سدان آواتار ۱۲ از نظر طراحی شباهت فراوانی به برادر کراساوور خود دارد. بدنه این سدان چینی سیال و فاقد خطوط و زوایای تیز است. مثل آواتار ۱۱، چراغهای این خودرو نیز دارای ساختار بسیار باریکی هستند. سپر هم فرم اسپرتی دارد و دماغه خودرو را بسیار جذاب کرده است.
برند نوپای آواتار که ماحصل همکاری چند کمپانی بزرگ چینی است، خود را برای معرفی یک محصول جدید آمادهسازی میکند. این خودروی برقی آواتار ۱۲ نام دارد و در دسته سدانهای فولسایز قرار میگیرد.
به گزارش دیجیاتو، آورده جدید چینیها توسط نادر فقیهزاده طراحی شده و از لحاظ مشخصات فنی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در توصیف جذابیتهای آواتار ۱۲ همین بس که پیشرانه آن ۵۷۸ اسب بخار قدرت تولید میکند!
شاید بدانید برند آواتار نتیجه همکاری چانگان با هواوی و شرکت باتریسازی CATL است. این برند چند ماه قبل با رونمایی از کراساوور زیبای آواتار ۱۱ وارد عرصه خودروسازی شد. سدان آواتار ۱۲ هنوز بهطور رسمی رونمایی نشده و مشخصات آن از طریق سایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین به بیرون درز کرده است.
سدان آواتار ۱۲ از نظر طراحی شباهت فراوانی به برادر کراساوور خود دارد. بدنه این سدان چینی سیال و فاقد خطوط و زوایای تیز است. مثل آواتار ۱۱، چراغهای این خودرو نیز دارای ساختار بسیار باریکی هستند. سپر هم فرم اسپرتی دارد و دماغه خودرو را بسیار جذاب کرده است. تصاویر اولیه گویای آن هستند که در آواتار ۱۲ خبری از آینههای جانبی رایج نیست و دو دوربین تصویر اطراف خودرو را در اختیار راننده میگذارند.
آواتار ۱۲ در نمای عقب هم طراحی پویا و دلربایی دارد. همانند نمای روبرو، در این نما نیز چراغها خیلی باریک هستند. سپر عقب هم متورم و پفکرده بهنظر میرسد. روی صندوق عقب بخشی وجود دارد که ظاهراً محل قرارگیری باله متحرک است.
از لحاظ ابعاد باید گفت سدان برقی آواتار ۱۲ طولی برابر با ۵۰۲۰ میلیمتر و عرضی برابر با ۱۹۹۹ میلیمتر دارد. ارتفاع آن نیز ۱۴۶۰ میلیمتر است و فاصله محوری به ۳۰۲۰ میلیمتر میرسد. بد نیست بدانید با این ابعاد، آواتار ۱۲ جثهای بزرگتر از ب ام و سری ۵ دارد، اما در مقایسه با سری ۷ کوتاهتر است.
با توجه به این جثه بزرگ و بهرهمندی از پیشرانه برقی، ۱۲ خودرویی سنگینوزن به حساب میآید. در نسخه دیفرانسیل عقب، این سدان لیفتبک، ۲۱۸۰ کیلوگرم وزن دارد. در نسخه چهار چرخ محرک، این رقم به ۲۳۰۰ کیلوگرم میرسد.
آواتار ۱۲ با دو پیشرانه راهی بازار خواهد شد. در نسخه تک دیفرانسیل موتور برقی موجود روی محور عقب وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد. این موتور که ساخت شرکت هواوی است، ۳۱۳ اسب بخار قدرت تولید میکند. در نسخه دو دیفرانسیل یا همان چهار چرخ محرک، یک موتور دیگر به محور جلو اضافه میشود. مجموع قدرت پیشرانه در این نسخه به ۵۷۸ اسب بخار قدرت میرسد. این پیشرانه دو موتوره قبلاً در اصل به کراساوور آواتار ۱۱ تعلق دارد.
در رابطه با ظرفیت باتری آواتار ۱۲ فعلاً اطلاعاتی در دست نیست، اما بهاحتمال قوی از همان باتریهای بهکاررفته در کراساوور ۱۱ در این خودرو استفاده خواهد شد. اگر این پیشبینی درست از آب دربیاید، در آن صورت مشتریان امکان انتخاب از بین دو پک ۹۰.۴ و ۱۱۶.۸ کیلووات ساعتی را خواهند داشت. این باتریها از نوع NMC هستند و توسط شرکت CATL تولید میشوند.
شایان ذکر است برند آواتار در سال ۲۰۱۸ و توسط دو شرکت چانگان و نیو تأسیس شد. پس از مدتی شرکت نیو بهخاطر مشکلات مالی از این پروژه مشترک کنار کشید. در نتیجه چانگان بهدنبال همکاری با سایر شرکتهای بزرگ چینی رفت. در حال حاضر ۴۰.۹۹ درصد از سهم این برند نوپا در اختیار چانگان و ۱۷.۱ درصد در اختیار CATL است. باقیمانده سهم هم به چند سرمایهگذار بزرگ دیگر تعلق دارد. اگرچه نام هواوی در بین سرمایهگذاران بهچشم نمیخورد، ولی این کمپانی تأمینکننده اصلی نرمافزار، موتورهای برقی و برخی قطعات مهم دیگر است.
پس از ورود به بازار، آواتار ۱۲ باید با رقبای توانمندی مثل نیو ET ۷ و زیکر ۰۰۱ رقابت کند. در حال حاضر کراساوور ۱۱ از استقبال مناسبی برخوردار است و آمار فروش آن از زمان معرفی تاکنون به ۱۰۷۵۵ دستگاه میرسد.