر کس برای خودش حرفهایی میزند. بنده و دوستان دیگر به فکر افتادیم و همه آنهایی که دغدغه آن رادارند. دغدغهشان اطاعت از مقام معظم رهبری در راستای حل مشکلات مردم چون فرمایشات آقا ناظر به این امر است.
نبویان: تمام دغدغه آن بود که یک فراکسیون تشکیل بدهیم. اختلاف طبیعی است ممکن است من آقای الف را قبول داشته باشم شما قبول نداشته باشید اشکالی ندارد. شما نکاتی دارید من نکاتی دارم. منتها این اختلافات را باید در درون فراکسیون حل کنیم.
نه اینکه پشت تریبون مجلس یا پشت تریبون رسانهها بخواهیم پمپاژ اختلاف کنیم. در درون جامعه مردم از ما انتظار ندارند. این توهم ایجاد میشود که اینها دارند سر قدرت باهم دعوا میکنند. پس به فکر حل مشکل مردم نیستند. صادقانه عرض میکنم و عاجزانه تقاضا میکنم از همه دوستان انقلاب اسلامی که به سمت وحدت برویم.
با وحدت است که میتوان مشکلات مردم را حل کرد و تأکید میکنم اطاعت فرمایشات مقام معظم رهبری واجب شرعی است. الزام است. فراکسیون برای این جهت تشکیلشده است. اتفاقاً از همه دوستان انقلاب اسلامی تقریبا دعوت کردیم. جلسه اول تشکیل شد. اهداف را توضیح داده شد. حدود ۴۰ نفر دعوتشده بودند که بهعنوان مؤسسین این فراکسیون برای مجلس دوازدهم باشند.
از همه گروههای انقلاب از دوستان امنا، ائتلاف آمده بودند. مثلاً آقای متکی، حاجآقای رسایی دعوتشده بودند. ممکن است در برخی از مصادیق و برخی از راهکارها اختلاف داشته باشیم. خیلی طبیعی است باید اختلاف در فراکسیون حل شود. از دوستانی هم که دعوت نشده بودند از آنها خواهیم خواست تشریف بیاورند.
در جلسه اول تصمیم گرفته شد که نامش چه باشد. گفتیم یک هیئت اجرایی تشکیل شود و هیئت اجرایی به دنبال آییننامه، اساسنامه است و تمهیدات مقدماتی را برای تشکیل مجمع عمومی انجام میدهد.
نبویان: قبل از پایان مجلس یازدهم مجمع عمومی خودمان را با تعیین تکلیف شدن انتخابات دوره دوم حتماً برگزار خواهیم کرد. هیئت اجرایی که انتخابشدهاند ۹ نفر بودند. حاجآقای رسایی، آقای شریعتی، آقای خضریان، آقای پژمان فر انتخاب شدند و اسامی در رسانهها اعلام شد.
هیئت اجرایی چند جلسه نیز برگزار کردند برای اینکه مقدمات مجمع عمومی را آماده کند. قرار بر این شد که تا قبل از پایان مجلس یازدهم مجمع عمومی برگزار شود. مجمع عمومی به سمت انتخاب هیئترئیسه میرود منتهی هنوز میشود موقت چون برای مجلس یازدهم است.
بلافاصله بعد از تشکیل مجلس دوازدهم اولین فرصت یعنی قبل از تعیین هیئترئیسه جدید برای مجلس دوازدهم قرار است آن جلسه فراکسیون واحد شکل بگیرد.
اهدافی هم که داریم اگر خدای متعال کمک کند در تمام امور مجلس بهویژه در امور مهم، فرض کنید مثلاً لایه عفاف و حجاب چه تصمیمی باید آنجا گرفته شود. تعیین هیئترئیسه مجلس خواهیم داشت چه تصمیمی گرفته میشود. موارد کلیدی که باید در فراکسیون با وحدت انجام بگیرد. با وحدت میتوانیم بهترین قانون را به صحن بیاوریم و بتوانیم به نفع مردم آن را تصویب کنیم.
عملکرد اصلاحطلبان را چطور ارزیابی میکنید؟
نبویان: خط قرمزهایی ما داریم. خط قرمزها منافع مردم است. منتها منافع مردم از دید گرایش غربگراها نه آن منافع مردم تأمین نمیشود. همینجا عرض کنم از خود مردم هم سؤال میکنم واقعاً عزتی که نیروهای نظامی ما آفریدند. جبهه حق علیه جبهه باطل پیروز شدند.
اگر شورای عالی امنیت ملی که تصویب کرد که باید پاسخ اسرائیل را بدهیم اگر دوره آقای روحانی و آقای ظریف بود آیا چنین چیزی مصوب میشد و این عزت را برای ملت ایران تأمین میکردند.
اینها خط قرمز ماست گرایشها و رویکردهایی که آنها دارند عزتآفرین نیست. لذا ما خطوط قرمزهایی داریم.
یک راهکاری تعیینشده است و باید در مجمع عمومی تصویب شوند. مطرح شد که مثلاً در شورای مرکزی آقای الف که ما مردد هستیم که آیا خطوط قرمز نظام و انقلاب و مردم را قبول دارد و ندارد این را شورای مرکزی تصمیم بگیرد این فرد داخل فراکسیون بیاید یا نیاید.
اعضای فراکسیون برای ریاست مجلس شخص خاصی را مدنظر دارند؟
نبویان: فراکسیون تشکیل مجمع عمومی نداده است؛ اما اینکه نسبت به افرادی نظر دارند حتماً نظر دارند. اختلاف هم هست بین دوستان که این آقای الف بیاید یا نیاید. ریاست آقای قالیباف، متکی و ذوالنوری مطرح است. ممکن است من به آقای الف رأی بدهم شما به آقای ب رأی بدهید اشکال ندارد فلسفه تشکیل فراکسیون آن بود که این اختلافات را درون فراکسیون حل کنیم؛ یعنی دوستان بیایند اینجا استدلال کنند چرا آقای الف آری، آقای ب نه.
در فراکسیون باهم به نتیجه برسیم و ان شالله با یک اکثریت نسبت به یک شخص وارد شویم و این اکثریت را در صحن مجلس شورای اسلامی بیاوریم تا اختلاف حاصل نشود.
بزرگترین چالشی که مجلس دوازدهم میتواند با آن روبرو شود چیست؟
نبویان: فکر میکنم بزرگترین چالشی که مجلس دوازدهم میتواند آن را تجربه کند چالش اختلاف است. هرروز اگر بخواهیم نسبت به هر قضیه با رئیس مجلس دعا کنیم. من میخواهم تذکر بدهم شما میخواهید تذکر من را جواب بدهید تماموقتمان نسبت به این موارد گرفته میشود.
بهترین درک را مقام معظم رهبری از مصالح ملت دارند. درست هم میفرمایند. مقام معظم رهبری فرمایش کردند وحدت و اختلاف بزرگترین مشکلی است که مجلس دوازدهم میتواند با آن مواجه شود.
به همت دوستان انقلابی با تشکیل این فراکسیون از این اختلاف که بزرگترین ضربه را خواهد زد ان شا الله بتوانیم عبور کنیم.
بزرگترین فرصتی که مجلس دوازدهم میتواند از آن برای حل مشکلات مردم استفاده کند چیست؟
نبویان: بزرگترین فرصت رأی مردم است. رأی خوبی به دوستان انقلاب اسلامی دادهشده که یک پیام دارد. ما خواستیم بگوییم که شما بیایید مشکلاتی که وجود دارد را حل کنید. این بهترین فرصت است که ما همفکری کنیم.
برای تحقق شعار جهش تولید و مشارکت مردم چه باید کرد؟
نبویان: مقام معظم رهبری فرمودند جهش تولید به همراه مشارکت مردم این معنا باید شود. معتقد هستم سعادت دنیا و آخرت بنده به تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری و همراهی با این ملت بزرگ است. مقام معظم رهبری فرمودند اولویت جهش تولید به همراه مشارکت مردم.
تولید چقدر میتواند مؤثر باشد. چند نکته عرض کنم. تولیدکننده مشکل دارد اگر سرمایهگذار، سرمایه خود را برای تولید آورده هزار جا سرمایهگذار را اذیت میکنند بانک، اداره مالیات، اداره بیمه. از آنطرف هم تولید میکند بازار ندارد. چرا باید پول را برای تولید بیاورد.
سرمایه را میبرد در بازار سکه و ارز. سرمایهگذار به دنبال سود است. چرا دلار سکه اینطور میشود. چرا نشود یکی از عوامل اصلی آن همین است. مقداری هم نظارتها ضعیف است که آن را هم قبول دارند. عامل اصلی آن است که وقتیکه ما سرمایه در گردش به سمت تولید نیاید به سمت سفتهبازی میرود. به سمت دلار و سکه میرود.
اینجا باید مشکلات تولیدکننده را برطرف کنیم. مشارکت مردم چه معنایی دارد یعنی مردم چهکاری باید انجام بدهند. با مرکز پژوهشهای مجلس تماس گرفتم و گفتم مشارکت مردم را برای ما تبیین کنید که مشارکت مردم چه معنایی دارد.
نبویان: اولین موردی که به ذهن خودم میرسد ما باید به سمت شرکتهای دانشبنیان برویم. این مشارکت مردمی است. باید مشکلاتشان را حل کنیم. از سازمان پژوهشهای صنعتی بازدید کردم که اولین سفینه ما را درست کرده است. دستگاهی آورده شده است که یک واحد ایزوتوپ را در یک میلیارد جدا میکند.
این دستگاه تولید آمریکا است. آمریکا که نظامی ما را تحریم نکرده است علمی هم تحریم کرده است و به ما نمیفروشد؛ اما ما آوردهایم. نفت تحریم هستیم اما میفروشیم. بانک تحریم هستیم اما پولمان را میآوریم. خدا کمک میکند. یک دستگاه نظارتی آنجا رفته است بدون آنکه توجه داشته باشد و میگویید که شما چرا این دستگاه را آوردهاید.
این مورد را به من گفتند زنگ زدم به رئیس سازمان گفتم هفته بعد من میآیم من از رأی اولی خودم سوءاستفاده کردم در این جهت گفتم آیا شما متوجه این دستگاه به این عظمت چطور آورده شده. شاید درجاهای حساس چند عدد موجود باشد و خدا را شکر که موضوع حل شد.
نبویان: ما باید به سمت حل مشکلات تولیدکننده برویم. مشکلات مالیاتی، بیمه و بانک دارند. مدیران عامل همه بانکها بگویند برای تحقق این نکته که مشارکت مردم چه برنامهای دارند و میخواهند چهکار کنند.
یکی از موانع تولید ما بانکها هستند تولیدکننده به من میگوید ۴-۵ تومان وام گرفتم ۱۹ میلیارد شده است که باید پس بدهم. تولیدکننده میگوید من دیگر نمیخواهم تولید کنم و کل مجموعه را ببرید.
بانکها بزرگترین ضربه را به تولید کشور میزنند. بانکها نسبت به ملت ایران وظیفهدارند به فکر سود خودشان هستند به فکر بنگاههایی که خودشان ایجاد میکنند اینها باید به ملت ایران پاسخ بدهند.
اولویتهای مجلس دوازدهم چه موضوعاتی است؟
نبویان: مهمترین موضوعی که باید در مجلس دوازدهم پیگیر آن باشیم تحقق جهش تولید است. تولید که بیاید نقدینگی کمتر و اشتغال ایجاد میشود. زندگی مردم بهتر میشود. بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد. در این راستا مجلس یازدهم قوانین خوبی تصویب کرده است.
اگر قوانین کم داریم باید قوانین تصویب کنیم اما بخش مهم آن بحث نظارت است که ما باید داشته باشیم. باید به سمت شرکتهای دانشبنیان برویم. کارخانههایی که تعطیلشده و نیمه تعطیل است باید ببینیم مشکلات آنها چیست.
راهکار شما برای تقویت بخش نظارتی مجلس چیست؟
نبویان: آییننامه بهاندازه کافی سؤال و استیضاح گذاشته است. با یکی از دوستان شوخی میکردیم و میگفتم نماینده میتواند اگر از کار خودش درست استفاده کند قدرتش بسیار بالاست نماینده میتوانند رئیسجمهور را استیضاح کنند.
نماینده مجلس تذکر، سؤال، استیضاح شامل وزرا و رئیسجمهور را دارد. بالاتر از این چه میخواهید. همهچیزی برای نمایندگان فراهم است.
فکر میکنم که این نظارت را اگر من دارم ضعیف اجرا میکنم چند عامل وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. تقاضا میکنم نمایندگان ما خیلی کماند آن کم هم نباید اینطور باشد. گاهی نظارتهای ما میرود به سمت تأمین منافع شخصی. من میگویم این آقای الف را باید در آن استان مدیر کل بگذاری آقای وزیر، آقای معاون پارلمانی وزارتخانه. اگر نگذاری سؤال را مطرح میکنم. اگر قرار باشد اینطور باشد هیچوقت به سمت تأمین منافع مردم نمیرویم.
نبویان: یک مقداری هم جناحبازی بشود نه، ما باید خط قرمزمان تأمین منافع علت مسلمان و بزرگ ایران باشد. در این تأمین منافع، منافع خودمان را نبینیم. نماینده، نماینده مردم است این خیلی مهم است و معنا دارد یعنی نماینده یک جناح خاص نیست. مثل مردم باید باشد. مثل مردم سادهزیست باشد. تأمین منافع مردم و مصالح مردم را ترجیح دهد به خودش و گروهی که وابسته به آن است.
اگر میخواهد رأی بدهد خدا را در نظر داشته و منافع مردم را در نظر داشته باشد. آن چیزی که تضعیف میکند بیشتر این موارد است. نمایندهای ممکن است بهجا از این موارد استفاده نکند. اگر بعد نظارتی خودمان را قوی کنیم. قوانین کم نداریم. قوانین نقص دارد و باید اصلاح شود. بعد نظارت ضعیف است. کشور در بعد نظارتی ضعیف است. سازمان نظارتی باید قویتر به میدان بیایند. نظارت باید برای تأمین ارزشهای مردم و منافع مردم و مصالح مردم باشد.
شاخصترین نقطه قوت مجلس یازدهم را تشریح کنید؟
نبویان: مجلس یازدهم به نظر من یکی از نکات قوت خوبی که داشت درک مشکلات اساسی کشور که در آن لحظه دچارش بود. یکی از موضوعاتی که داریم بحث اشتغال است که مجلس یازدهم برای بحث اشتغال چند قانون تصویب کرده. مثلاً قانون تسهیل در صدور مجوز کسبوکار. دولت را مکلف کردیم نسبت به این قضیه البته گروههای مختلفی مقاومت کردند ما در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گروههای مختلف را آوردیم.
یکمیلیون و چهارصد هزار مجوز صادرشده است. آقایان تخمین میزنند که ۱۰ میلیون مراجعه به ادارات کم شده است. در بحث مسکن مردم مجلس دولت را مکلف به ساخت یکمیلیون مسکن کرد که قانون مجلس است. در بحث سلامت بیمه سلامت نزدیک به ۵ میلیون دهک پایین جامعه را رایگان درمان میکند.
در بخش سیاست خارجی قانون اقدام راهبرد را داریم. در بحث هستهای ما به تکلیف خودمان عمل میکردیم آنها نهتنها عمل نمیکردند هرروز به تحریمها میافزایند جاده یکطرفه بود و گفتیم باید جلوی این گرفته شود. ما دستاوردهای زیادی داریم ۶۰ درصدی که به دست آوردهایم برای رادیو داروها به برکت قانون راهبردی است.
نقطه ضعف مجلس در کجاست و برای حل آن باید چه کار کرد؟
نبویان: در نقاط ضعف یک بخشش به ما برمیگردد. کمکاریهایی که ممکن است داشته باشیم. ما برای تصویب قانون درست و بعد نظارتی آن تلاش کنیم.
سهشنبههای نظارتی مجلس هم بسیار خوب بود. این موارد نکات قوت مجلس بود. به نظرم هیئت نظارت بر رفتار باید مقداری جدیدتر ورود کند. درون مجلس هم اخباری منتقل میشد و حرفهایی هم علیه مجلس زده میشد حرفهای نادرستی بود و مقداری به تضعیف مجلس انجامید که بعضی از دوستان نماینده خودشان این کار را انجام میداد.
مجلس دوازهم انقلابی است؟
نبویان: خیلی امیدواریم بله با همان چینش دارد میآید و نسبت به برخی از ابعادش انقلابیتر هم است.
آیا شما قصد دارید برای ریاست مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنید؟
نبویان: بههیچوجه قصد ریاست مجلس ندارم و اصلاً دنبال این موارد نیستم. به دوستانی هم که به دنبال ریاست مجلس هستند توصیه میکنم قرار است یک پست ابزار باشد هدف نیست. من و شما داریم بحث میکنیم من بگویم میخواهم رئیس بشوم شما بگویید میخواهید رئیس بشوید خوب بگویید میخواهید ریاست را چهکار کنید این نایبرئیسی را میخواهید چهکار کنید.
اگر قرار است ریاست و نایبرئیسی ابزار باشد برای تحقق هدفی و حل مشکل مردم جهش تولید و مشارکت مردم که این را بتوانیم محققش کنیم که در بحث فرهنگی بتوانیم کاری انجام دهیم در بحث سیاست خارجی بتوان عزت ملت ایران را حفظ کنیم.
اینها ابزار هستند یا هدف که من فقط بروم آن بالا بشینم. توصیه میکنم به این پستها نگاه ابزاری داشته باشند هیچ تصمیمی برای ریاست و پستهایی که در این حوزه است اصلاً ندارم.