گوگل میخواهد ویژگی جدیدی به کروم اضافه کند تا جلوی هرگونه کوکی متفرقه را بگیرد و بهسمت تبلیغات بدون کوکی حرکت کند.
گوگل در حال آغاز برنامهی بزرگ خود برای مسدود کردن کوکیهای متفرقه در مرورگر کروم است که بسیاری از وبسایتها از آن برای پیگیری فعالیت کاربران در سراسر وب در جهت کسب سود استفاده میکنند.
به گزارش زومیت و بع نقل از ورج، از تاریخ چهارم ژانویهی ۲۰۲۴ (۱۴ دی ۱۴۰۲)، گوگل آزمایش ویژگی Tracking Protection خود را شروع میکند که در نهایت دسترسی وبسایتها به کوکیهای متفرقه را بهصورت پیشفرض محدود خواهد کرد. این ویژگی ابتدا در اختیار یک درصد از کاربران جهانی کروم قرار خواهد گرفت و پس از آن، گوگل قصد دارد که در نیمهی دوم سال ۲۰۲۴، استفاده از کوکیهای متفرقه را برای تمام کاربران متوقف کند.
برای کاربرانی که بهصورت تصادفی انتخاب شده باشند، هنگام باز کردن کروم در دسکتاپ یا دستگاههای اندرویدی پیغامی ظاهر خواهد شد. اگر مشکلی توسط کروم در حین وبگردی تشخیص داده شود، از کاربر میپرسد که آیا میخواهد موقتاً کوکیها را برای وبسایت فعال کند یا خیر.
پیغام کروم به کاربران منتخب Tracking Protection
گوگل از سال ۲۰۲۰ به دنبال راهی برای حذف نیاز به کوکیها در کروم بوده و آن را به بخش Privacy Sandbox خود سپرده است. ایدهی گوگل این است که دادههای کاربران را بهصورت ناشناس به تبلیغدهندگان ارائه دهد تا بتوانند از API-های ارائه شده توسط گوگل برای انجام تبلیغات خود بهنحوی که حریم خصوصی کاربران را بهتر حفظ کند، استفاده کنند.
بهنظر میرسد که رویکرد گوگل در تبلیغات بدون کوکی، هم بهنفع کاربرانی است که به حریم خصوصی حساس هستند و هم تبلیغدهندگان و بهطور کلی نسبتبه مرورگرهای دیگر که از روشهای سختگیرانهتری برای مسدودکردن کوکیها استفاده میکنند، بهتر است.
در همین حال، سازمانهای نظارتی بهطور مداوم روی نحوهی عملکرد Tracking Protection گوگل نظارت میکنند تا اطمینان حاصل شود که این قابلیت، مزیت ناعادلانهای در فروش تبلیغات برای گوگل ایجاد نمیکند.
گوگل اعلام کرده است در صورت نیاز به زمان برای رفع هرگونه نگرانی مرتبط با رقابت، فعالسازی این ویژگی را تا نیمهی دوم ۲۰۲۴ به تعویق خواهد انداخت.