سفر با جت تجاری در چند سال اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به نقل از سایت simpleflying، در سال ۲۰۲۲، بیش از پنج میلیون پرواز جت خصوصی در سراسر جهان انجام شد. از این تعداد، نزدیک به ۳.۵ میلیون فقط در ایالات متحده پرواز کردند. در دوران اوج همهگیری کرونا، کسانی که توانایی پرداخت آن را داشتند ترجیح میدادند از شلوغی فرودگاهها دور بمانند و سفر هوایی خصوصی را انتخاب کنند. محدودیتهای جهانی سفر نیز سفرهای هوایی تجاری را دستوپاگیر کرده است.
در بسیاری از کشورها، شما میتوانید جت شخصی برای خود اجاره کنید یا کاملاً صاحب یک جت باشید. البته قبل از خرید، باید در نظر بگیرید که آیا چنین سرمایهگذاریای واقعاً میارزد؟
به گزارش تجارت نیوز، سفر با جت تجاری در چند سال اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به نقل از سایت simpleflying، در سال ۲۰۲۲، بیش از پنج میلیون پرواز جت خصوصی در سراسر جهان انجام شد. از این تعداد، نزدیک به ۳.۵ میلیون فقط در ایالات متحده پرواز کردند. در دوران اوج همهگیری کرونا، کسانی که توانایی پرداخت آن را داشتند ترجیح میدادند از شلوغی فرودگاهها دور بمانند و سفر هوایی خصوصی را انتخاب کنند. محدودیتهای جهانی سفر نیز سفرهای هوایی تجاری را دستوپاگیر کرده است.
بسته به اندازه، برد، مدل و ویژگیها، یک جت خصوصی میتواند از ۲ میلیون تا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای شما آب بخورد؛ مانند خودروهای دست دوم، جتهای شخصی نیز در معرض استهلاک جدی قرار دارند. واضح است که جتهای دست دوم به طور قابل توجهی ارزانتر هستند. هزینههای جاری داشتن جت میتواند شامل حقوق و هزینههای خدمه پرواز، هزینههای نگهداری معمول و تعمیرات پیشبینینشده، اجاره آشیانه و بیمه هواپیما شود.
فروشندگان هواپیما و جت به شما خواهند گفت که اگر ۲۰۰ ساعت در سال را در آسمان میگذرانید، خرید مستقیم یک جت شخصی توجیهپذیر است. دلالان هواپیما که مالکیت جزئی در هواپیما را میفروشند، میگویند منطق، در پرواز بیشتر از ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت است. مالکیت جزئی شبیه به اشتراک زمانی در املاک و مستغلات است. البته اینها را همه افرادی میگویند که میخواهند چیزی به شما بفروشند. به نقل از سایت اینوستوپدیا (investopedia)، محاسبه سرانگشتی بیطرفانه نشان میدهد برای دستیابی به هزینه عملیاتی معقول برای یک جت خصوصی، حداقل ۲۴۰ ساعت پرواز سالانه لازم است.
صرف نظر از اینکه کجا و چند بار قصد پرواز دارید، صاحبان جت با هزینههای مداوم و قابل توجهی مواجه میشوند که از تعمیر و نگهداری معمول و توقف در زمین شروع میشود. در نظر گرفتن پیامدهای مالیاتی و حقوقی مالکیت نیز مهم است. تعمیرات پیشبینینشده نیز وجود دارند. تعویض یک لاستیک منفجرشده میتواند بین ۲ هزار تا سه هزار دلار هزینه داشته باشد. حقوق خدمه و بیمه هواپیما نیز به هزینهها افزوده میشود. به عنوان مالک، شما باید همه چیز را پوشش دهید.
به عنوان یک قاعده کلی، میتوانید انتظار داشته باشید سالانه حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دلار هزینههای عملیاتی بپردازید. جتهای شخصی دست دوم میتواند گزینهای برای صرفهجویی در هزینه باشد. این مدل جتها را میتوان با قیمتی کمتر از ۲۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون دلار خریداری کرد.
ایالات متحده با اختلاف زیادی پیشتاز است. این کشور نزدیک به ۶۷ درصد از جتهای خصوصی در سراسر جهان را دارد که بیشتر آنها در تگزاس و هیوستون هستند. با افزایش ثبتنامها، بازار جهانی جتهای خصوصی تا سال ۲۰۲۸ به ۳۶.۹۴ میلیارد دلار خواهد رسید. برزیل، مکزیک و کانادا، قطبهای جتهای خصوصی و جزو پنج کشور برتر هستند.
افراد مشهوری، چون دونالد ترامپ، کیم کارداشیان، تام کروز، جف بزوس، بیل گیتس، اوپرا وینفری و بیانسه صاحب جت شخصی هستند؛ اما این بدان معنی نیست که هر کسی نمیتواند دارای جت شخصی خود باشد. البته قوانین هر کشوری متفاوت است و قبل از سفر یا عبور از مرزهای هوایی آن کشور باید لحاظ شود. همچنین مانند پروازهای تجاری عادی، گذرنامه و ویزا برای سفرهای بینالمللی با جت شخصی الزامی است.