تیل اسلاید یا سُر دادن دُم یک مانور آکروباتیک است که از پرواز موازی با زمین، با یک چهارم گردش به یک عمودی و بلند میانجامد که با صددرصد قدرت موتور انجام میشود و تا جایی که هواگرد تکانه را انجام میدهد. هر چه سرعت هواگرد به صفر رسید و بلند شد، خلبان هواگرد خود را تا جای ممکن در حالت معلق در هوا نگهمیدارد. درصورتی که هواگرد دارای فناوری جهت دهی رانش باشد، این مرحله بسیار آسانتر میشود. مرحله حفظ حفظ در نقطه اوج، در جنگندههای نوین بهتر انجام شود.
سوخو-۳۵ یک جنگنده چندمنظوره اَبَرچابک ساخت کشور روسیه با قابلیت مانور بالاست که به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شده است.
به گزارش خبرآنلاین، سوخو-۳۵ توانایی انجام گسترهای از دشوارترین مانورها ازجمله مانور کبرا، مانور کولبیت، مانور زنگوله (بِل)، مانور تِیل اِسلاید و مانور هوک را در بالاترین کیفیت داراست. انجام مانور هِربست برای سوخو-۳۵ بسیار پیش پا افتادهاست.
در علوم آکروجت، کبرای پوگاچِو یا مانور کبرا یک حرکت نمایشی و پرطرفدار است که در آن، یک هواپیما که با سرعت متوسط پرواز میکند، ناگهان نوک هواپیما را لحظهای بالا برده و پیش از برگشتن به حالت عادی، کمی آن را به جهت مخالف مایل میکند. این حرکت، برای تثبیت تقریبی ارتفاع در طول مانور از نیروی شدید موتور استفاده میکند.
برخی معتقدند که این مانور را در نبردهایی با فاصله کم میتوان استفاده کرد. هواپیماهای سوخو-۵۷، سوخو-۳۵، سوخو-۳۰ و سوخو-۲۷ در انجام این مانور بسیار توانا هستند. تا سال ۲۰۱۹ میلادی، هواپیمای سوخو-۳۵ یکی از مانورپذیرترین هواپیمای جهان بوده و حتی از سوی غربیها نیز با لقب «ارباب آسمان» نام برده میشود. مانور کبری برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه هوایی پاریس توسط ویکتور جورجیویویچ پوگاچف اجرا شده است.
کولبیت که با نام فرولوف چاکرا نیز شناخته میشود از نام خلبان آزمایشی اوگنی فرولوف گرفته شدهاست؛ یک مانور هوایی است که بدست خلبانان روسی طراحی شده و در آن هواپیما یک حلقه بسته را دور میزند. این حلقه معمولاً چنان بسته و با قطر کمی است که گاهی قطر آن کمی از طول هواپیما بیشتر است. این مانور نمونهای از پسا واماندگی و اَبَر چرخش است. مانند بیشتر ابرچرخشها، بیانکننده کنترل بر اوج پرواز در شرایط غیرمعمول پروازی است که در آن میتوان اوج پرواز را با جریان روی پایدارکنندهها یا بالابرها کنترل کرد.
کولبیت، سرعت هواپیما را بسیار کاهش میدهد و از نظر تئوری میتواند به خلبان در بدست آوردن موقعیتی مناسب برای شلیک به هدف کمک کند. این مانور، بسیار به مانور مانور کبرا شبیه است، اما در اینجا چرخشی که در مانور کبرا ناگهان متوقف میماند به صورت کامل انجام میشود.
تیل اسلاید یا سُر دادن دُم یک مانور آکروباتیک است که از پرواز موازی با زمین، با یک چهارم گردش به یک عمودی و بلند میانجامد که با صددرصد قدرت موتور انجام میشود و تا جایی که هواگرد تکانه را انجام میدهد. هر چه سرعت هواگرد به صفر رسید و بلند شد، خلبان هواگرد خود را تا جای ممکن در حالت معلق در هوا نگهمیدارد. درصورتی که هواگرد دارای فناوری جهت دهی رانش باشد، این مرحله بسیار آسانتر میشود. مرحله حفظ حفظ در نقطه اوج، در جنگندههای نوین بهتر انجام شود.
مانور زنگوله یکی از گونههای مانور تیل اسلاید است. با این تفاوت که خلبان در خلبان آخرین لوپ یکچهارم، در طول محوری یک گردش به دور خود رول انجام میدهد. این لوپ یک چهارم دایره میتواند جلو باشد یا به عقب، که در این مورد با خلبان است.
مانور هربست با نام چرخش J هم شناخته میشود؛ نوعی مانور نبرد هوایی است که در آن، از فناوریهایی تراست وکتورینگ استفاده میشود. با این که هربست و پوگاچو در یک دسته قرار دارند، مانور هربست در نبردها کارآمدتر است.