سه میلیون خودرو در مرز فرسودگی هستند. با این حال، بر اساس معیار تعیینشده قانون هوای پاک تاکنون وسیله نقلیهای که در دو دوره متوالی نتواند معاینه فنی خود را بگیرد، گزارش نشده است. عملا وسایل نقلیه مشمول فرسودگی در کشور صفر شده است!
آلودگی هوا همچنان در کلانشهرها میتازد. گفته میشود وسایل حمل و نقل بیشترین سهم را در هوای آلوده دارد. خودروهایی که یا فرسوده هستند یا سوخت بیکیفیت دارند.
به گزارش تجارت نیوز، سومین هفته آذرماه با آلودگی هوا شروع شد. نقشههای هواشناسی هم نشان میدهد که تا فردا آلودگی ادامه دارد. برخی از کارشناسان، اما میگویند که تا روز سهشنبه وضعیت همین است. تهران و اصفهان از جمله کلانشهرهایی هستند که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکنند. در حال حاضر هم در وضعیت نارنجی قرار دارند. یعنی هوا برای گروههای حساس ناسالم است.
به طور کلی عوامل انتشار آلایندهها به دو دسته انسانی و طبیعی تقسیم میشود. عوامل انسانی نیز شامل منابع متحرک و ساکن میشود که وسایل حملونقل در گروه متحرک قرار میگیرند. خودروهایی که یا در جادهها و با تصادفات بلای جان مردم میشوند یا با آلوده کرده هوا. کنار هم قرار دادن دادههای رسمی، تصویر روشنی از سهم وسایل حملونقل در کشته شدن هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا میدهد.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با بررسی وضعیت فرسودگی وسایل حملونقل در ایران به اثرگذاری آنها در آلودگی هوا میپردازد. در این گزارش آمده که در حال حاضر در ایران بیش از سه میلیون خودرو در مرز فرسودگی هستند. این در حالیست که یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر انتشار آلایندهها از منابع متحرک کیفیت وسایل نقلیه موجود است که ارتباط مستقیم با سن وسایل نقلیه دارد.
سه میلیون خودرو در مرز فرسودگی هستند. با این حال، بر اساس معیار تعیینشده قانون هوای پاک تاکنون وسیله نقلیهای که در دو دوره متوالی نتواند معاینه فنی خود را بگیرد، گزارش نشده است. عملا وسایل نقلیه مشمول فرسودگی در کشور صفر شده است!