مسعود اطیابی کارگردان سینما نسبت به حواشی بهوجود آمده برای فیلمهای کمدی واکنش نشان داد و عنوان کرد براساس سلیقه و نیاز مردم فیلم میسازد.
سید مسعود اطیابی کارگردان سینما که این روزها فیلم سینمایی «هتل» را روی پرده سینماها دارد درباره حواشی که برای اکران و فروش فیلمهای کمدی در سینمای ایران وجود دارد، گفت: بسیاری معتقد هستند که این روزها فیلمهای کمدی از فروش بالایی در سینماها برخوردار هستند و مردم از چنین فیلمهایی استقبال میکنند. این درحالی است که همه فیلمهای کمدی در سینمای ایران فروش بالایی ندارند و اکثرا در گیشه با شکست مواجه میشوند. به همین دلیل معتقدم برای بیان اینکه آثار کمدی در گیشه موفق هستند نباید به فروش بالای یک یا ۲ فیلم توجه کرد.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: مساله مهمی که وجود دارد این است که سطح سواد مردم جامعه نسبت به آثار سینمایی بالا رفته است و دیگر گول چند نقد سفارشی را نمیخورند و اگر یک فیلم برای آنها محتوا نداشته باشد دیگر به تماشای آن نمینشینند. در واقع باید گفت تا زمانی که سینما به درد مردم نخورد و کمکشان نکند برای چه باید به سینما بروند؟ سینما زمانی به درد مردم میخورد و مردم حاضر هستند برای آن هزینه کنند که به کمک آنها بیاید. اما اگر فیلمی به کمک مخاطب نیاید و برایش مفهومی نداشته باشد هر چقدر هم درباره فیلم خوب بنویسند مردم به دیدن آن نمیروند. این مساله برای فیلمهای خوب هم صدق میکند، به این معنا که هزار نقد منفی درباره یک فیلم خوب نوشته شود و به آن فیلم مبتذل هم بگویند؛ اگر مردم از سلامت آن فیلم باخبر شوند و بدانند که با دیدن آن آرام میشوند حتما برای دیدن آن به سینما میروند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر نقدهایی که این روزها در سینما نوشته میشود، سفارشی هستند و افراد برای تعریف از یک فیلم پول دریافت میکنند، توضیح داد: معتقدم نقد دیگر در گیشه تاثیری ندارد و مردم تمایلی ندارند براساس این نقدها تصمیم بگیرند چه فیلمی را ببینند. مردم این روزها از سطح تحصیلات بالایی برخوردار هستند و براساس آگاهی، فیلم مورد نظر خود را برای سینما رفتن انتخاب میکنند.
اطیابی گفت: متاسفانه این روزها به جای اینکه به کارگردان و فیلم او فحش دهند به مخاطبان فیلمها توهین میکنند و این مساله بسیار بدی است. آن آقایی که در تلویزیون به مخاطبان یک فیلم توهین میکند مگر چقدر سوادش نسبت به خانوادهای که به سینما میرود، بیشتر است؟ حتی برخی از فیلمسازان نیز دست روی فیلمهای کمدی گذاشته و به این فیلمها و مخاطبان آنها که مردم هستند توهین میکنند؛ توهین به مردم بسیار بد است. باید قبول کنید که مردم بهترین را انتخاب میکنند.
وی با اشاره به اینکه مردم علاوه بر آزادی برای انتخاب یک فیلم، سواد هم دارند، توضیح داد: مردم از مضمون فیلمهای کمدی به خوبی آگاه میشوند و بعد از دیدن فیلمهایی مانند «هتل» آرام شده و فردای آن روز بهتر کار میکنند؛ چرا که برای چند ساعتی از بحرانی که درگیر آن هستند، رها میشوند. فیلمهایی مانند «هتل» یا «فسیل» مخاطب قابلتوجهی را به سینما کشانده و توانستهاند انرژی مثبتی به جامعه تزریق کنند. کسانی که با چنین فیلمهایی مخالف هستند در واقع مخالف تزریق انرژی مثبت به جامعه هستند.
کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» با بیان اینکه این روزها حملههای تندی به فیلمهای کمدی در حال اکران میشود، گفت: برچه اساس میگویند چنین فیلمهایی مبتذل است و یا صدای پای ابتذال از این فیلمها شنیده میشود. اگر بخواهیم واقعیت را ببینیم صدای پای ابتذال در ژانرهای دیگر سینمایی هم شنیده میشود؛ هر سال کرور کرور فیلم میسازند که اگر همه آنها را جمع کنید از داخلش ۲ فیلم بیشتر در نمیآید. این ابتذال است یا اینکه یک فیلم هنگام نمایش باعث خنده مخاطب شود؟
وی در ادامه صحبتهای خود درباره فیلمهای اجتماعی که این روزها در سینمای ایران ساخته میشود، بیان کرد: فیلمهای اجتماعی ما از ۴ پیام اینستاگرامی هم عقبتر هستند و به همین دلیل است که مردم به دیدن این فیلمها نمینشینند؛ اگر سینمای اجتماعی بتواند خود را جلو بکشد حتما مخاطب هم دارد. این در حالی است که سینمای کمدی از همه گونههای سینمایی جلوتر بوده و باعث جذب مخاطب میشود، به همین دلیل باعث نگرانی بسیاری شده است.
اطیابی گفت: نکته جالب این است که حتی وقتی بخواهند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نقد کنند اول فیلم ما را میکوبند! بعد از گذشت چند دهه سینمای ایران توانسته برای یک فیلم مخاطب بسیار بالایی بهدست آورد و هنوز هم مردم از دیدن آن استقبال میکنند. اگر فیلمهایی مانند «هتل» یا «فسیل» ۱۰ سال دیگر هم روی پرده سینما باشد بازهم مخاطب خود را دارد و حتی میتوانند ۷۰ میلیون مخاطب داشته باشند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد که فیلم «هتل» به این زودیها اکران آنلاین نمیشود چرا که همچنان مخاطب خود را دارد.
وی بیان کرد: چرا نباید به این فکر کنیم که «هتل» توانسته مخاطب را به سینما جذب کند؟ اگر قرار باشد به فیلمهای مختلف حمله شود من و یا کارگردانهایی که آثارشان روی پرده سینما هست هم میتوانیم حمله کنیم، اما ما چنین نگاهی نداریم.
کارگردان فیلم «تگزاس» ادامه داد: به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمله میکنند و میگویند که تنها به آمار نگاه میکند، مگر آمار بد یا اشتباه است؟ آمار بالای مخاطب به معنای نشاط عمومی و شکست دشمن برای تلخکام کردن مردم است. برخی از کارگردانان فکر میکنند رقصیدن در فیلم من بد است، اما در فیلم خودشان خوب است.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه باید بسیاری از صحبتهای آموزنده و اجتماعی را در دل سینمای کمدی بیان کرد تا مخاطب در کنار تماشای یک فیلم آموزههای لازم اجتماعی را دریافت کند، اضافه کرد: این روزها داشتم به این فکر میکردم که یک اثر غیرکمدی بسازم، اما زمانی که داشتم از کنار مردم رد میشدم به این نتیجه رسیدم که این مردم همچنان به سینمای کمدی نیاز دارند و من به عنوان یک کارگردان برای ساخت یک فیلم به مردم و نیاز آنها نگاه میکنم.
اطیابی در بخش دیگری از صحبتهای خود با گلایه از اینکه این روزها چند فیلمساز به سینمای کمدی حمله کردهاند، تصریح کرد: مگر این فیلمسازان که هستند و چه فیلمهایی ساختهاند؟ به غیر از پول گرفتن از بیتالمال و ساخت فیلمهایی که هیچ وقت اکران نشدهاند چه کردهاند؟ میخواهم از فرصت استفاده کنم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بگویم به ۲ یا ۳ فیلمسازی که تنها به دنبال دریافت پول بیتالمال هستند، توجه نکنند. این دسته از فیلمسازان اگر قرار بود در جذب مخاطب موفق باشند تا الان موفق شده بودند.