چانگان CS۳۵ پلاس اولین خودروی وارداتی پس از آزادسازی واردات محسوب میشود که از همان ابتدا، حاشیه بسیاری بر سر قیمتگذاری داشت.
چانگان CS۳۵ پلاس اولین خودروی وارداتی پس از آزادسازی واردات محسوب میشود که از همان ابتدا، حاشیه بسیاری بر سر قیمتگذاری داشت.
به گزارش تجارتنیوز، چانگان CS۳۵ که اولین خودروی وارداتی سایپا محسوب میشود، از همان ابتدا مشکلات و حاشیه بسیاری بر سر قیمتگذاری دارد. اما اخیراً قیمت این خودرو اصلاح داشته و آنطور که مشخص است، پایینتر از نرخ اعلامی گذشته به فروش خواهد رسید.
نکته جالب این است که قیمتهای جدید با تیتر «قیمت جدید با اعمال تخفیف هزینهها» اعلام شده است. اما آیا واقعاً شرکت سایپا به مشتریان خود تخفیف داده است؟
تخفیف قیمت روی چانگان CS۳۵ وارداتی واقعیت دارد؟
در گزارش بلاتکلیفی ۳۲ هزار مشتری خودروهای وارداتی/ مشتری چانگانهای وارداتی چه کسانی هستند؟ به صورت مفصل بر سر قیمتگذاری چانگان CS۳۵ پلاس وارداتی بحث شد. بر این اساس، توکلی، دبیرکل روابط عمومی شورای رقابت در گفتگو با تجارتنیوز اعلام کرده بود: برای خودروهای وارداتی، شرکت واردکننده میتواند قیمت فروش محصول را حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد بالاتر از نرخ اعلامی شورای رقابت اعلام کند. اما اگر شرکت واردکننده، مبلغی بالاتر از حداکثر سود اعلام شده از مشتریان درخواست کند، باید نهادهای نظارتی بر آن رسیدگی کنند و شورا، وظیفهای در این باره ندارد؛ بنابراین یکبار دیگر، قیمتهای شورای رقابت با احتساب حداکثر سود ۲۵ درصد در جدول ذیل مشاهده میشود.
نام خودرو نرخ نهایی با احتساب ۲۵ درصد (ریال)
چانگان CS۳۵ تیپ ۲، ۱۰,۶۲۰,۳۶۱,۱۰۳
چانگان CS۳۵ تیپ ۳، ۱۱,۳۰۵,۸۸۵,۹۰۲.
اما نکته عجیب ماجرا، این است که قیمت جدید شرکت سایپا که با منت «اعمال تخفیف» بر سر مشتریان اعلام شده است، بازهم از این قیمتهای اعلامی، بالاتر است. در جدول پایین، لیست نرخهای اصلاحشده به همراه اختلاف قیمت خودروها نسبت به قیمت اعلامی شورای رقابت نوشته شده است.
نام خودرو قیمت چانگانهای وارداتی پس از اصلاح نرخ (تومان) اختلاف قیمت با نرخ اعلامی شورای رقابت
چانگان CS۳۵ تیپ ۲ یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون تومان ۵۲ میلیون تومان بالاتر
چانگان CS۳۵ تیپ ۳ یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان ۱۲۱ میلیون تومان بالاتر
بنابراین زمانی که نرخ مصوب سایپا برای تیپ ۲ این خودرو حدود ۵۲ میلیون و برای تیپ ۳ حدود ۱۲۱ میلیون تومان بالاتر از حداکثر سود ۲۵ درصدی نرخهای اعلامی شورای رقابت تصویب شده، نمیتوان با استفاده از واژههایی مانند تخفیف، از تخلف صورت گرفته چشمپوشی کرد.
اگر واقعاً شورای رقابت، نهاد قیمتگذاری روی محصولات خودروسازهاست، باید قیمت مصوب این شورا ملاک محاسبه قرار گیرد و درغیر اینصورت انتظار پیگیری نهادهای ذیربط از جمله سازمان تعزیرات را داریم.
معرفی اجمالی چانگان CS۵۳ پلاس
این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱.۴ لیتر و تکنولوژی TGDI بهره میبرد که توانایی تولید حداکثر ۱۵۸ اسببخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. قدرت تولیدی پیشرانه توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخهای جلو منتقل میشود. طبق اعلام خودروساز، مصرف سوخت این کراساوور ۱۳۹۰ کیلوگرمی، ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
تیپهای ۲ و ۳ بهصورت استاندارد دارای آپشنهایی همچون کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، فرمان برقی حساس به سرعت، ترمزپارک برقی، کنترل کشش، سیستم اتوهلد، صندلیهای تاشو عقب، سنسور فشار باد تایر، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید است.
اما آپشنهای اضافی چانگان CS۳۵ تیپ ۳ که آن را در رتبه بالاتری نسبت به تیپ ۲ قرار میدهد شامل ایربگهای پردهای، سقف پاناروما، دوربین جانبی و تهویه اتوماتیک است.