محمدباقر قالیباف گفت: وقتی به مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص مجلس نگاه میکنیم، متوجه میشویم ایشان به شاخصها نگاه میکنند و به برآیند خروجی عملکرد مجلس توجه دارند. گاهی نگاه ما به مصداقهاست. مثلاً یک آقایی یک حرفی در مجلس زده یا مرتکب خطایی شده و این خطا را به حساب تمام مجلس میگذاریم. مشخص است این دو شاخص در قضاوت کاملاً باهم متفاوت است.
رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم برخلاف منافع مافیای دلالی در کشور قانون مالیات بر سوداگری را با شجاعت تصویب کرد و مالیاتهای سنگین و مضاعفی بر دلالیها گذاشته شد.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نشست با جمعی از همرزمان دفاع مقدس و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: وقتی به مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص مجلس نگاه میکنیم، متوجه میشویم ایشان به شاخصها نگاه میکنند و به برآیند خروجی عملکرد مجلس توجه دارند. گاهی نگاه ما به مصداقهاست. مثلاً یک آقایی یک حرفی در مجلس زده یا مرتکب خطایی شده و این خطا را به حساب تمام مجلس میگذاریم. مشخص است این دو شاخص در قضاوت کاملاً باهم متفاوت است.
وی افزود: ما نمیتوانیم عمل یک یا چند نفر را در یک مجموعۀ ۲۹۰نفری به حساب برآِیند عملکرد کل مجلس بگذاریم و بگوییم این مجلس انقلابی نیست.
رئیس مجلس گفت: مأموریت اصلی مجلس قانونگذاری است. در هر کجا که بودم، سعی کردم ارتباط با مردم را قطع نکنم. همیشه بعد سخنرانیها میمانم تا صحبتهای مردم را بشنوم. مردم میگویند شما در مجلس چه کردید؟ وضع قانون که نشد کار! بگویید برای معیشت چه کردید. باید در نظر گرفت وظیفۀ من بهعنوان نمایندۀ مردم اجرای قانون نیست.
قالیباف ادامه داد: رهبر انقلاب مجلس را براساس قوانینی که تصویب کرده ارزیابی میکنند. مجلس یازدهم مسیر قانونگذاری را بسیار دقیق و با نقشۀ راه طی کرده است.
رئیس مجلس گفت: در اوایل آغازبهکار مجلس یازدهم، در یک مصاحبۀ تلویزیونی نقشۀ راه مجلس را برای مردم توضیح دادم. برخی گفتند آقای قالیباف شما اشتباه کردید این را اعلام کردید. مجلس با سایر دستگاهها فرق دارد. نمایندگان از طیفهای مختلف هستند و گرفتن یک خروجی مناسب از جمع نمایندگان ممکن نیست. اما امروز خداوند را شاکریم که ۸۰٪ از هر آنچه آن روز به مردم گفتم انجام دادیم و إنشاءالله ۲۰٪ باقیمانده را در سال آخر پیش میبریم.
وی افزود: سال گذشته ما قانون آییننامۀ مجلس دربارۀ فرآیند رسیدگی به قانون بودجه را اصلاح کردیم تا بودجه در دو مرحله از دولت به مجلس بیاید. یعنی یک بار درآمدها را تصویب کنیم، و یک بار هم جداول را بررسی کنیم. یعنی طبق توصیۀ مقام معظم رهبری، مجلس دیگر حق ندارد بدون برآورد درآمدها رقمی را برای هزینهکردها تصویب کند.
قالیباف گفت: تغییرات آییننامۀ داخلی جزو سختترین تغییرات قانونی است که به دوسوم رأی نمایندگان نیاز دارد که مجلس رأی داد. کسی این را ندید. اما حضرت آقا این موضوع را دیدند.
رئیس مجلس گفت: پس از قانون مجلس یازدهم، هر کسی بخواهد هر شغلی راه بیندازد، از دو حالت خارج نیست. یک پنجرۀ واحدی درست شده است و همۀ دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی باید به این پنجره بیایند.
وی تصریح کرد: این دو حالت یا ثبتمحور است یا تأییدمحور. اگر ثبتمحور باشد، تا سه روز دولت مهلت دارد بررسی کند و پاسخ بدهد. اگر پس از این سه روز آن دستگاه جوابی نداد، فرد میتواند کارش را شروع کند. در حوزۀ مجوزهای تأییدمحور، مثل حوزههای محیطزیستی و امنیت غذایی و... نیز آن دستگاه سه ماه فرصت دارد برای پاسخ دادن. اگر پاسخ نداد، مبنا بر تأیید مجوز است.
قالیباف ادامه داد: یکی از قانونهای مهمی که در مجلس تصویب شد، که پیشتر چند بار آمده بود و تصویب نشده بود، زیرا مخالفان این قانون صدای بسیار بلندی دارند، قانون مالیات بر سوداگری است. مجلس یازدهم برخلاف منافع مافیای دلالی در کشور قانون مالیات بر سوداگری را با شجاعت تصویب کرد و در مجلس یازدهم، مالیاتهای سنگین و مضاعفی بر دلالیها گذاشته شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم مجلس یازدهم تصویب قانون جهش تولید دانشبنیان بود. در ابتدای سال ۱۴۰۱ حضرت آقا فرمودند تولید دانشبنیان موضوع مهمی است و سال را نیز به همین نام مزین کردند. اما مجلس براساس نقشه راهی که مدتها قبلتر داشت در ۱۷ اردیبهشت همان سال قانون کامل و جامع دانشبنیان را ابلاغ کرد.
رئیس مجلس گفت: در پایان سال ۱۴۰۱، دانشبنیانها که خدمت رهبری رسیدند، حضرت آقا فرمودند اولین سالی بود که توانستید به جهشی در تولید برسید.
وی ادامه داد: ۲۳ دستگاه اصلی ما با یکدیگر ارتباط نداشتند تا دادهها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا مردم معطل نشوند. پیش از اجرای این قانون، هر کجا بروید باید هزار بار اطلاعات و مدارک را کامل کنید. نزدیک یک دهه بود که حضرت آقا بر این پنجرۀ واحد تأکید داشتند تا همۀ اطلاعات یکپارچه شود.
قالیباف گفت: در لایحۀ حجاب، تمام تلاش مجلس تصویب قانونی دقیق و قابل اجراست تا جلوی هنجارشکنیها را در این زمینه بگیریم.
وی ادامه داد: در مسئلۀ حجاب، از ابعاد مختلف مانند بُعد شرعی، قانونی، اجتماعی و فلسفی وظیفه داریم. معتقدم جنبۀ هویتی حجاب مهمتر از چهار بُعد دیگر آن است. جنس این کار نیز ایجابی است. در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس مشخص شد ۳۲ دستگاه، که اعتبار میگیرند تا در حوزۀ حجاب کار کنند، کوتاهی کردهاند. باید دقت کنیم در این میدان دوقطبیسازی ایجاد نکنیم. مردم را مقابل هم قرار ندهیم که این کار خواستۀ دشمن است.