سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: ۱۹ سایتی که درباره فرش بلیت هواپیما گران فروشی میکردند را مسدود کردیم. سایت های متخلف فقط بلیت نمی فروشند بلکه مواردی مانند رزرو هتل یا ترانسفر را در کنار آن می گذارند که هزینه تمام شده بلیت را بالا ببرند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: ۱۹ سایتی که درباره فرش بلیت هواپیما گران فروشی میکردند را مسدود کردیم. سایت های متخلف فقط بلیت نمی فروشند بلکه مواردی مانند رزرو هتل یا ترانسفر را در کنار آن می گذارند که هزینه تمام شده بلیت را بالا ببرند.
به گزارش همشهری، به نظر میرسید پس از افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما در خردادماه، صنعت هوایی هم کمی آرام بگیرد، اما نارضایتی شرکتهای هواپیمایی با این نرخ و درخواست برای افزایش بیشتر قیمت موجب شد تا برخی ایرلاین ها و آژانس های مجاز و غیر مجاز دست به گرانفروشی بزنند و در برخی مسیرها با ترفندهای مختلف قیمت ها را بیش از دو برابر افزایش دهند. ایرلاینها و آژانسهای هواپیمایی به این دلخوش کردهاند که ستاد تنظیم بازار با افزایش مجدد ۹ درصدی قیمت بلیت های هواپیما موافقت کند اما هنوز این موافقت صورت نگرفته است و سازمان هواپیمایی کشوری ایرلاین ها را به رعایت سقف قیمتی تعیین شده ملزم کرده است و اخیرا در پی گرانفروشی برخی ایرلاینها و آژانس های هواپیمایی و با رصد سایت های عرضه و فروش بلیت، دامنه ۱۹ سایت فروش بلیت هواپیما را به دلیل گرانفروشی بلیت هواپیما با هماهنگی دستگاه قضایی مسدود کرده است.
جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص گرانی بلیت هواپیماها گفت: ما ۱۹ سایتی که گران فروشی کردند را مسدود کردیم اما کماکان کارشناسان ما در حال رصد قیمتها هستند و شرکتهایی که خدمات مسافرتهای هوایی میدهند و هم ایرلاینها را رصد میکنند. معمولا آنهایی که مجوز دارند بیشتر مورد توجه ما هستند و اگر تخلفی انجام دهند بلافاصله مجوزشان را لغو یا تعلیق می کنیم.
وی ادامه داد: این سایتها فعلا فعالیتی ندارند اما دیده میشود این سایت ها با دامنه دیگر و تغییر آدرسی که نزدیک به همان سایت مسدود شده است، مشغول فعالیت می شوند. اما اگر چنین اتفاقی بیفتد مجددا این سایت ها رصد میشوند و جلوی فعالیت شان را میگیریم. اگر این تخلف ها تکرار شود و افراد مدام قانون را دور بزنند ما آدرس کسب و کار مالی یا ورود پول به حساب این افراد را به قوه قضاییه خواهیم داد. این سایت گاهی قیمت بلیت یک سفر که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می فروشند اما گاهی تفاوت قیمت ها عجیب می شوند مثلا یک آژانسی در میدان ونک بلیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را ۵ میلیون تومان فروخته بود. این سایت ها فقط بلیت نمی فروشند بلکه مواردی مانند رزرو هتل یا ترانسفر را در کنار آن می گذارند که هزینه تمام شده بلیت را بالا می برند. خیلی از کسانی که از این آژانس ها خرید انجام می دهند گاها مجبور به خرید هستند و حوصله پیگیری شکایات را ندارند.
اما اخذ نرخ دلاری بلیت از گردشگران غیرایرانی موضوع داغ این روزها در شبکه های مجازی است که گفته می شود این اقدام، یک رانت برای عدهای از ذی نفعان است. یازرلو در مورد موضوع احتمال فروش دلاری بلیت، اظهار کرد: ما اطلاعیه ای در این باره منتشر خواهیم کرد که بر اساس آن،«شرکتهای خارجی فعال در ایران چنانچه با مجوز شعبه فعالیت میکنند صرفا مجاز به فروش بلیت شرکت هواپیمایی خود در مسیر بین دو کشور هستند ادامه مسیر از طریق شرکتهای دیگر چنانچه مسیر اول را خود فروخته باشند منعی ندارد. شرکتهای خارجی فعال در ایران چنانچه با مجوز نمایندگی کل فروش فعالیت میکنند از آنجاییکه معمولا یک آژانس مسافرتی هستند و برای آن هم مجوز جداگانهای دارند میتوانند بلیت سایر شرکتهای هواپیمایی در مسیر های داخلی و خارجی را به فروش برسانند و قانونا منعی ندارد. اما اگر نماینده کل فروشی باشد که مجوز آژانس از ما نداشته باشد مجاز به فروش بلیت سایر شرکت ها در مسیرهای داخلی و خارجی نیست.»
وی گفت: ما بلیتی تحت عنوان دلاری یا اتباعی برای مسافران غیرایرانی نداریم، بلیت هواپیما چه برای مسافران ایرانی چه مسافران خارجی، با یک قیمت و به ریال و طبق نرخنامه ستاد تنظیم بازار فرخته می شود و فروش خارج از این چهارچوب تخلف است. ما تحت هیچ عنوان قیمت دلاری برای بلیت هواپیما نداریم.
ایرلاینها بر سفرهای خارجی تمرکز کردهاند؟
برخی نمایندگان مجلس در رسانه ها مطرح کرده اند که ایرلاین ها به دلیل دریافت دلار و سوخت یارانه ای، بر سفرهای خارجی تمرکز کرده اند و به همین دلیل شاهد کمبود بلیت و گران فروشی در مسیرهای داخلی هستیم. سخنگوی سازمان هواپیمایی در این مورد عنوان کرد: در مورد سوخت یارانهای، صحبتهای مطرح شده واقعی نیست و بحث بسیار پیچیده و مفصلی دارد. کمبود بلیت هم به دلیل نبود تناسب بین عرضه و تقاضاست. معمولا در تابستان که فصل سفر است تقاضا بیشار بالا می رود و علت اصلی عدم تناسب عرضه و تقاضا تحریم هاست چرا که نیاز اکنون کشور با جمعیت کنونی ۵۵۰ فروند هواپیماست در حالی که تعداد فعلی هواپیماهای ناوگان حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هواپیماست. بنابراین دو کار مهم همزمان در دستور کار قرار دارد که اولی نهضت تعمیر و آماده سازی هواپیماهای زمینگیر است و اقدام دوم واردات هواپیماست که هر دو در حال انجام است. پس کمبود بلیت ارتباطی به افزایش سفرهای خارجی از سوی ایرلاین ها ندارد چون اساسا پروازهای خارجی با هواپیماهای پهن پیکر انجام میشود که معمولا در مسیرهای داخلی استفاده نمی شود.
یازرلو در مورد واردات هواپیماها گفت: در ۱۸ ماه گذشته ۶۳ هواپیما و هلیکوپتر در نوعهای مختلف مانند کارگو، مسافری، آموزشی و ... وارد ناوگان هوایی کشور شده البته این تعداد هواپیما تا پایان تابستان به طور کامل وارد چرخه خدمت خواهند شد. هواپیماهای دیگری هم در راه هستند که چگونگی، قیمت و ... را به دلیل حفاظت از روش های واردات و استمرار این مسیر سخت نمیتوانیم مطرح کنیم.
وی در مورد افزایش ۹ درصدی قیمت جدید بلیت هواپیماها که ایرلاین ها خواستار آن هستند، توضیح داد: تاکید سازمان هواپیمایی کشوری بر رعایت تصمیمات ستاد تنظیم بازار است. در جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی موضوع اختلاف برداشت در نحوه اعمال ۲۹ درصد افزایش مورد تصویب ستاد تنظیم بازار روی نرخ بلیت در مسیرهای داخلی مورد بحث قرار گرفت. بنابراین مقرر شد مراتب از مراجع ذیربط از جمله ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان استعلام شود.
یازرلو در این مورد اینکه می گویند برخی ایرلاینها صددرصد افزایش قیمت داشته اند، گفت: خیر اینطور نیست. اگر ایرلاینی افزایش صد درصدی قیمت داشته باشد ما بلافاصله آن ایرلاین را تعلیق می کنیم و در این زمینه تعارفی هم با کسی نداریم. تمام ایرلاین ها موظف هستند بر اساس نرخنامه وجود در سایت سازمان هواپیمایی کشور اقدام کنند و مابقی شرکت ها یا سایتهای نمایش، انتشار و فروش بلیت هواپیما موظفند بر اساس نرخنامه، بلیت بفروشند و خارج از آن، تخلف است.