شرکت سایپا و پارسخودرو اخیراً دو خودروی سهند و اطلس را رونمایی کردهاند، خودروهایی که بر پایه کوییک و ساینا شکل گرفتهاند.
در این مقاله به بررسی و مقایسه دو سدان تولیدی سایپا یعنی سهند و شاهین خواهیم پرداخت.
به گزارش پدال، شرکت سایپا و پارسخودرو اخیراً دو خودروی سهند و اطلس را رونمایی کردهاند، خودروهایی که بر پایه کوییک و ساینا شکل گرفتهاند. دو خودروی موردبحث هم در واقع نسخههای ارتقا یافته از تیبا بودهاند و بنابراین هماکنون شاهد تولید محصولاتی با ریشه مشترک هستیم و تنها در ظاهر آنها تغییراتی رخ داده است.
اگر هم بخواهیم خیلی عقبتر برویم باید به پراید اشاره کنیم که سنگ بنای تمامی این خودروها را بنا نهاده است! بههرحال سهند پارسخودرو جزو جدیدترین محصولات داخلی است که افراد زیادی به دنبال اطلاع از جزئیات آن هستند.
همانطور که گفته شد سهند بر پایه ساینا شکل گرفته و با نگاهی عمیقتر میتوان اشتراک ظاهری دو خودرو را یافت. البته وقتی به نمای جلوی سهند دقت کنید شاهد پیشرفت در طراحی این خودرو خواهید بود چراکه چراغهای کشیده، جلوپنجره و کاپوت نسبتاً عضلانی آن هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند.
البته تمامی این موارد تنها در مقایسه با محصولات داخلی به ویژه کوییک و ساینا بیان میشوند و به خوبی مشخص است که سهند در مقابل محصولات مدرن جهانی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
پروفایل جانبی سهند کاملاً مشابه ساینا و تیباست و طراحان نتوانستهاند تغییری در این بخش ایجاد کنند. وقتی به نمای عقب سهند نیز توجه کنید فرم چراغها نظر شما را به خود جلب خواهند کرد هرچند سپر ساده عقب میتوانست طراحی بهتری داشته باشد.
اگر چه طراحی ظاهری سهند نسبت به تیبا و ساینا پیشرفت کرده، اما در مقابل شاهین که به آن نیز میپردازیم برتری خاصی نخواهد داشت. شاهین را میتوان جذابترین محصول چند سال اخیر خودروسازان داخلی دانست.
طراحی این خودرو از بیوک الهام گرفته و در بخش جلو مجموعهای جذاب و منسجم به ویژه در بخش چراغها و جلوپنجره دیده میشود. پروفایل جانبی شاهین نیز طراحی بهتری نسبت به سهند دارد و همین موضوع درباره بخش عقب خودرو نیز صدق میکند. با این تفاسیر باید شاهین را خودرویی زیباتر، هماهنگتر و ظریفتر دانست.
کابین سهند ترکیبی از طرحهای قبلی ساینا و برخی عناصر جدید که اگرچه نسبت به قبل کمی پیشرفت کرده، اما از نظر متریال بکار رفته اصلاً رضایتبخش نخواهد بود.
استفاده از فرمان و پانل تهویه مشترک با ساینا به همراه برخی کلیدهای دیگر باعث شدهاند کابین سهند حس و حال جالبی نداشته باشد. نمایشگر بکار رفته نیز کیفیت بالایی ندارد و همین موضوع درباره سایر بخشها به ویژه داشبورد صدق میکند. شاید به جرات بتوان گفت طراحی داشبورد ساینا هماهنگتر و جذابتر سهند باشد.
در مقابل باید به کابین شاهین اشاره کنیم که اگرچه از نظر متریال بکار رفته جای تعریفی ندارد، اما طراحی هماهنگ و یکدستتری را نشان میدهد. نمایشگر شاهین نیز کیفیت چندانی ندارد، اما در محل بهتری نصب شده و در دسترس راننده است. البته طراحان سایپا میتوانستند فرمان و کنسول میانی را بهتر طراحی کنند. در مقایسه سهند و شاهین در بخش طراحی داخلی بیشک شاهین پیروز خواهد بود.
بنا به اطلاعات منتشر شده قرار است سهند در دو تیپ S و G عرضه شود و مدل G فولتر خواهد بود. از جمله تجهیزات این مدل میتوان به کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، کنترل کشش و پایداری، اتولایت، سیستم پایش فشار باد لاستیکها، مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچی، سانروف و… اشاره کرد.
شاهین نیز دارای چنین تجهیزاتی است هر چند موارد بیشتری از جمله ورود و استارت دکمهای و کروز کنترل در آن دیده میشوند. اگرچه تجهیزات و امکانات شاهین بیشتر از سهند است، اما اختلاف دو خودرو چشمگیر نیست. در جدول زیر کلیه تجهیزات و امکانات سهند و شاهین ذکر شدهاند.
- فرمان هیدرولیک (غربیلک فرمان دی تایپ)
- کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان
- سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS
- سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
- USB با قابلیت شارژ موبایل
- صندلی راننده ۶ جهته معمولی + صندلی سرنشین جلو ۴ جهته معمولی
- کاور صندلی چرم و پارچه
- صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک
- کمربند ایمنی ۳ نقطهای با محدودکننده نیرو + سیستم هشدار نبستن کمربند راننده
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- تریم داخلی دو رنگ
- شیشهبالابر برقی + آینه جانبی برقی با گرمکن و قابلیت جمع شدن
-- سنسور دندهعقب
- مه شکن جلو و عقب
- چراغ روشنایی اتوماتیک و روشنایی روز
- تنظیمکننده دستی ارتفاع چراغ
- چراغهای همراهی تا درب منزل
- دزدگیر دربهای جانبی
- چراغ هشدار ترمز اضطراری
- دستگیره آسانبازشو
- سانروف
- سیستم ترمز ضد قفل، کنترل کشش، کنترل پایداری، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کمک به حرکت در سربالایی
- مانیتور ۷ اینچی + دوربین دید عقب
- سیستم ترمز ضد قفل، کنترل کشش، کنترل پایداری، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کمک به حرکت در سربالایی
- کیسه هوای راننده و سرنشین
- سیستم هشداردهنده امنیتی + ایموبیلایزر
- کمربند ایمنی پیش کشنده با مکانیسم کاهنده نیرو + سیستم هشدار نبستن کمربند راننده
- نمایش دمای هوای بیرون
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
- نشانگر تعویض دنده
- سنسور پارک دندهعقب
- سیستم محاسبه سفر
- صندلی راننده دستی ۶ حالت و صندلی مسافر ۴ حالت
- نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب
- مه شکن جلو و عقب
- چراغ همراهی تا درب منزل + چراغ روشنایی روز
- کنترل صدا از روی فرمان
- نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS
- چراغهای اتوماتیک
- ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمهای
- گرمکن آینههای جانبی
- نشانگر سرویس دورهای
- سیستم ناوبری + نقشه آفلاین
- دوربین عقب
- صندلی با روکش چرم
- دستگیره آسانبازشو
- سانروف
- قابلیت شارژ موبایل USB
- مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ
مقایسه سهند و شاهین به بخش مهم قوای محرکه میرسد. در این بخش شباهتهای زیادی بین دو خودرو دیده میشود. قلب تپنده سهند و شاهین از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ با کد M۱۵ است که البته در شاهین به یک توربوشارژر کوچک مجهز شده است.
این پیشرانه ارتقا یافته در سهند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. نیروی تولیدی نیز از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود. مصرف سوخت ادعایی سهند حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده هرچند بنا به تجربه شخصی در ساینا، این خودرو در سیکل شهری حدود ۹ تا ۱۰ لیتر سوخت میسوزاند و احتمالاً سهند نیز عملکرد مشابهی خواهد داشت.
اما همانطور که قبلاً نیز به کرات گفته شده، پیشرانه شاهین یکی از نقاط ضعف آن است چراکه علیرغم استفاده از توربو راندمان بسیار پایینی دارد. این پیشرانه هماکنون ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و طبق ادعای سایپا مصرف سوخت آن حدود ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است.
صفر تا صد کیلومتر در ساعت شاهین حدود ۱۳ ثانیه خواهد بود درحالیکه انتظار میرود سهند حدود ۱ تا ۲ ثانیه کندتر باشد.
در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی دو خودرو را مشاهده کنیم:
از این دو خودرو نباید انتظار شتاب گیری سریعی را داشته باشید. تجربه سواری سهند کاملاً مشابه ساینا خواهد بود و بنابراین مواردی همچون خلاصی زیاد فرمان، صدای زیاد سیستم تعلیق و پیشرانه در کابین انتظار خریداران را خواهند کشید.
سهند برای ترددهای روزمره گزینه مناسبی محسوب میشود، اما به دلیل پیشرانه قدیمی و کمتوان خود در سرعتهای بالا فاقد کشش مناسب است و بنابراین در زمان سبقتگیری باید نهایت دقت را داشت. همچنین با تجربهای که در ساینا داشتیم انتظار تکانهای زیاد در بدنه را داریم و هرگونه بازی شدید با فرمان به معنی آشفتگی خودرو خواهد بود.
شاهین نیز اگرچه به لطف گشتاور بالاتر خود میتواند سریعتر از سهند ظاهر شود، اما در بزرگراهها نخواهد توانست شما را راضی کند مخصوصاً اگر با ظرفیت کامل دل به جاده زده باشید. البته به لطف استفاده از پلتفرم بهتر و سیستمهای ایمنی و پایداری، هندلینگ و سواری شاهین بهتر از سهند است و تکانهای بدنه کمتری دارد.
در مجموع باید گفت هیچکدام از این خودرو انتظارات ما از یک سدان جمعوجور خانوادگی را برآورده نمیسازند، اما شاهین سواری بهتری دارد و به دلیل ابعاد بزرگتر، فضای کابین و بار بیشتری را در اختیار خانوادهها میگذارد.
به نظر میرسد تلاش نهایی خودروسازان داخلی جهت ارائه محصولات روز به فیس لیفت خودروهای قدیمی و معرفی آنها با نام و نشانی جدید مربوط میشود. سهند هم از این قضیه مستثنا نیست و ریشههای آن به پراید و تیبا بازمیگردد. در حقیقت خریداران میبایستی برای برخی تغییرات ظاهری و داخلی نسبت به خودروهایی همچون تیبا و ساینا چند ده میلیون تومان بیشتر بپردازند.