شرکت خودروسازی داچیا نسل جدید داستر را معرفی کرد؛ این خودرو که یکی از محبوبترین محصولات کمپانی رومانیایی است،
نسل جدید داچیا داستر با تغییرات گسترده بیرونی و داخلی آمده تا موفقیت نسلهای قبلی را بیشتر و بهتر تکرار کند.
به گزارش دیجیاتو، شرکت خودروسازی داچیا نسل جدید داستر را معرفی کرد. این خودرو که یکی از محبوبترین محصولات کمپانی رومانیایی است، بهطور کامل پوستاندازی کرده و با نسل دوم خود تفاوتهای چشمگیری دارد. داچیا تأکید میکند با توجه به تغییرات مثبت، ارزش در برابر قیمت داستر جدید بیش از هر زمان دیگری است. این خودرو با قیمتی زیر ۲۰ هزار یورو (معادل ۱.۱ میلیارد تومان) راهی بازار خواهد شد.
داچیا داستر از سال ۲۰۱۰ تولید و عرضه میشود. این خودرو با استقبال بسیار خوب مشتریان روبروست و رکورد فروش بیش از دو میلیون و دویست هزار دستگاه را از ابتدا تاکنون ثبت کرده است.
داچیا داستر ۲۰۲۴ در ظاهر بسیار شبیه به کانسپت بیگستر است که سال گذشته معرفی شد. این نسل دارای بدنهای مکعبی و تیز است و چهره جانسختتری را بهنمایش میگذارد. مثل نسل دوم طول بدنه این نسل نیز ۴.۳۴ متر است، اما عرض آن به ۱.۸۱ متر افزایش پیدا کرده؛ در مقابل ارتفاع سقف به ۱.۶۶ متر کاهش یافته است. در نسل جدید داستر، فاصله کف اتاق تا زمین، ۷ میلیمتر رشد دارد.
در جلوی خودرو، چراغهای اصلی و چلوپنجره مستطیلی هستند و در یک پنل یکپارچه قرار گرفتهاند. چراغهای روشنایی در روز، گرافیکی به شکل حرف Y انگلیسی دارند و خطوط آنها با خطوط جلوپنجره موازی است. سپر برآمده داچیا داستر دارای ساختاری عضلانی است و حس صلابت و قدرت را به بیننده منتقل میکند. این سپر یک ورودی هوای بزرگ و دو چراغ مهشکن در طرفین خود دارد.
داچیا داستر جدید در نمای جانبی هم از طراحی زیبا و جذابی برخوردار است. در این نما محافظهای پلاستیکی و رینگهای خوشفرم ۱۷ اینچی بیش از هر چیز دیگر جلب توجه میکنند. این پلاستیکها بازیافتی هستند و از لبه گلگیرها و رکاب پایین درها در برابر ضربات محافظت میکنند. انتقال دستگیره درب عقب به روی ستون C از دیگر نکات قابل ذکر در نمای جانبی است.
کراساوور اقتصادی رومانیاییها، در نمای عقب بیننده را بهوجد میآورد. در این نما با ترکیبی بسیار هماهنگ و پرانرژی روبرو هستیم. چراغهای اصلی داستر جدید مشابه حرف C طراحی شدهاند. روی درب عقب یک تورفتگی عمیق وجود دارد که پلاک خودرو را باید درون آن نصب کرد. روی این تورفتگی نام داچیا با حروف بزرگ درج شده است. سپر موجود در این بخش هم فرمی عضلانی و متورم دارد.
دامنه تغییرات در کابین داچیا داستر ۲۰۲۴ بهقدری چشمگیر است که نمیتوان هیچ نقطه اشتراکی با نسل قبلی پیدا کرد. داشبورد زاویهدار این نسل جنسی از پلاستیک مقاوم دارد و در قسمت میانی میزبان یک نمایشگر ایستاده ۱۰.۱ اینچی است. این نمایشگر لمسی و ادوات حاضر در زیر آن برای بهبود ارگونومی کمی به سمت راننده زاویه دارند. داچیا در پشت فرمان نسل جدید داستر از یک نمایشگر دیجیتال استفاده کرده است. این نمایشگر اندازهای برابر با ۷ اینچ دارد. اگر با دقت به تصاویر کابین دقت کنید، المانهای Y شکل را در دریچه سیستم تهویه مطبوع نیز خواهد دید.
با آنکه داچیا داستر یک خودروی ارزانقیمت و اقتصادی محسوب میشود، اما از آپدیتهای از راه دور نرمافزاری پشتیبانی میکند. با اتکا به این ویژگی داچیا میتواند ایرادات کوچک را بدون نیاز به فراخوان برطرف کرده و یا قابلیتهای جدید را به داستر اضافه نماید.
از جمله امکانات جالب داستر ۲۰۲۴ باید به سیستم صوتی با ۶ بلندگو، ۴ پورت USB نورپردازیشده، پد شارژ بیسیم تلفن همراه، نگهدارنده مخصوص تلفن همراه روی داشبورد و پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم اشاره کنیم.
داچیا آپشنی جذاب به نام Sleep Pack را برای خریداران داستر ۲۰۲۴ طراحی کرده است. در صورت سفارش این آپشن، قسمت عقب خودرو به یک تخت خواب مجهز میشود. این تخت دونفره تاشو است و بستن یا باز کردن آن تنها ۲ دقیقه طول میکشد.
رنو نسل قبلی داستر را براساس پلتفرم B۰ طراحی و تولید کرده بود. اما نسل جدید این کراساوور کوچک مثل نیسان جوک و رنو کلیو از پلتفرم CMF-B بهره میبرد. از آنجایی که این پلتفرم پیشرفتهتر از پلتفرم B۰ است، بهاحتمال زیاد نسل جدید داستر از نظر کیفیت سواری در سطحی بالاتر خواهد بود.
نسل جدید داچیا داستر با موتور ۴ سیلندر ۹۹ اسب بخاری در مدل پایه عرضه میشود. این مدل دوگانهسوز است و میتواند با سوخت LPG نیز کار کند. باک بنزین این خودرو ۵۰ لیتری است و مخزن LPG نیز ظرفیتی برابر ۵۰ لیتر دارد. داچیا ادعا میکند نسل سوم داستر با باک و مخزن پر قادر است تا ۱۳۰۰ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.
داستر با پیشرانه هیبرید نرم نیز قابل انتخاب خواهد بود. این پیشرانه شامل موتور ۱.۲ لیتری توربو، موتور برقی ۴۸ ولتی و باتری ۰.۹ کیلووات ساعتی میشود و مدل مجهز به آن چهار چرخ محرک است. برای رانندگی با این نسخه ۵ حالت تعریف شده که عبارتند از خودکار، برف، گل و شن، آفرود و اقتصادی.
بهمنظور افزایش قدرت مانورپذیری در مسیرهای آفرود، داچیا نسل جدید داستر را به سیستم کنترل حرکت در سرازیری تجهیز کرده است. این سیستم تا سرعت ۳۰ کیلومتر فعال باقی میماند و راننده میتواند حتی در دنده عقب از آن استفاده کند.
بالاترین تریم داچیا داستر ۲۰۲۴ با نام هیبرید ۱۴۰ عرضه خواهد شد. این نسخه از یک موتور بنزینی ۱.۶ لیتری و دو موتور الکتریکی بهره میبرد که با همکاری هم ۱۳۸ اسب بخار قدرت تولید میکنند. باتری ۱.۲ کیلووات ساعتی این خودرو با استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمز شارژ میشود و در رانندگی شهری، تا ۸۰ درصد باعث صرفهجویی در مصرف سوخت میشود.
فروش نسل سوم داچیا داستر از سال آینده آغاز خواهد شد. این کراساوور کوچک و اقتصادی با طراحی جذاب و مشخصات قابل قبولی که دارد، بیش از پیش رقبای خود را به چالش خواهد کشید. درباره قیمت این خودرو حرفی بهمیان نیامده، اما مدیرعامل داچیا تأکید کرده است که همانند نسلهای قبلی، مدل پایه داستر ۲۰۲۴ نیز با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو بهفروش خواهد رسید.
شایان ذکر است با توجه به سیاستهای بازاریابی گروه رنو، نسل جدید داستر هم در برخی بازارها با نشان خودروساز فرانسوی عرضه خواهد شد.
قیمت خودرو داخلی و خارجی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید.