سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: تغییرات مهمی در بودجه سال آینده به وجود آمد که بار مالی ایجاد کرد و سقف بودجه را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، افزایش داد.
بررسی بخش درآمدی و هزینهای لایحه بودجه ۱۴۰۳ که از اول بهمن ماه در صحن علنی مجلس آغاز شده بود روز گذشته و بعد از برگزاری ۱۰ جلسه در پنج روز به اتمام رسید. از همینرو نمایندگان مجلس از امروز با پایان بررسی بخش اول بودجه به بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم توسعه میپردازند. اما لایحه بودجه ۱۴۰۳ طی این مدت دستخوش تغییراتی در مجلس شد که بعضا به مذاق دولت خوش نیامد و سقف بودجه را افزایش داد.
به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس آنچه نمایندگان، گفتند یکی از این تغییرات مهم در حقوق دستمزد و اختصاص فوقالعاده خاص به کارمندان دولت بود که اگرچه دولت مخالف آن است، اما مجلس میگوید که منابع آن را هم دیده است. اما از سوی دیگر یکی از نگرانیها تصویب پیشنهادی در صحن علنی مبنی بر کاهش بودجه واردات کالاهای اساسی از ۱۵ میلیارد یورو به ۱۰ میلیارد یورو بود.
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس به مهمترین تغییرات مجلس بر بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مصوبات مجلس اختصاص ۳ هزار امتیاز فوقالعاده خاص به همه گروههای حقوقبگیر بود. همسانسازی حقوق بازنشستگان با عزم مجلس انجام شد. همچنین در حقوق سربازان تغییراتی داده شد و از سوی دیگر حقوق مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ۳۰ درصد افزایش یافت.
او تاکید کرد: سقف خالص پرداختی برای کارکنان را مشخص کردیم. همچنین ۱۸ درصد افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان را به ۲۰ درصد افزایش دادیم. کف حقوق را برای شاغلین حداقل ۱۰ میلیون تومان و برای بازنشستگان ۹ میلیون تومان در نظر گرفتیم. این موارد از تغییرات مهمی است که بار مالی ایجاد کرد و سقف بودجه را افزایش داد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق درخصوص میزان افزایش سقف لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: سقف بودجه را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.
از سوی دیگر حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ گفت: برخی از تغییراتی که در مجلس بر لایحه بودجه انجام شد خوب بود، اما بعضی از تغییرات نیز نامطلوب بود. یکی از این تغییرات نامطلوب کاهش منابع واردات کالاهای اساسی از ۱۵ میلیارد یورو به ۱۰ میلیارد یورو بود. این کار اشتباهی بود و قطعا در اداره کشور مشکل ایجاد میکند. ما قبول داریم که دولت به برخی از کالاها ارز نباید بدهد مانند چای دبش و امثالهم. اما ما باید قوانین انضباط مالی و صادراتی و وارداتی بگذاریم.
در این شرایط ممکن است دولت بار دیگر روش غلط خودش را پیش ببرد و آنجا که نباید ارز بدهد، ارز تخصیص دهد و در جایی که باید ارز بدهد، ندهد. این موضوع برای مردم تنگنا و مشکل درست میکند.
او افزود: در واقع ۵ میلیارد یورو از پولی که برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو، برخی از اقلام غذایی، نهادههای دامی، گوشت و... بود در مجلس کاهش پیدا کرد که این موضوع مردم را دچار مشکل میکند.
این نماینده مجلس به تغییرات مثبت مجلس بر لایحه بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و ادامه داد: مجلس حقوقها را افزایش داد و پایه حقوق را بالا برد و به ۱۰ میلیون تومان رساند و فوقالعاده خاص کارکنان دولت که به برخی از دستگاهها داده میشد را به سایر دستگاهها تعمیم داد.
حاجیدلیگانی با انتقاد از میزان افزایش حقوق اظهار کرد: ما چند قانون داریم یک قانون ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری است که گفته از بانک مرکزی استعلام کنید و به میزان پیشبینی تورم سال آینده حقوقها را افزایش دهید. همچنین قانون کار ماده ۴۱ که البته در شورای عالی کار باید مصوب شود گفته است که بر اساس نرخ تورم، دستمزد کارگران افزایش پیدا کند. قانون ۹۶ تامین اجتماعی هم در مورد بازنشستگان بیان میکند که حقوق بازنشستگان باید بر اساس تورم افزایش یابد. اگر این قوانین دائمی را اجرا میکردیم مشکلی نداشتیم، اما دولت در لایحهاش این موضوع را ندیده بود و آنچه مجلس انجام داد در واقع ارتقای حقوق و دستمزد بود. افزایش حقوقها عدد قابل توجهی بار مالی داشت، اما کشور را نمیتوانستیم آنگونه اداره کنیم.
در همین راستا جبار کوچکینژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، گفت: تغییرات بودجه بیشتر در حوزه حقوق و دستمزد بود. کف حقوق را ۱۰ میلیون درنظر گرفتیم. درصد افزایش حقوق را با افزایش دو درصدی به ۲۰ درصد رساندیم. همچنین فوقالعاده خاص ۳ هزار امتیازی به کارمندان اختصاص دادیم.
او ادامه داد: همچنین مصوب کردیم دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از املاکش را بفروشد و به بخش مسکن کمک کند. از سوی دیگر درآمد نفت را شفاف کردیم، پیش از این برای فروش نفت حساب ارزی نداشتیم در حالیکه فروش نفت ارزی است و این موضوع را شفاف کردیم. از این پس همه منابع ارزی را باید در حسابهای خزانه بیاورند و این موضوع برای دولت سنگین بود، اما باعث نظم میشود. بودجه اشتغال ۳۱ استان که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است ۱۰۰ درصد تخصیص داده شد. همچنین تسهیلات ۱۲۵ همتی برای اشتغال در نظر گرفتیم.
این نماینده مجلس تصریح کرد: ماده ۵۶ یکی از مصوبات ما بود که بانکها ۵۰ همت در بخش زیرساخت سرمایهگذاری کنند. همچنین مصوب کردیم کشاورزانی که کمتر از ۲۰۰ میلیون بدهکار هستند سود و جرایم را ببخشند و یک سال هم استمهال بدهند.
برای خرید تضمینی گندم ۱۳۰ هزار میلیارد گذاشتیم. برای سازمان هدفمندی یارانهها هم تنخواهی درنظر گرفتیم که به مشکل برنخورند.
همچنین علیاصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، به تغییرات مهم مجلس در بودجه اشاره کرد و گفت: موردی که دولت مدعی است که هزینه زیاد داشته و بودجه را ناتراز کرده بیشتر مباحث مربوط به حقوق و دستمزد است. مجلس بر افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای همسانسازی حقوق تاکید کرد و در اینجا ۵۴ هزار میلیارد تومان به سرجمع بودجه اضافه شد و منبع آن هم یک درصد مالیات ارزش افزوده شد. همچنین بر افزایش ۲۰ درصد حقوق اصرار کردیم که در اینجا هم نزدیک به ۲۰ همت به هزینهها اضافه شد.
او ادامه داد: روز گذشته فوقالعاده خاص برای کارمندان وزارت کشور را تصویب کردیم که ۱.۵ برابر حق شغل و شاغل را به آنها اضافه کردیم و علاوه بر آن ۳ هزار امتیاز به همه کارمندان کشور در دستگاههای مختلف که از فوقالعاده خاص استفاده نکردند دادیم. فوقالعاده خاص هم سرجمع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد و این هم به سقف بودجه اضافه میشود. همچنین مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را هم از ۲۰ درصد پیشنهادی دولت به ۳۰ درصد افزایش دادیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس منابع افزایش حقوقها را دیده است، تصریح کرد: منابع افزایش حقوقها را دیدهایم. یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده منبع همسانسازی حقوق بازنشستگان است. همچنین واگذاری داراییها را افزایش دادیم سال گذشته دولت ۱۰۶ همت آورده بود که در بودجه ۱۴۰۳ به ۶۰ همت کاهش داده بود که ما افزایش دادیم و منبع دیگری برای افزایش حقوقها شد. از نظر ما بودجه تراز است و مشکل ناترازی نداریم. افزایش حقوقها با توجه به شرایطی که کشور دارد و تورم، ضروری بود.
عنابستانی اظهار کرد: کارمندان احساس بیعدالتی میکردند و برخی دستگاهها فوقالعاده میگرفتند و برخی نمیگرفتند و ۱۸ درصد افزایش حقوق کارمندان دولت به واقع کفاف نمیداد.
او همچنین در خصوص ادعای رئیس سازمان برنامه مبنی بر افزایش ۴۴۰ همتی مجلس بر سقف بودجه، گفت: این حرفها نیست و بیش از ۱۰۰ همت در مجلس به سقف بودجه اضافه شده که برای آن هم منابع دیدهایم.