از تابستان تا زمستان؛ بازه زمانی طولانی برای اجرای قانون مصوب مجلس توسط دولت در خصوص واردات خودروهای کارکرده است. این در شرایطی است که بازار خودرو منتظر تصمیمات دولت نمانده و قیمتها روز به روز گرانتر میشوند، چون عرضه خودرو پاسخگوی نیاز بازار نیست.
با گذشت چندین ماه از وعدههای متعدد وزیر صمت، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، مبنی بر ابلاغ آیین نامه واردات خودرو به زودی، همچنان خبری از تعیین تکلیف قانون مهم برای واردات خودروهای کارکرده به کشور نیست. در تازهترین وعده مسئولان دولتی نیز، ۱۹ دی ماه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری با اشاره به آییننامه واردات خودروهای کارکرده تاکید کرد: با توافقات خوبی که در دولت و مجموعههای دولتی صورت گرفت، آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نهایی شد و به زودی ابلاغ خواهد شد.
به گزارش تابناک، اما باز هم مشخص نیست، این وعده «به زودی ابلاغ خواهد شد» دقیقا چه روزی است؟ چراکه شهریورماه نیز خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت به تابناک اقتصادی وعده تا قبل از پایان مهرماه را داده بود، ولی خبری نشد. حتی علی آبادی وزیر صمت در آخرین روز مهرماه اظهار داشت: خوشبختانه آییننامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به زودی ابلاغ میشود. دفتر دولت باید به زودی این آییننامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.
این در حالی است که اوضاع برای واردات خودروهای صفرکیلومتر نیز چندان مطلوب نیست و بر اساس جدیدترین گزارش گمرک، از ابتدای سال تا پایان دی ماه امسال، کمتر از ۵ هزار خودرو وارد کشور شده است. به گونهای که در این بازه زمانی، ۴۹۹۷ دستگاه به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار، به صورت قطعی وارد شده است. تعداد اندک که در بارار تقاضای چند صد هزار خودرو در سال، قطرهای در دریاست و اثری بر تعدیل و کاهش قیمت خودرو در بازار ندارد. از سوی دیگر، وضعیت تولید خودرو نیز چنگی به دل نمیزند.
در این باره، روزنامه ایران اقتصادی نوشته است: «تولیدات ایرانخودرو و سایپا، کاهش یافته و این بهرغم اختصاص بیسابقه ارز موردنیاز خودروسازان و قطعات خودرو است! براساس اعلام بانکمرکزی، از ابتدای سالجاری تا دوم بهمنماه ۶میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو و قطعات تأمین شده است. باوجود ارز تأمینشده، این توقع وجود داشت که تولید خودرو در مسیر افزایش قرار گیرد و حداقل نسبت به سال گذشته، تعداد بیشتری خودرو از سوی ایرانخودرو و سایپا وارد بازار شده و هدفگذاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شود. اما مدیران دو شرکت خودروساز داخلی با وجود وعدههایی که داده بودند، نتوانستند کارنامه کار مناسب و مطلوبی را ثبت کنند. سایپاییها قرار بود تا پایان سالجاری ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو و ایرانخودروییها ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند.»
این روزها اوضاع قیمتها در بازار خودرو، بر مدار صعودی است. از یک سو، نرخ ارز بالا رفته و از سوی دیگر عرضه قطره چکانی خودروسازان و عدم واردات قابل توجه خودروهای صفرکیلومتر و عدم واردات خودروهای کارکرده، باعث شده تا قیمت خودروها در حال قد کشیدن باشد.
اقتصادآنلاین در این باره نوشته است: «بازار خودرو شرایط عجیب و غریبی را سپری میکند و قیمتها به حدی بالا رفته که از توان بسیاری از مردم خارج است. در این میان، برخی افراد که در کار پرورش دام هستند، اقدام به فروش حیوانات خود میکنند تا بتوانند خودرو بخرند؛ مثلا فردی ۸۶ راس گوسفند خود را به قیمت یک میلیارد تومان برای معاوضه با خودرو گذاشته است، در حالی که قیمت خودروهای داخلی نیز به یک میلیارد تومان رسیده و دیگر این رقمها آنچنان بالا نیست.»