bato-adv
کد خبر: ۶۵۰۲۷۶
نرجس سلیمانی: پاسخ شهرداری تهران در مقابل طرح سوال قانع‌کننده نبود

حمل‌ونقل پاشنه آشیل زاکانی

حمل‌ونقل پاشنه آشیل زاکانی

نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از سوال خود عقب‌نشینی نمی‌کند تا به نتیجه برسد، تاکید کرد: «تذکر، سوال و استیضاح، اهرم‌های نظارتی است که شورای شهر در اختیار دارد. دنبال این هستیم که در شهر تهران اتفاقی در حوزه حمل و نقل رخ دهد و مردم را از شرایط بحرانی دربیاورد. در حال حاضر تهران نیاز دارد که برای حمل و نقل به ویژه اتوبوسرانی به سرعت اقدامی اساسی انجام شود. برنامه چهارم و بودجه شهرداری نشان می‌دهد که شرایط برای اتفاق خوب مهیاست.»

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۶ تير ۱۴۰۲

هم‌میهن نوشت: روز گذشته معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره برنامه‌های در دست اقدام گزارشی در صحن علنی شورای شهر تهران ارائه کرد که برخی از اعضای شورای شهر نسبت به این محتوای ارائه‌شده، نقد‌هایی داشتند. در این میان نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز به انتقاداتی پرداخت. او که اردیبهشت‌ماه امسال طرح سوال از زاکانی را کلید زده بود در این جلسه به این موضوع ورودی نکرد، اما در گفتگو با هم‌میهن درباره پاسخ شهرداری تهران در مقابل «طرح سوالش از شهردار» اعلام کرد: «هیچ‌کدام از گزارش‌ها جامع و قانع‌کننده نیست.» او صراحتاً بیان کرد از سوال خود منصرف نخواهد شد.

نرجس سلیمانی در جلسه روز گذشته درباره حمل‌ونقل گفت: «در حوزه حمل و نقل زمینی در حال حاضر ۳ دستگاه اتوبوس ۳ کابین در پارکینگ اتوبوسرانی سال‌هاست خاک می‌خورد و بوی نویی از صندلی‌های این اتوبوس‌ها به مشام می‌رسد. این سرمایه و منابع شهر هستند. این چه سیستمی است که از این اتوبوس‌ها استفاده نمی‌کند، ولی می‌خواهد اتوبوس برقی با تکنولوژی روز را وارد سیستم حمل و نقل کند؟»

او با اشاره به حوزه قراردادها، افزود: «در این حوزه ادعایی وجود دارد. می‌گویم ادعا، چون تا به امروز به‌رغم درخواست صریح، تذکر پیاپی و سوال مشخص تاکنون هیچ قرارداد متقن و مشخصی جهت صحت‌سنجی ارائه نشده است. با اینکه قریب یک ماه پیش حضور داشتند قرارداد‌ها را خواستم. تا قرارداد‌ها را جهت صحت‌سنجی به ما ارائه و خط تولید را معرفی نکنند، نمی‌توانیم گزارش دقیق نظارتی خود را به مردم بدهیم. ادعا کردید که یک قرارداد با بخش خصوصی برای واردات خودرو داشتید. این قرارداد کجاست؟ قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با عقاب افشان با ۹ ماه تاخیر هنوز یک دستگاه اتوبوس از محل این قرارداد تحویل داده نشده است. ادعای قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را دارید که قابل راستی‌آزمایی نیست، چون قرارداد را به شورای شهر تهران، کمیسیون حقوقی و نظارت و سوال پرسیده‌شده ارائه نکرده‌اید. وقتی از یک شرکت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی می‌خرید باید یک دستگاه به شما تحویل دهند. عنوان کردند یک دستگاه تحویل شده است. این یک دستگاه در کدام خط فعالیت می‌کند؟ این را مشخص یا ادبیات خود را اصلاح کنید. با فرض اینکه با طرف خارجی قرارداد بسته شده باید چند دستگاه اتوبوس ارسال شود برای تطابق با اقلیم شهر تهران. این موضوع مشهود نبود و در گمرک هم اثری از اتوبوس برقی برای شهر تهران دیده نشد.»

هم‌میهن در نشست خبری شهردار تهران از زاکانی پرسید که چرا املاکی که شهرداری تهران برای تامین اتوبوس به یکی از شرکت‌های مطرح داخلی داده و مبایعه‌نامه آن نیز امضا شده بود را فروخته و حالا این شرکت خودروسازی از شهردار تهران به اتهام «فروش مال غیر» شکایت کرده است؟ رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز به این موضوع در صحبت‌های خود اشاره و تاکید کرد: «حتی در تهاتر املاک برای تامین اتوبوس با شرکت‌های مطرح داخلی ماجرایی به وجود آمد که نشان‌دهنده بی‌اطلاعی و بی‌برنامگی است که متاسفانه موج می‌زند.»

او درباره ارائه نشدن گزارش‌ها به شورای شهر تهران توسط شهرداری گفت: «دفعه قبل گفتید، چون شهر تعطیل بود و اتوبوسرانی نتوانست گزارش پرینت بگیرد؛ این دفعه که شهر تعطیل نبود چرا اتوبوسرانی از این گزارش پرینت نگرفته است؟ باید گزارشی که می‌خواستید ارائه کنید را باید به هیئت رئیسه می‌دادید. این مطالبه ماست از هیئت رئیسه که گزارش‌ها قبل از ارائه در صحن شورای شهر به ما ارائه شود. یک پاورپوینت اینجا ارائه می‌کنند و آن را برای ما روخوانی می‌کنند. ما باید گوش کنیم و دنبال اطلاعات آن برویم.»

او افزود: «هنوز در حال ارائه برنامه هستیم درحالی‌که برنامه چهارم شهر تهران و بودجه پایتخت را مصوب کرده‌ایم. نیازسنجی شهر نیز انجام شده است. همه این موضوعات نشان می‌دهد که شهر در بحران حمل و نقل عمومی به سر می‌برد و هنوز یک اتوبوس هم به ناوگان ما اضافه نشده است و همه این قرارداد‌ها برای آینده است. خیلی خوب است که مدیریت شهری برای آینده برنامه داشته باشد، اما حال را هم باید در نظر بگیرند. در این لحظه که ما اینجا نشستیم مردم در صف‌های طولانی اتوبوس ایستادند تا اتوبوسی بیاید و آن‌ها را سوار کند که اگر سیستم سرمایشی و گرمایشی اتوبوس کار کند، این موضوعات پاسخگویی می‌خواهد. اینکه برای آینده قرارداد ببندیم پاسخ نیست. مهر امسال قطعاً پل صراط شهرداری و مدیریت شهری تهران خواهد بود و کارنامه ثلث دوم تمام‌شده خواهد بود. اگر مهر امسال از پل صراط بلغزیم، همه ما باید پاسخگو باشیم؛ هم به مردم و هم در پیشگاه خداوند.»

نرجس سلیمانی درباره ادعای شهرداری برای واردات خودرو نیز گفت: «شماره شاسی و پلاک‌ها را به ما بدهند در خطوط بازرس می‌فرستیم که این اتوبوس‌ها را معاینه کند. نکته دوم این است که طبق آماری که من درآوردم ۲۲۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین، ۲۳۰ دستگاه دوکابین در حال فعالیت است. این آمار ماست. اگر آمار دیگری دارید خوشحال می‌شویم آن را بشنویم.»

اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کند

نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با هم‌میهن با اشاره به اینکه از سوال خود عقب‌نشینی نمی‌کند تا به نتیجه برسد، تاکید کرد: «تذکر، سوال و استیضاح، اهرم‌های نظارتی است که شورای شهر در اختیار دارد. دنبال این هستیم که در شهر تهران اتفاقی در حوزه حمل و نقل رخ دهد و مردم را از شرایط بحرانی دربیاورد. در حال حاضر تهران نیاز دارد که برای حمل و نقل به ویژه اتوبوسرانی به سرعت اقدامی اساسی انجام شود. برنامه چهارم و بودجه شهرداری نشان می‌دهد که شرایط برای اتفاق خوب مهیاست.»

او در پاسخ به این سوال که شما از پاسخگویی انجام‌شده قانع نشدید، آیا شما این مسیر را ادامه خواهید داد؟ گفت: «حتما مسیر را ادامه می‌دهم تا در بحث سوال به نتیجه برسم.»

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که احتمال استیضاح شهردار تهران وجود دارد؟ تاکید کرد: «اگر شهرداری نتواند یک سوال را پاسخ دهد که واویلاست. امیدواریم که بتواند این سوال را جواب بدهد. در حال حاضر آقای زاکانی در هیئت دولت هم حضور دارد و توقع داریم که این توانمندی که برای مدیریت شهری ایجاد شده، یک‌جا هزینه شود؛ آن‌هم در حمل و نقل و برای مردم تهران. با همه مسائل و کارشکنی‌ها امیدواریم که مسئله به آنجا نکشد. چه آقای زاکانی و چه هر کس دیگری که شهردار تهران باشد اولویت این است که کارش را درست انجام دهد تا مشکلات مردم حل شود. نباید شهر را آلوده مسائل سیاسی و شخص‌گرایی کنیم. اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کند، شهردار تهران باید به برنامه‌ها پایبند باشد.»

حالا که نرجس سلیمانی در موضوعی که طرح سوال کرده است قانع نشده باید منتظر ماند و دید که این طرح سوال در صیانت از حقوق عامه شهروندان پایتخت‌نشین به استیضاح شهردار تهران می‌انجامد یا شهردار تهران قبل از آنکه به این مرحله برسد، به اعضای شورای شهر تهران پاسخگو می‌شود.

برچسب ها: شهرداری تهران
bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین