bato-adv

چرایی اختلال در یک پیام‌رسان داخلی و توضیح وزیر ارتباطات

چرایی اختلال در یک پیام‌رسان داخلی و توضیح وزیر ارتباطات

مدیرکل دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: در مجموع ۲۳ درصد خدمات دارای شناسه خدمت این سازمان به صورت هوشمند ارائه می‌شوند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۳

به دنبال اختلال رخ داده در یک پیام‌رسان داخلی طی روز‌های گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه توضیح داد در حال راه اندازی دیتاسنتر دوم این پیامرسان‌ها هستند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشند.

به گزارش ایسنا، هفته دوم فروردین ماه در سال ۱۴۰۳ با خبر اختلال در یک پیام رسان داخلی آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که برخی کاربران در فضای مجازی از اختلال در پیام رسان ایتا خبر دادند و امکان ارسال و دریافت پیام در آن وجود نداشت. با گذشت زمان اندکی از اعلام این خبر روابط عمومی این پیام‌رسان ضمن تأیید این خبر دلیل آن را اینگونه توضیح داد که به دلیل اشکال فنی در تجهیزات سخت‌افزاری شبکه، ارتباط کاربران با اختلال و قطعی مواجه است.

مسئله‌ای که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه جلسه هیأت دولت به آن اشاره کرد و توضیح داد: در حال راه‌اندازی دیتا سنتر دوم این پیام‌رسان‌ها هستیم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

وی درباره تعدد اختلال‌ها در پیام‌رسان‌ها، گفت: در روز‌های گذشته چند ساعت یک پیام‌رسان خارجی اختلال داشت؛ گاهی اختلال طبیعی است، ولی باید تلاش شود که تکرار نشود و به حداقل برسد. زیرساخت این پیام‌رسان‌ها را وزارت ارتباطات تامین می‌کند و تلاش ما این است که روزبه‌روز کیفیت زیرساخت‌ها تقویت شود.

مسدودسازی مصرف آزاد اینترنت در اپراتور سوم تلفن همراه از دیگر خبر‌هایی بود که در این هفته منتشر شد. در واقع براساس مصوبه شماره ۵-۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مشترکان تلفن همراه باید توجه داشته باشند در صورتی که بدون خرید بسته اینترنت و یا پس از پایان بسته اینترنتی خود، از این سرویس استفاده کنند، تعرفه اینترنت آن‌ها به صورت تعرفه آزاد محاسبه می‌شود.

از همین رو ارائه‌دهندگان خدمت اینترنت همراه موظف هستند قبل از تمام شدن اعتبار (اعتبارحجمی یا اعتبار زمانی) بسته‌های اینترنت مشترکان و یا در صورت استفاده مشترکان بدون داشتن بسته تشویقی، پایان اعتبار بسته و یا استفاده از اینترنت با تعرفه آزاد را در قالب پیامک به مشترکان اطلاع‌رسانی کنند.

در همین رابطه طبق اعلام مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری امکان مسدودسازی مصرف آزاد اینترنت برای مشترکین اپراتور رایتل هم فراهم شده است که مشترکان این اپراتور می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۶*۲۰۰* مصرف آزاد اینترنت را مسدود کنند.

همچنین در هفته‌ای که گذشت مهلت اجرای دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی کاربران تمدید شد. اواخر سال گذشته دستورالعمل جدید برای حفاظت از داده‌های مردم در سکو‌ها و سامانه‌ها توسط رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد که براساس آن همه ارائه دهندگان خدمات که از طریق سامانه‌ها و سکو‌های فضای مجازی به مردم خدمات برخط ارائه می‌کنند موظف شدند حداکثر تا دو نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام کنند و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد، مجوز‌های استمرار یا تمدید فعالیت آن‌ها صادر نخواهد شد.

اما با گذشت تقریبا دو ماه از این موضوع سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی از تمدید مهلت اجرای دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی کاربران خبر داد. به گفته وی جلسات متعددی به منظور پیگیری اجرای آن در سکو‌ها و سامانه‌ها برگزار شد و در فرآیند این نظارت و پیگیری، سامانه‌ها و کسب و کار‌های بخش خصوصی از مرکز ملی فضای مجازی خواستند که فرصت اجرای این دستورالعمل را به دلیل ابعاد فنی و اجرایی آن، از حداکثر ۲ ماه پس از ابلاغ به حداکثر ۴ ماه پس از ابلاغ افزایش یابد تا آن‌ها بتوانند در فرصت مناسب نسبت به ابعاد فنی و برنامه نویسی اجرای دستورالعمل نیز، اقدام لازم را انجام دهند.

از دیگر خبر‌های مهمی که در این هفته منتشر شد می‌توان به هوشمندسازی ۲۳ درصد خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد.

بیتا کیامهر مدیرکل دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: در مجموع ۲۳ درصد خدمات دارای شناسه خدمت این سازمان به صورت هوشمند ارائه می‌شوند. البته سایر خدمات نیز با ایجاد دسترسی آسان و یکسان در اختیار کلیه ذینفعان قرار گرفته است و از زمان ثبت درخواست در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار می‌گیرند و ارائه می‌شوند. به عنوان نمونه، خدمات صدور گواهی تاییدیه حوزه مالکیت نرم افزار و صدور گواهی سلامت و احراز اصالت نرم‌افزار از جمله خدماتی هستند که در مدت زمان کمتر از سی روز صادر می‌شوند.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین