برگزاری نمایشگاه خودرویی معتبر و مهمی در قطر، به واسطه ثروت عظیمی که به لطف ذخایر غنی نفت و گاز طبیعی به دست آورده، چندان عجیب به نظر نمیرسد.
مفهوم نمایشگاه بینالمللی خودروی ژنو قطر کمی عجیب و غریب است، اما هفته گذشته جهان شاهد برگزاری این نمایشگاه بود. نمایشگاه مهم و معتبر ژنو برای چهارمین سال پیاپی در این شهر برگزار نشد و به جای برگزاری در دامن کوههای آلپ، در دل صحرا برگزار شد.
به گزارش خبرآنلاین، برگزاری نمایشگاه خودرویی معتبر و مهمی در قطر، به واسطه ثروت عظیمی که به لطف ذخایر غنی نفت و گاز طبیعی به دست آورده، چندان عجیب به نظر نمیرسد. این کشور با جمعیتی در حدود ۲.۷ میلیون نفر سال گذشته جام جهانی فوتبال را برگزار کرد و اکنون قراردادی ۱۰ ساله برای برگزاری مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک را دارد.
نام تجاری ژنو ممکن است توجهات را به خود جلب کند، اگرچه احتمالاً نه به اندازه حضور دیوید بکهام، سفیر قطر در جام جهانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه!
این نمایشگاه به میزان قابل توجهی مورد استقبال قرار گرفت. حدود ۳۰ برند از سراسر جهان در این رویداد حضور داشتند. از آنجایی که سازمان سرمایه گذاری قطر حدود ۱۰ درصد از سهام گروه فولکس واگن را در اختیار دارد، طبیعتا باید با محصولات این گروه، مانند آئودی، پورشه و لامبورگینی سر و کار زیادی داشته باشیم.
گروه بی ام و و مرسدس بنز نیز در کنار خودروهایی، چون کیا، مک لارن، نیسان و تویوتا حضور داشتند. غرفه بی ام و در نمایشگاه خودرو قطر، محصولات الکتریکی این برند را به نمایش گذاشت. بی ام و i ۵ و بی ام و iX دو محصول شاخص و پاک این شرکت در قطر هستند. البته سایر خودروهای بی ام و نیز در غرفه این شرکت حضور داشتند.
تویوتا یک نسخه ویژه لندکروزر Base را به نمایش گذاشت که در واقع نسخه قابل سفارشیسازی پرفروشترین خودروی قطر است. فولکس واگن سه خودروی شاسی بلند را به صورت منطقهای معرفی کرد که شامل تیگوان، توارگ و ترامونت بود.
در حالی که پورشه کانسپت خیره کننده Mission X را به نمایش گذاشت، لامبورگینی نیز روئلتو و کانسپت لانزادور EV را به نمایش گذاشت.
آئودی Q ۸ جدید را به نمایش گذاشت. در حالی که اوایل این ماه رونمایی شد، نمایشگاه قطر میزبان اولین نمایش عمومی این خودرو بود.
هیچ چیز جدیدی به اندازه کافی وجود نداشت که حتی مستحق یک کنفرانس مطبوعاتی در غرفه جگوار لندرور باشد، اما به عنوان یکی از اولین ویترینها قابل توجه بود. جگوار، رنجروور و دیفندر هر کدام دارای بخشهایی با مارک جداگانه هستند.
برند خودروهای برقی مستقر در کالیفرنیا، لوسید موتورز، حضور قابل توجهی داشت. صندوق سرمایهگذاری عربستان سعودی بیش از ۶۰ درصد مالکیت آن را در اختیار دارد و در حال تأسیس یک کارخانه تولیدی در این کشور است.
اما فضای زیادی توسط چینیها گرفته شد. لینک اند کو و جیلی یک شوی منطقهای پر زرق و برق برگزار کردند. چری با برندهای زیر مجموعه خود مانند اکسید، اومودا و جائیکو حضور گستردهای داشت.
در نهایت آخرین اتفاق مهم این رویداد، حضور یک خودروی ساخت افغانستان در این نمایشگاه بود. پیش از این از مادا در رسانهها بسیار شنیده بودیم و حالا این خودرو با نام سیمرغ در قطر رونمایی شد.
محمدرضا احمدی سازنده اولین خودروی ساخت افغانستان درباره انتخاب نام آن میگوید: «سیمرغ پرندهای افسانهای است که پاسخ تمام سوالات را میداند.»
گویا جوان افغانستانی برای ساخت مادا ۹ از اجزای مختلف خودروهای دیگر استفاده کرده است. بر این اساس، پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تویوتا کرولا که قادر به تولید قدرتی معادل ۱۳۰ اسببخار است، روی این خودرو نصب شده و قدرت تولیدی از طریق گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
محمدرضا احمدی، هدف از تولید نسخه اولیه این خودرو را جلب توجه سرمایهداران و جذب سرمایه برای تولید نسخه بهتر این خودرو اعلام میکند و درصورت موفقیت، احتمال میرود که از مشخصات فنی بالاتری برخوردار باشد.
قیمت روز خودرو داخلی و خارجی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید.