کیا EV۵ وفاداری خود به مدل مفهومی را کاملاً حفظ کرده است و تنها در برخی جزئیات کوچک تفاوتهایی با آن دارد. این ویژگی سبب شده است که EV۵ از چهرهای بسیار مدرن و متمایز برخوردار باشد.
کیا EV۵ وفاداری خود به مدل مفهومی را کاملاً حفظ کرده است و تنها در برخی جزئیات کوچک تفاوتهایی با آن دارد.
به گزارش دیجیاتو، کمپانی کیا طبق وعده قبلی خود از مدل برقی EV۵ در نمایشگاه خودروی چنگدو پردهبرداری کرد. این خودرو که درواقع نسخه تولید انبوه کانسپتی به همین نام محسوب میشود، مثل EV۹ طراحی جسورانه و هیجانانگیزی دارد. کیا میگوید این کراساوور برقی را برای خانوادههای جوان هزاره سوم طراحی کرده است و کابین آن را بخشی از خانه میداند. در مدل پایه، EV۵ با یک موتور برقی ۲۱۵ اسببخاری وارد بازار خواهد شد.
کیا EV۵ وفاداری خود به مدل مفهومی را کاملاً حفظ کرده است و تنها در برخی جزئیات کوچک تفاوتهایی با آن دارد. این ویژگی سبب شده است که EV۵ از چهرهای بسیار مدرن و متمایز برخوردار باشد. از لحاظ ابعاد، این کراساوور جدید طولی برابر با ۴۶۱۵ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن به ۲۵۰ میلیمتر میرسد. با چنین مشخصاتی باید گفت EV۵ جثهای مشابه با اسپورتیج دارد و در کلاس کراساوورهای کامپکت طبقهبندی میشود.
مثل نمای بیرونی، کیا EV۵ در داخل کابین هم طراحی جذابی دارد. در این خودرو طراحان و مهندسان کمپانی سه ویژگی راحتی، طراحی بهروز و استفاده از مواد پایدار و سازگار با محیطزیست را در دستورکار قرار دادهاند.
داشبورد این خودرو میزبان دو نمایشگر لمسی در پشت فرمان خوشفرم است. کیا از انتشار اطلاعات کامل خودداری کرده و ابعاد نمایشگرها مشخص نیست؛ ولی احتمالاً این نمایشگرها اندازهای برابر با ۱۲.۳ اینچ دارند. در زیر نمایشگر مربوط سیستم اینفوتینمنت، دریچههای مربوط به سیستم تهویه مطبوع تعبیه شدهاند. اطراف این دریچهها، چند دکمه لمسی و فیزیکی برای کنترل امکانات مختلف وجود دارد. روی کنسول میانی دو پورت USB تایپ C، پد مخصوص شارژ بیسیم تلفن همراه، دو جالیوانی و یک محفظه کوچک بهچشم میخورد.
اما یکی از ویژگیهای جالب کابین به صندلیهای جلوی تقریباً یکپارچه مربوط میشود. همانطور که در تصاویر ضمیمهشده مشاهده میکنید، بخشی از صندلی سرنشین کناری با عبور از روی کنسول میانی، تا نزدیکی صندلی راننده امتداد پیدا کرده است. درنتیجه همانند برخی از مدلهای قدیمی، صندلیهای ردیف جلو کیا EV۵ ساختاری مثل یک نیمکت عریض دارند.
سیستم نورپردازی داخلی با توانایی نمایش ۶۴ رنگ متنوع دیگر ویژگی قابل ذکر کابین کیا EV۵ است. این سیستم قابلیت تنظیم شدت روشنایی را دارد و چنانچه سیستمهای کمکی خطری بالقوه را تشخیص دهند، با چشمکزدن راننده را آگاه میکند.
آورده جدید کیا روی پلتفرم اختصاصی E-GMP تولید میشود. مدل مخصوص بازار چین به یک موتور برقی با ۲۱۵ اسببخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور مجهز است. نیروی تولیدی توسط این موتور بهسمت چرخهای جلو ارسال میشود. به غیر از این نسخه، بهاحتمالزیاد کیا نسخهای دوموتوره از EV۵ را نیز عرضه خواهد کرد.
رینگهای کیا EV۵ اندازهای برابر با ۲۱ اینچ دارند.
درباره ظرفیت باتری و برد حرکتی کیا EV۵ اطلاعات رسمی در دست نیست، ولی یکی از نشریات کرهای ادعا میکند این خودرو به باتری ۸۲ کیلوواتساعتی مجهز خواهد بود. این نشریه برد حرکتی با این باتری را حدود ۶۰۰ کیلومتر تخمین است. ناگفته نماند کرهایها برای تأمین باتری EV۵ به سراغ شرکت BYD رفتهاند. باتری بهکاررفته در این کراساوور برقی از سری موسوم به Blade و از نوع لیتیوم-آهن-فسفات است.
کیا EV۵ تا پایان سال در چین عرضه میشود. سایر بازارهای بینالمللی نیز پس از چین میزبان این خودروی برقی خواهند بود. در رابطه با قیمت EV۵ حرفی به میان نیامده است، ولی پیشبینی میشود این کراساوور کرهای دارای برچسبی در حدود ۴۰ هزار دلار باشد.