این خودرو از پلتفرم MBQ بهره میبرد و این پلتفرم، افتخار میزبانی از بزرگانی چون ماشین محبوب پاسات، فولکس واگن گلف و شاسی بلند اطلس را دارد. موتور فولکس واگن لاویدا XR هم هیچ خرجی روی دست خانواده نمیگذارد؛ چرا که با یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری طرف هستیم که تقریبا ۱۱۰ اسب بخار قدرت (در دور موتور 6200 RPM) و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور (در دور موتنور 4100 RPM) را با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته 6AT به راننده تحویل میدهد.
به گزارش گجت نیوز، چطور یک خودرو میتواند اسم فولکس واگن را داشته باشد اما در عین حال، ژنش به چینیها برود؟ در سالهای گذشته، شرکتهای بزرگ خودروسازی مثل هوندا، تویوتا، فولکس واگن و نیسان و …. با چینیها تیم شدهاند تا بازار آنها را بدست بیاورند. شرکت فولکس واگن – سایک، یکی از بزرگترین دستاوردهای این داستان است. در ادامه قصد داریم تا با جذابترین محصول این شرکت یعنی سدان فولکس واگن لاویدا XR آشنا شویم و زیر و بم آن را بهتر ببینیم.
چرا میگوییم خانواده پسند؟ زیرا این خودرو از پلتفرم MBQ بهره میبرد و این پلتفرم، افتخار میزبانی از بزرگانی چون ماشین محبوب پاسات، فولکس واگن گلف و شاسی بلند اطلس را دارد. موتور فولکس واگن لاویدا XR هم هیچ خرجی روی دست خانواده نمیگذارد؛ چرا که با یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری طرف هستیم که تقریبا ۱۱۰ اسب بخار قدرت (در دور موتور 6200 RPM) و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور (در دور موتنور 4100 RPM) را با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته 6AT به راننده تحویل میدهد.
این موتور، از شاهکارهای سایک – فولکس واگن به حساب میآید که دقیقا بر اساس موتور EA211 توسعه پیدا کرده است. حداکثر سرعت فولکس واگن لاویدا XR هم روی 188 کیلومتر بر ساعت قفل میشود و مصرف سوخت آن هم در هر 100 کیلومتر و در حالت ترکیبی، از ۵.۸ لیتر بالاتر نمیرود.
هرچند که ماشین لاویدا XR زیاد پرآپشن نیست اما نیازهای خانواده را بر طرف میکند و مهمترین امکانات آن شامل موارد زیر میشود:
اندازه و ابعاد فولکس واگن لاویدا XR تقریبا به 4678 میلی متر طول، 1806 میلی متر عرض و 1474 میلی متر ارتفاع میرسد و فاصله محورهای آن هم حدود 2688 میلی متر است. اگر خلاصه بگوییم، ام و ام آریزو ۵ اسپرت تقریبا هم قد و هیکل این خودرو میشود.
طراحی ساده خصوصا در نمای جلویی، باعث میشود که هزینههای جانبی در تصادف، تا حد زیادی کاهش پیدا کند؛ اما اگر دقیقتر نگاه کنیم، متوجه میشویم که فولکس واگن در عین سادگی، جزئیات زیادی را در این قسمت لحاظ کرده. مثل به فرم زیر سپر و خطوط کرومی که در لبه کاپوت قرار دارد نگاه کنید.
نمای کناری هم به لطف شیب ستون C و رینگهای 5 پره، از سادگی درآمدهاند و در عقب هم چراغهای دودی و اسپویلر دم اردکی یا همان «تِیل داک» را داریم. سر اگزوزها هم مخفی شدهاند تا نمای این خودرو چینی، مدرنتر شود.
این قسمت دقیقا همان جایی است که چینیها بند را آب دادهاند! مگر میشود که یک خودرو به مولتی مدیای ۱۲ اینچی و کلاستر ۸ اینچی مجهز باشد اما به طور همزمان، دنده قدیمی و سیستم تهویه معمولی را هم داشته باشد؟ خب بله؛ اگر به سراغ چینیها بروید، چنین چیزهایی را هم خواهید دید! البته امکاناتی مثل جالیوانی مدرن، شارژر وایرلس، سانروف برقی و صندلی برقی (راننده)، هنوز در کابین دیده میشوند و فرم داشبورد هم حرف خاصی برای گفتن ندارد.
زمانی که به قیمت ماشین لاویدا ایکس آر نگاه میکنید، همهی معایب را از یاد خواهید برد. این ماشین چینی در نسخه استاندارد، فقط ۱۳ هزار دلار قیمت دارد و اگر به سراغ مدل فول آپشن برویدف تقریبا باید 17 هزار دلار پرداخت کنید. هرچند که شانس واردات فولکس واگن لاویدا XR به ایران، تقریبا نزدیک به صفر است (چون فقط برای چین تولید شده)، اما اگر این ماشین چینی – آلمانی به ایران بیاید، حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آب خواهد خورد.