bato-adv

تهاتر نفت با چین برای توسعه فرودگاه امام

تهاتر نفت با چین برای توسعه فرودگاه امام

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان این‌که برخی مدیران به فرودگاه امام آمده‌اند که سابقه در صنعت هوانوردی نداشتند و باعث خسران زیادی شد، گفت: یکی از این خسران‌ها عدم اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام بوده که در واقع یک ترمینال جدید ۴۱۰ هزار مترمربعی ساخته شود. به عبارت دیگر قرار بوده یک فرودگاه دیگر در ضلع جنوبی فرودگاه با تمام امکانات ساخته می‌شد.

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) با بیان "در گذشته برخی مدیران به دلیل نداشتن سابقه صنعت باعث خسران زیادی شدند"گفت: تهاتر ۲.۵ میلیارد یورویی نفت برا‌ی توسعه فرودگاه نهایی شد.

به گزارش تسنیم، سعید چلندری در نشست خبری با اشاره به این‌که ترمینال سلام شهر فرودگاهی به‌عنوان یک ترمینال پشتیبان برای پرواز‌های بین‌المللی ساخته شد، اظهار کرد: اوایل سال ۱۴۰۱ از وزیر فقید درخواست کردیم تا ترمینال سلام را به پرواز‌های زیارتی اختصاص دهیم که با این درخواست موافقت شد.

وی با بیان این‌که فرهنگی پرواز‌های زیارتی با پرواز‌های بین‌المللی کاملاً متفاوت است، افزود: با افزایش المان‌های زیارتی، ترمینال سلام به این کار اختصاص یافت.

وی یادآور شد: در ابتدا شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به حجم کم پرواز‌های زیارتی این انتقاد را داشتند چرا ترمینال سلام برای این منظور در نظر گرفته شده است، اما استقبال مردم در حج ۱۴۰۱ و پس از آن سرویس‌دهی به سایر پرواز‌ها به‌خصوص به کشور عراق انجام شد.

وی با بیان این‌که بخشی از پرواز‌های زیارتی سوریه نیز به ترمینال سلام منتقل شده است، تصریح کرد: در پرواز‌های حج میانگین تاخیرات حدود ۹ دقیقه بود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که سال گذشته ۱۹۳ هزار زائر از ترمینال سلام به عتبات عالیات اعزام شدند، گفت: امسال اعلام کردیم ظرفیت پذیرش ۲۵۰۰ پرواز را داریم که تا امروز ۱۹۲۰ پرواز برنامه‌ای و فوق‌العاده مجوز گرفته‌اند.

چلندری در خصوص تاخیر پروازی شرکت‌های هواپیمایی و مشخصا تاخیر ۵ پرواز هواپیمایی آتا، افزود: به تمام شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌ایم هر درخواستی را پاسخ می‌دهیم. در ابتدا هم نگرانی خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کردیم ایرلاین‌هایی که از ما اسلات (مدیریت ظرفیت فرودگاهی) گرفته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از پیشرفته‌ترین واحد‌های برنامه‌ریزی TOC اعلام کردند که برخی شرکت‌های هواپیمایی که از سازمان هواپیمایی مجوز پرواز گرفته‌اند بعید است با توجه به تعداد ناوگان هوایی که دارند بتوانند این پرواز‌ها را انجام دهند. این موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری منتقل کردیم که پس از بررسی صورت گرفته هواپیمایی آتا اعلام کرده بود که توانایی انجام پرواز‌ها را دارد.

وی با بیان این‌که البته هواپیمایی آتا فکر خرابی هواپیما را نمی‌کرد، اضافه کرد: نقص فنی باعث شد تا یکی از هواپیما‌های این شرکت ۸ ساعت در فرودگاه امام زمین‌گیر شود. یک هواپیمای دیگر این شرکت نیز در فرودگاه نجف دچار نقص فنی شد و همچنان در آنجاست.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از کاهش تعداد مجوز‌های پروازی ایرلاین‌ها برای جلوگیری از تاخیرات احتمالی پرواز‌های اربعین خبر داد و گفت: برای تاخیرات ۲ محل را در ترمینال سلام پیش‌بینی کرده‌ایم. اگر پرواز یکی دو ساعت تاخیر داشته باشد مسافران می‌توانند از نمازخانه استفاده کنند.

چلندری با بیان این‌که در صورت تاخیر بالای ۶ ساعت بلافاصله مسافران را با ۴ دستگاه اتوبوس به هتل هدایت می‌کنیم و از ایرلاین‌ها برای این کار اجازه نمی‌گیریم، اظهار کرد: از ۲ رستوران هم می‌توانیم ۵۰۰ پرس غذای گرم طی ۱.۵ ساعت تامین کنیم.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم در این خصوص که اقساط ماهانه پرداختی بابت ساخت ترمینال سلام توسط بنیاد مستضعفان چه میزانی است، اظهار کرد: قرارداد ساخت ترمینال سلام با شرکت ملی ساختمان به صورت BLT انجام شده است. صورت وضعیت قطعی پروژه هنوز نهایی شده و ماهانه ۱۱ میلیارد تومان قسط می‌دهیم که پیش‌بینی می‌کنیم با نهایی شدن صورت وضعیت میزان اقساط به ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چه تعداد ایرلاین خارجی به فرودگاه امام پرواز دارند، اضافه کرد: از ۱۴۰۱ تا اکنون حدود ۴ ایرلاین خارجی و ۹ مسیر به مجموع پرواز‌های فرودگاه‌های امام خمینی اضافه شده است.

چلندری با بیان این‌که ایرلاین‌های الجزیره، ارمنی ایرویز، فلای وان و... از نیمه دوم سال قبل پرواز‌های خود را به فرودگاه امام برقرار کرده‌اند، افزود: در زمان حاضر به ۶۳ مقصد از فرودگاه امام (ره) پرواز داریم که این پرواز‌ها توسط ۴۳ ایرلاین (۱۴ داخلی و ۲۹ ایرلاین خارجی) انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که برخی مدیران به فرودگاه امام آمده‌اند که سابقه در صنعت هوانوردی نداشتند و باعث خسران زیادی شد، گفت: یکی از این خسران‌ها عدم اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام بوده که در واقع یک ترمینال جدید ۴۱۰ هزار مترمربعی ساخته شود. به عبارت دیگر قرار بوده یک فرودگاه دیگر در ضلع جنوبی فرودگاه با تمام امکانات ساخته می‌شد.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از انجام مطالعات ساخت این پروژه خبر داد و با اشاره به انتخاب پیمانکار برای این کار، اظهار کرد: امیدواریم در ماه جاری قرارداد نهایی و عملیات اجرایی آغاز شود. برآورد اولیه منابع مالی مورد نیاز برای فاز توسعه‌ای حدود ۲.۵ میلیارد یورو است که از طریق تهاتر نفت با چین تامین خواهد شد و ممکن است این مبلغ تا ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

وی با اعلام این‌که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تقاضا سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد و شهر فرودگاهی داریم، افزود: پیش بینی می‌کنیم این میزان سرمایه‌گذاری تا پایان سال جاری نهایی شد.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین