وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه این وزارتخانه حافظ حریم خصوصی افراد است، افزود: پیام رسان بله و سایر پیام رسانها حافظ امنیت و حریم خصوصی کاربران هستند و خط قرمز ما همین حفظ حریم خصوصی افراد است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حفظ امنیت و حریم خصوصی کابران شبکههای اجتماعی را خط قرمز این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: به مردم اطمینان میدهیم که پیام رسان بله و سایر پیام رسانهای داخلی حریم خصوصی را رعایت میکنند.
به گزارش ایرنا، عیسی زارع پور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره حواشی پیش آمده درباره انتشار عکسی از تبادل اطلاعات بین کاربران شبکه اجتماعی بله اظهار داشت: پس از انتشار عکس مربوط به پیام رسان بله، به سازمان فناوری اطلاعات ماموریت داده شد تا مستندات را بررسی کند که بیانیهای در این خصوص صادر شد.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه این وزارتخانه حافظ حریم خصوصی افراد است، افزود: پیام رسان بله و سایر پیام رسانها حافظ امنیت و حریم خصوصی کاربران هستند و خط قرمز ما همین حفظ حریم خصوصی افراد است.
زارع پور با یادآوری اینکه عکس مربوط برای رسیدگی به شکایات مردمی بود، اظهار داشت: در سایر پیام رسانهای خارجی هم وقتی شکایت مردمی از محتوا انجام میشود، گزارشات مورد بررسی قرار میگیرد و این به هیچ وجه به هویت و حریم خصوصی افراد آسیب نمیزند.
زارعپور با دفاع از کیفیت شبکه اینترنت کشور با اشاره به گزارشهایی که درباره پایین بودن کیفیت آن ارایه شده است، گفت: این واقعا کمانصافی و بیانصافی است؛ ما دو شب قبل جلسهای با تهیه کنندگان این گزارش داشتیم؛ ما از هر نقد و پیشنهادی برای بهبود کیفیت شبکه استقبال میکنیم و به دوستان هم عرض کردیم که گزارش آنها دارای اشکالاتی است البته دوستان هم اشکالات را قبول کردند و قرار شد این جلسات ادامه پیدا کند که بتوانند گزارش واقعی مبتنی بر واقعیات کشور دربیاورند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: به عنوان مثال یکی از پایههای این گزارش این است که از ۱۰۰ سایت پربیننده و پرطرفدار در دنیا، ۳۰ درصد در ایران فیلتر است. اینجا پشت دوربین نمیتوان گفت، اما شما میتوانید به صفحه ۳۳ همان گزارش مراجعه کنید و ببینید که این سایتها چه سایتهایی هستند.
زارعپور افزود: شاید یکسوم این سایتها، سایتهایی باشند که در همه جای دنیا با محدودیت روبرو هستند و سایتهای غیراخلاقی هستند و سایت اول تا چهارم شبکههای اجتماعی است که ۱۵ سال است که دسترسی به آن در کشور با محدودیت روبرو است و در این دولت اتفاق نیفتاده است.
وی عنوان کرد: این گزارش در عین حال بخشهای قابل استفادهای داشت و نقاط خوبی داشت و ما هم استقبال کردیم؛ بحثهایی مانند عدم توسعه مناسب در زیرساختهای ارتباطی کشور که ما آنها را دنبال میکنیم. قرار شد دوستان این کار را ادامه دهند و همکاران ما هم مشارکت کنند که این گزارش متقنتر شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: بخش خصوصی هم میتواند گزارشات فصلی ارائه دهند ما هم دادهها را در اختیار آنها قرار میدهیم. ما شبانهروزی تلاش میکنیم که روز به روز کیفیت شبکه را بهتر کنیم.
زارعپور در توضیح اینکه ایران دومین کشور دارای اختراع است، گفت: موضوع به هیچ عنوان به این شکل نیست در همان جلسه هم دوستان مطرح کردند و خودشان هم به اشکالات اذعان داشتند، اما همانطور که گفتم این گزارش نقاط قوتی هم داشت و حتما از آن استفاده خواهیم کرد.
وی درباره بحث پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اظهار کرد: اگر پیگیریهای اهالی رسانه نبود پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به این اندازه رشد نمیکرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر اتصال دستگاهها وضعیت نسبتا خوبی دارند بیش از ۹۷ درصد به پنجره واحد دولت هوشمند متصل شدهاند و تلاش میکنیم معدود دستگاههای باقی مانده هم متصل شوند که بعضا مشکلات فنی دارند.
زارعپور عنوان کرد: نکته مهمتری که باید از سوی روسای دستگاهها پیگیری شود، این است که براساس قانون امسال باید ۱۰۰ درصد خدمات دستگاهها که تا سال گذشته ۳۰ درصد بود، خدماتشان را با کیفیت مناسب از این طریق ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: تا آذرماه باید همه استعلامات بین دستگاهی برخط شود یعنی هیچ دستگاهی نباید هیچ شخصی را برای گرفتن استعلام از این وزارتخانه به آن وزارتخانه و از این اداره به آن اداره بفرستد و لازمه این کار هم این است که از همین حالا پیگیری شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: تکلیف سوم که بسیار مهم است این است که دستگاهها باید ۲۰ درصد خدماتشان را به شکل هوشمند ارائه دهند و به این معناست که برای گرفتن خدمت، نیاز به ارسال هیچ مدرک و مراجعه حضوری نباشد و هیچ کارمندی هم در دادن خدمت مداخلهای نداشته باشد و آن خدمت همان لحظه به شکل برخط را بگیرد.
زارعپور از اصحاب رسانه خواست که این سه تکلیف - به غیر اتصال - که بر عهده دستگاهها است، را دنبال کنند تا امسال را به سال شیرین برای مردم و ارائه خدمات هوشمند به آحاد جامعه تبدیل کنیم.