یک فعال بازار خودرو میگوید: در سالهای گذشته اوج خرید و فروش بازار خودرو شب عید و ماههای پایانی فصل زمستان بود، اما چند سالی است که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، زمان اوج معاملات هم، بازار راکد است.
رکود در بازار خودرو و توقف معاملات سبب تعطیلی شماری از نمایشگاههای خودرو در تهران شده است. فعالان بازار خودرو میگویند نوسانات قیمت دلار و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم سبب شده است که معاملات در بازار خودرو به حداقل برسد. آنها توضیح میدهند که بازار خودرو در سال جدید هنوز آغاز به کار نکرده و معاملات متوقف است.
به گزارش شرق، فیروز نادری، فعال بازار خودرو میگوید: در سالهای گذشته اوج خرید و فروش بازار خودرو شب عید و ماههای پایانی فصل زمستان بود، اما چند سالی است که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، زمان اوج معاملات هم، بازار راکد است.
او توضیح میدهد که در سال جدید بازار خودرو هنوز شروع به فعالیت نکرده و معاملات خودرو به دلیل نوسانات نرخ دلار متوقف شده است.
امیرارسلان منصوری، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو نیز توضیح میدهد: رکود سنگین گریبان بازار خودرو را گرفته و نوسان قیمت دلار سبب شده است بسیاری از فروشندگان جرئت عرضه خودروی خود را نداشته باشند. او تأکید میکند که شرایط مبهم اقتصاد و ایران و بازارها ترس از معاملات ایجاد کرده و به همین دلیل بسیاری از معاملات متوقف شده است.
در همین زمینه اسد کرمی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی تهران، از ابطال بیش از ۸۰ پروانه کسب نمایشگاهداران خودرو در تهران به دلیل رکود حاکم بر بازار خبر داده است.
او شرحی از وضعیت بازار خودرو در نخستین روزهای سال ۱۴۰۳ داشته و گفته است: «هر چند هنوز قریب به اتفاق نمایشگاهداران خودرو در تهران فعالیت خود را آغاز نکردهاند، اما به طور کلی بازار خودرو همواره از نوسانات ارزی تأثیرپذیر بوده و نوسانات روزهای آغازین سال ۱۴۰۳ هم از این قاعده مستثنا نیست، چنانکه در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ هم شاهد تأثیر نوسانات قیمت ارز بر بازار خودرو بودیم».
او افزود: «پیشبینی میشود در سال پیشرو تورمی ۱۵ تا ۳۰ درصدی بازار خودرو را از خود متأثر کند. هرچند بازار خودرو همچنان در رکود برآمده از ضعف عرضه است، اما نوسانات ارزی و تورم سالانه تأثیر خود را بر قیمت خودرو خواهد گذاشت، با این حال عملکرد واقعی بازار وقتی ظاهر میشود که معاملات در هفته آینده از سر گرفته شود، ولی باید گفت که به طور کلی پس از شیوع کرونا بازار خودرو دیگر هیچگاه به رونق سالهای پیش از همهگیری ویروس بازنگشت. همچنین در سالهای اخیر ابهاماتی که در عملکرد شرکتهای خودروساز ایرانی به وجود آمده، سرمایهها را از این صنعت فاصله داده است. در چنین شرایطی وعدههایی که در بیش از یک سال گذشته مبنی بر تقویت واردات خودرو داده شده هم عملی نشد».
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی تهران در ادامه توضیح داده است: «در سال گذشته اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودروی تهران بیش از ۸۰ پروانه نمایشگاهها را باطل کرد؛ زیرا دارندگان این پروانهها به دلیل شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور، عطای این حرفه را به لقای آن بخشیدند و شغل خود را به کلی تغییر دادند. در چنین شرایطی شماری از این فضای آلوده سوءاستفاده کرده و بدون دریافت پروانه اقدام به برپایی نمایشگاه و فروشگاه خودرو کردهاند و امکان بروز تخلف در معاملات خودرو را بهویژه در گوشه و کنار تهران افزایش دادهاند. عبدلآباد، افسریه، آزادی و شادمان مناطقی هستند که شمار بیشتری از نمایشگاههای خودروی بدون مجوز را در خود جای دادهاند؛ بنابراین به کسانی که قصد معامله خودرو دارند توصیه میشود هنگام معامله در محل نمایشگاه حتما بررسی کنند که نمایشگاه دارای پروانه کسبی باشد که به نام مالک نمایشگاه است و همچنین از طریق اتحادیه عضویت مالک نمایشگاه را در اتحادیه چک کنند تا ریسک تقلب در معامله از بین برود».