مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد چرایی افزایش معطلی شهروندان در ایستگاههای اتوبوس با تأکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی به ۲۰۵۰ ناوگان رسیده و یکی از اعتراضات مردم این است که میزان معطلی در ایستگاه زیاد است، گفت: در خطوط بی. آر. تی این میزان معطلی به طور میانگین بین ۴تا ۵ دقیقه است و در خطوط عادی نیز شهروندان به طور میانگین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطل میشوند.
مهدی علیزاده در مورد وضعیت اتوبوسهای شرکت واحد شهر تهران با بیان اینکه سهم اتوبوسرانی در آلودگی هوا طبق گزارش سازمان محیط زیست حدود ۵ تا ۶ درصد است، گفت: ما به صورت روزانه حدود ۲۰۰ هزار لیتر گازوئیل تحویل میگیریم که در مقایسه با سایر مشاغل که حتی تا سقف روزانه ۴ میلیون گازوئیل تحویل میگیرند، سهم بسیار کوچکی در آلودگی هوا داریم، اما ما به این نقش حداقلی راضی نیستیم و طبق دستورکار شورای شهر تهران در دوره جدید و تاکیدات آقای زاکانی شهردار تهران برای نوسازی در این دوره بیش از ۶۶۲ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است.
به گزارش ایسنا، به گفته وی، شهر تهران باید حداقل ۶ الی ۷ هزار اتوبوس فعال داشته باشد، اما روزانه با تلاش زیاد این تعداد اتوبوس فعال را به ۲۰۵۰ دستگاه اتوبوس میرسانیم و این در عدد در حالی است که دورههای قبل حتی تعداد اتوبوسهای فعال به کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه رسیده بود که در این دوره ارتقاء یافت.
مدیرعامل اتوبوسرانی تهران بیان کرد: برای شهر تهران با این وسعت، این تعداد اتوبوس کفاف نمیدهد و برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران، برای خرید ۳۰۴۰ دستگاه اتوبوس از محل تولیدات داخلی قراردادی بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان با همت شهردار تهران و شورای شهر منعقد شده است که اتوبوس دیزلی با استاندار یورو ۵ و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز بعد از وقفه ده ساله خریداری شد.
علیزاده ادامه داد: از آنجایی که حجم قرارداد کشش تولید را نداشت؛ بناست تا طبق تفاهم این اتوبوسها تا پایان سال ۱۴۰۳ تحویل شود و در سفر اخیر شهردار تهران به چین نیز قرارداد ۲هزار دستگاه اتوبوس متشکل از ۱۰۰۰ اتوبوس برقی و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس پایه گاز سوز منعقد شده است که ورود این اتوبوسها نیز تاثیر زیادی در کاهش آلایندگی هوا دارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد چرایی افزایش معطلی شهروندان در ایستگاهها با تاکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی به ۲۰۵۰ ناوگان رسیده و یکی از اعتراضات مردم این است که میزان معطلی در ایستگاه زیاد است، گفت: در خطوط بی. آر. تی این میزان معطلی به طور میانگین بین ۴تا ۵ دقیقه است و دو علت عمده در طولانی بودن سرفاصله خطوط تندرو است که اصلیترین آن ورود وسایل نقلیه دیگر به خطوط BRT از جمله موتورسیکلتها و همچنین چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطعات است که سبب میشود در اوج ترافیک فاصله بین سرویس دهی اتوبوسها زیاد شود.
وی از مذاکره با پلیس راهور برای ماهش سرفاصله اتوبوسها خبر داد و افزود: در خطوط عادی شهروندان میانگین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطل میشوند که این مسئله به علت کمبود ناوگان است که امیدواریم با ورود اتوبوسهای جدید این مشکل نیز مرتفع شود.
علیزاده در مورد اتوبوسهای برقی در تهران اظهار کرد: با توجه به قرارداد منعقده بنا بر این است که تا قبل از پایان سال، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کنیم و با شرکت مپنا نیز قرارداد ساخت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده و تحویل مابقی اتوبوسها نیز در این حوزه به سال ۱۴۰۳ موکول خواهد شد.
مدیرعامل اتوبوسرانی تهران گفت: امسال تعداد کمی از اتوبوسهای برقی را تحویل خواهند داد و با توجه به اینکه اتوبوسها باطری هستند، برای زیر ساختهای آن نیز با همکاری وزارت صمت و نیرو تدابیری اندیشیده شده است.