مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شرایط ایران در دنیا با محدودیتهایی برای پذیرش کشتیها در برخی از بنادر داریم و از شرکت آدانی هم از جمله همین موضوع است.
قاسم عسکرینسب در نشست خبری امروز با بیان اینکه در دنیا ٨٠ درصد حملونقل از طریق دریا انجام میشود و این میزان در ایران به ٩٠ درصد میرسد، اظهارکرد: توسعه دریامحور راهبرد اساسی و ضرورت برای اقتصاد پویا و مقاومتی کشورمان است و همچنین سند برنامه هفتم هم به توسعه دریامحور تاکید دارد.
به گزارش ایلنا، وی با تاکید بر اینکه در حالی که در کشورمان ۵٨٠٠ کیلومتر خط ساحلی وجود دارد، اما از این میزان تنها از ۵ درصد ظرفیتها استفاده کردهایم، گفت: وسعت سواحل مکران هزار کیلومتر است و در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بیبدیل برای توسعه دریامحور وجود دارد و بندر شهید بهشتی بزرگترین بندر اقیانوسی و عمیقترین بندر در کشور محسوب میشود و آبخور این بندر حتی به ١٩ متر میرسد از این رو امسال پذیرای کشتیهای ١٢٠ هزار تن حامل کالاهای اساسی هم بودیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توسعه بندر شهید بهشتی در ۴الی ۵ فاز تعریف شد و توسعه فاز اول با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری انجام شد و درحالحاضر بندر شهید بهشتی در حوزه کانتینری سرویس منظم در مسیر بنادر چین دارد و با این اقدام زمان جابهجایی کالا از ٣٠ روز به ١٢ روز کاهش پیدا کرده و همچنین سرویس منظم به بنادر غرب هند ناواشیوا و ماندلا برای صادرات میوه و ترابری و سرویس منظم به امارات برقرار است.
عسکرینسب با اشاره به رشد حملونقل کانتینری در بندر شهید بهشتی افزود: در ١٠ ماه امسال رشد ١۴٠ درصدی کانتینری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را تجربه کردیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به ایلنا مبنی بر اینکه دلیل عدم امضای قرارداد نهایی و ١٠ ساله با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی در آبان ماه چه بوده و آیا با ادامه تاخیرها اپراتور هندی از بندر شهید بهشتی حذف میشود، اظهارکرد: امضای قرارداد با هندیها در بندر شهید بهشتی چابهار شرایط خاص خود را دارد و ابعاد مختلفی سیاسی، اقتصادی و حقوقی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. امضای قرارداد نهایی با اپراتور هندی در تهران را پیگیری میشود و با مستقر سفیر جدید هند جلسات فشرده در حال برگزاری است و سه مرحله مذاکرات فشرده انجام شدهاست. درحالحاضر تقریبا امضای قرارداد نهایی شده و وزارت راه و شهرسازی از متولی در هند برای امضای قرارداد نهایی دعوت کرده و به هند پیشنهاد دادهایم که قرارداد نهایی را هفتم اسفندماه همزمان با روز چابهار، منعقد کنیم و منتظر پاسخ هند هستیم.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که موضوع قرارداد با هندیها واگذاری نیست بلکه سرمایهگذاری است و با هندیها قرارداد bot برای سرمایهگذاری ٨۵ میلیون دلاری منعقد کردیم که ٢٠ میلیون دلار از آن در قالب خرید ۶ دستگاه جرثقیل به اجرا رسیدهاست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بندر چابهار چه با حضور هندیها و چه غیر از هندیها فعال است و بدون هندیها هم متوقف نمیشود.
عسکری نسب گفت: هم چینیها، هم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هم بنیاد مستضعفان برای سرمایهگذاری در بندر چابهار مطرح هستند.
همچنین در پاسخ سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا هنوز محدودیتهایی برای ورود کشتیهای ایرانی در بندر موندرای هند با حضور اپراتور آدانی وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط ایران در دنیا با محدودیتهایی برای پذیرش کشتیها در برخی از بنادر داریم و از شرکت آدانی هم از جمله همین موضوع است.
همچنین حسین شهدادی، معاون بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال درباره ادامه محدودیتها برای ورود کشتیهای ایرانی به بندر موندرای هند گفت: بنادر مشکلی در مراودات کالایی با هم ندارند و این ارتباط تردد و مراوداتی توسط خطوط کشتیرانی برقرار میشود، اما احتمال دارد برخی از خطوط کشتیرانی به واسطه نبود قراردادها برای پذیرش در این بنادر با محدودیتهایی مواجه شوند.
وی تاکید کرد: درحالحاضر تردد کشتیهای ایرانی به بنادر غرب هند از جمله ناواشیوا، کاندلا و موندرای محدودیتی ندارد، اما با حضور شرکت آدانی در بندر موندرای که شریک خارجی دارد، برخی از شرکتهای کشتیرانی امکان تردد به این بندر را ندارند.