این روزها اگر برای تهیه بلیت به سایتهای فروش بلیت اتوبوس و هواپیما سر بزنید، اغلب با عبارت تکمیل ظرفیت مواجه میشوید.
اگر برای تهیه بلیت به سایتهای فروش بلیت هواپیما، قطار و حتی اتوبوس سر بزنید، اغلب با عبارت تکمیل ظرفیت مواجه میشوید. دلیل اصلی این موضوع درزمینه پروازها، زمینگیر بودن بخش مهمی از ناوگان هوایی اعلام میشود. این مسئله درحال سرایت به بلیت اتوبوس بینشهری است
بااینوجود، اگر همان موقع به پایانههای مسافربری مراجعه کنید، عدهای در ورودیهای پایانه بهدنبال مسافر برای همان اتوبوس در همان ساعت به همان مقصد خاص هستند. دلیل این کار عرضه بلیت با قیمت بالاتر از نرخ مصوب است و امروزه حتی در روزهای غیرتعطیل و ایام خلوتی جادهها و پایانهها هم اتفاق میافتد.
«ولیزاده»، رئیس کانون دفترهای مسافرتی، در واکنش به فروش بلیتها با قیمتهایی بالاتر از نرخ مصوب در برخی از دفاتر فروش گفت: «اگر از دفاتری که تحت نظارت ما هستند بلیت با قیمت بالاتر خریداری شود، ما علاوه بر برگشت مبلغ به مشتری، با دفتر مربوطه برخورد میکنیم. حتی ممکن است مجوز آن را تعلیق کنیم. اما ما بر دفاتری که مجوز فروش اینترنتی دارند نظارتی نداریم.»
«آسیابان»، رئیس کانون انجمنهای صنفی حملونقل مسافر خراسان رضوی، در پاسخ به این سؤال که چرا در سایت فروش بلیت عبارت تکمیل ظرفیت عنوان شده است، ولی در پایانهها برای همان اتوبوس دنبال مسافر میگردند؟ بیان کرد: «هرجا قیمتها دستوری باشد شاهد بازار سیاه هستیم. در مشهد بهدلیل نظارت بیشتر این اتفاق کمتر رخ میدهد، اما در تهران بهدلیل کمبود نظارت حتی شاهد هستیم که بلیت تهران به مشهد را یک میلیون تومان میفروشند. وقتی قیمت بلیت را ۳۰۰ هزار تومان تعیین میکنند و هزینههای مالک اتوبوس بیش از این مقدار باشد، اتفاقات اینچنینی رخ میدهد.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا دلالان باعث این وضع شدهاند؟ گفت: «سرمایهگذار بلیت تهران به مشهد، خود مشهدیها هستند، ولی، چون نظارت در تهران کمتر است، زور سرمایهگذار میچربد و به شرکت مسافربری میگوید که کمتر بلیت بفروشد یا اصلاً نفروشد. در صورت اعتراض مردم، مسئولان مقطعی اقدام میکنند و این فایدهای ندارد، چون مشکلات باید ریشهای حل شود.»
آسیابان درباره تعیین قیمت بلیت کارشناسیشده اظهار داشت: «قیمت باید بر مبنای نفر کیلومتر باشد، مانند تن کالایی که برای بار مشخص کردهاند و سالانه با ضریب افزایش پیدا میکند. در حملونقل بار بهدلیل اینکه شرکتهای دولتی نقش دارند، قیمت افزایش مییابد.
اما در حملونقل مسافر، چون صرفاً یک شرکت دولتی وجود دارد، قیمتها بهطور متناسب افزایش پیدا نمیکند. قبلاً قیمتگذاری در دست کانونها و تشکلات کشوری بود، اما درحالحاضر ستاد تنظیم بازار مسئول قیمتگذاری بوده که این موضوع شرایط را بدتر کرده است.»
منبع: دیجیاتو