BMW 530i بیشتر از تیپهای دیگر سری پنج در ایران دیده میشود و حداقل شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد
فرارو- BMW سری پنج همزمان با سوتی سریال زخمکاری مورد توجه کاربران فضای مجازی و شبکههای اجتماعی قرار گرفته است. ماجرا به سکانسی از فصل جدید سریال برمیگردد که مرتضی امینیتبار در نقش میثم، پشت فرمان خودرویی با گیربکس اتومات و ترمز برقی، ترمز دستی میکشد! در این مدت شاهد انواع و اقسام شوخیها با سوتی سریال زخمکاری بودیم اما بهخود ماشینی که از مالک به میثم رسیده، کمتر پرداخته شده است.
BMW 535i بین مدلهای سری پنج حرف اول را میزند. حضور پیشرانه قدرتمند شش سیلندر باعث میشود موتور سه لیتری آن ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور خروجی و ۳۰۲ اسببخار نیرو آزاد کند و سرعت خودرو نهایتا درعرض شش ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برسد. راننده BMW 535i هم میتواند نهایتا با سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت راندگی کند.
BMW 535i البته با همه شایستگیهایی که دارد بهشکل انگشتشمار وارد ایران شده و الان هم مدلهای زیادی از آن در پلتفرمهای مخصوص خریدوفروش خودرو دیده نمیشود.
BMW 530i بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تولید شد و بیشتر از تیپهای دیگر BMW سری پنج در ایران دیده میشود. قیمت کارشناسیشده BMW 530i با فرض ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دستکم شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است و ارقامی پیشنهادی فروشندهها تا مرز شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای این مدل در رنج منصفانه قرار میگیرد.
BMW 530i با همان پیشرانه تیپهای 528i پا به بازار گذاشت و به یک موتور دو لیتری مجهز شده است. حداکثر گشتاور خروجی و قدرت موتور آن بهترتیب ۳۵۰ نیوتنمتر و ۲۴۱ اسببخار است و طی ۶.۲ ثانیه سرعت BMW 530i از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تبدیل میشود.
BMW 528i از نظر فنی نسبت به مدلهای 523i شرایط بهتری دارد. همهچیز هم به موتور ارتقایافته آن یعنی N۲۰B۲۰ برمیگردد. طوریکه گشتاور خروجی و قدرت آن بهترتیب ۴۰ و ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند. از یک طرف دیگر داشتن آپشنهای بیشتر، برگبرنده مدلهای 528i درمقایسه با تیپ 502i بهحساب میآید.
BMW 528i در بازار با مدلهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ حضور دارد. اولین مدلهایی که بهاسم BMW 528i پا به ایران گذاشتند الان بهشکل منصفانه حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ارزش دارند، فروشندههای آن رقمی بین دو میلیارد و ۶۰۰ تا دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد میدهند.
BMW 523i بااینکه با پیشرانه شش سیلندر پا به بازار گذاشت، در ایران به موفقیت چشمگیری نرسید. مدلی که سال ۲۰۱۱ رونمایی شد، اما تعداد انگشتشماری از آن را میتوانیم در ایران پیدا کنیم. پیشرانه شش سیلندر BMW 523i که با اسم N۵۲B۲۵ شناخته میشود، میتواند ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور خروجی و ۲۰۱ اسببخار نیرو تولید کند. از طرفی نیروی موتور BMW 523i از طریق گیربکس هشت دنده اتومات که در همه مدلهای سری پنج وجود دارد، به چرخها منتقل میشود.
سرعت BMW 523i ظرف هشت ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر میرسد و حداکثر سرعت آن ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. باوجود اینکه BMW 523i دربخش فنی قابل مقایسه با تیپ 530i نیست، اما مصرف سوخت آن بابت هر ۱۰۰ کیلومتر حدود دو لیتر کمتر است.
BMW 520i مثل مدلهای تیپ 528i با پیشرانه چهار سیلندر N۲۰B۲۰ رونمایی شده، اما موتور دو لیتری آن قدرت و گشتاور خروجی کمتر دارد.
موتور دو لیتری BMW 520iمیتواند ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور خروجی و ۱۸۱ اسببخار تولید کند و سرعتش ظرف تقریبا هشت ثانیه از صفر به ۱۰۰ میرسد. مثل مدلهای تیپ 528i در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶.۵ لیتر بنزین میسوزاند و اشتهایی مشابه 528i دارد. BMW 520i بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ تولید شده و این وسط یک نسخه فیسلیفت هم از آن وجود دارد.
قیمت کارشناسی BMW 520iبا فرض اینکه ۱۰ سال از تولیدش گذشته باشد و در این مدت ۱۰۰ هزار کیلومتر از آن کار کشیده باشند، حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تخمین زده میشود.
تفاوت تیپهای بیامو سری پنج
مشخصات فنی |
520i |
523i |
528i |
530i |
535i |
پیشرانه |
چهار سیلندر توربوشارژ |
شش سیلندر |
چهار سیلندر توربوشارژ |
چهار سیلندر توربوشارژ |
شش سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور |
دو لیتر |
2.5 لیتر |
دو لیتر |
دو لیتر |
سه لیتر |
حداکثر گشتاور خروجی |
270 نیوتنمتر |
250 نیوتنمتر |
350 نیوتنمتر |
350 نیوتنمتر |
400 نیوتنمتر |
حداکثر قدرت |
181 اسببخار |
201 اسببخار |
241 اسببخار |
252 اسببخار |
302 اسببخار |
شتاب |
7.9 ثانیه |
8.2 ثانیه |
6.2 ثانیه |
6.2 ثانیه |
6.1 ثانیه |
حداکثر سرعت |
233 کیلومتر بر ساعت |
240 کیلومتر بر ساعت |
250 کیلومتر برساعت |
250 کیلومتر برساعت |
250 کیلومتر برساعت |
مصرف سوخت ترکیبی |
6.4 لیتر به ازای 100 کیلومتر |
7.6 لیتر به ازای 100 کیلومتر |
6.5 لیتر به ازای 100 کیلومتر |
5.9 لیتر به ازای 100 کیلومتر |
8.4 لیتر به ازای 100 کیلومتر |