«به طور کلی هر چند شما مالک جت هستید، اما بهره بردار آن نیستید، چون بهره برداری را به ایرلاین میدهید. به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد. جتهایی هم که در این رده قرار دارند، بیشتر فرایند امداد و نجات و آمبولانس هوایی را انجام میدهند.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگوی اختصاصی با اقتصادنیوز، گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
به گزارش اقتصادنیوز، جعفر یازرلو درباره آخرین وضعیت فعالیت جتهای شخصی در ایران، به اقتصادنیوز گفت: «بر اساس آیین نامه مصوب سال ۱۳۸۲ هیأت وزیران به وزارت راه و ترابری، اشخاص حقیقی امکان استفاده از جت شخصی دارند. در واقع یک شخص حقیقی، میتواند یک فروند هواپیمای فوق سبک تک موتوره وارد کشور کرده و بر اساس قوانین در سامانه جامع تجارت ثبت کند.»
وی افزود: «سپس پس از طی مراحل مختلف، سازمان هواپیمایی کشوری نیز به عنوان متولی متخصص در این حوزه اظهار نظر میکند.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره کاربری این هواپیماها، یادآور شد: «این هواپیماها بیشتر در زمینههای آموزشی و تفریحی فعالیت میکنند و حدود ۲۵۰ فروند هواپیمای فوق سبک با کاربریهای ذکر شده در کشور وجود دارد.»
یازرلو در گفتوگوی اختصاصی با اقتصادنیوز ادامه داد: هواپیمایی که فرد خریداری میکند به این دلیل که شامل قواعد هوانوردی و خدمات فرودگاهی است، باید تحت نظارت و مدیریت یک آموزشگاه مجاز خلبانی قرار بگیرد تا این هواپیما قابل بهره برداری باشد و تحت خدمات نگهداری و تعمیر قرار گیرد. البته سازمان هواپیمایی کشوری به طور مداوم در حال پالایش این آموزشگاهها است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «هواپیماهای تا ۶۰۰ کیلوگرم فوق سبک محسوب میشوند یعنی پرندهای که هنگام پرواز وزن زیر ۶۰۰ کیلوگرم داشته باشد. رده بعدی به هواپیماهای سبک اختصاص دارد که تعداد صندلیهای محدودی دارد و رده بعد هم جتها هستند.»
یازرلو افزود: «هواپیماهای جت باید تحت نظر و در اختیار یک ایرلاین باشد و اگر قصد پرواز و سفر خانوادگی داشته باشید، باید مراتب هماهنگی را با ایرلاین نگهدارنده جت مطرح کنید تا مانند سایر هواپیماها مقدمات پرواز فراهم شود.»
وی همچنین به اقتصادنیوز گفت: «به طور کلی هر چند شما مالک جت هستید اما بهره بردار آن نیستید چون بهره برداری را به ایرلاین میدهید. به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد. جتهایی هم که در این رده قرار دارند، بیشتر فرایند امداد و نجات و آمبولانس هوایی را انجام میدهند.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره آمار هواپیماهایی که در دولت سیزدهم وارد کشور شد، گفت: «در دولت سیزدهم ۹۲ فروند هواپیما به کشور وارد شد که از این تعداد، ۶۶ هواپیمای مسافری بزرگ، پنج هلی کوپتر و هفت هواپیمای کوچک با کاربری آموزشی بودند. همچنین از این تعداد، ۱۴ هواپیمای دیگر زمین گیر بودند که آنها هم بازآمد شدند.»
یازرلو با اشاره به کاهش تأخیر هواپیماها در سال جاری، بیان کرد: «به دلیل ورود ناوگان جدید به کشور، تهیه بلیت در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته آسانتر شد؛ همچنین میانگین تأخیرها ۱۵ دقیقه بود. حتی در برخی ایرلاینهای مسیرهای داخلی هیچ تأخیری نبود و میانگین تأخیر در مسیرهای بینالمللی هم سه دقیقه بود.»