قیمت حمل و نقل نفت و فرآوردههای پالایششده از خاورمیانه به ژاپن تنها در روز پنجشنبه ۳ درصد افزایش یافت و به ۱۰۱ هزار دلار در روز رسید.
شبکه خبری بلومبرگ این هفته در گزارشی هشدار داد که به دلیل ادامه اختلال در حرکت کشتیها و شناورها در کانال سوئز و دریای سرخ در پی حملات یمن، هزینه حمل سوخت از طریق دریا در برخی موارد به بیش از ۱۰۰ هزار دلار در روز افزایش یافته است.
به گزارش تسنیم، شبکه خبری بلومبرگ این هفته در گزارشی هشدار داد که به دلیل ادامه اختلال در حرکت کشتیها و شناورها در کانال سوئز و دریای سرخ در پی حملات یمن، هزینه حمل سوخت از طریق دریا در برخی موارد به بیش از ۱۰۰ هزار دلار در روز افزایش یافته است.
بر اساس دادههای بورس بالتیک لندن، قیمت حمل و نقل نفت و فرآوردههای پالایششده از خاورمیانه به ژاپن تنها در روز پنجشنبه ۳ درصد افزایش یافت و به ۱۰۱ هزار دلار در روز رسید که بالاترین هزینه برای این مسیر خاص از سال ۲۰۲۰ محسوب میشود.
همین روند برای کشتیهای حامل سوخت از خاورمیانه به اروپا نیز مشاهده شده است. هزینه نفت کش در این مسیر بسته به اندازه کشتی بین ۹۷۰۰۰ تا ۱۱۷۰۰۰ دلار در روز افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، نیروهای یمن در اقدامی که نشان دهنده همبستگی آنها با فلسطین است، چندین بار به کشتیهایی که برای اسرائیل منافع تجاری داشته است، در دریای سرخ حمله کردهاند.
علیرغم اینکه آمریکا و متحدانش یک گروه از نیروهای دریایی خود را برای محافظت از کشتیهای خود به این منطقه اعزام کردهاند، بسیاری از شرکتهای باربری سفر از طریق این آبراه را متوقف کردهاند و در عوض سفر طولانیتر و گرانتر را در اطراف دماغه امید نیک در آفریقا انجام میدهند.
بر اساس گزارش اخیر وال استریت ژورنال که با استناد به دادههای شرکت مشاورهای کشتیرانی دروری Drewry در لندن منتشر شده است، متوسط هزینه جهانی حمل و نقل یک کانتینر ۴۰ فوتی در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه ۲۳ درصد افزایش یافت و به ۳۷۷۷ دلار رسید که بیش از دو برابر هزینه یک ماه قبل از آن است.
اکنون بسیاری از تحلیلگران هشدار میدهند که بحران کشتیرانی در دریای سرخ ممکن است افزایش تورم جهانی را نیز در پی داشته باشد.