نسبت به این موضوع که قرار است "ویژن پرو" (Vision Pro) عینک واقعیت افزوده اپل چه کاری انجام دهد آگاهی داریم، اما هنوز متعجب هستیم که چرا باید آن را بخریم! اپل نیز از این موضوع گیج شده است.
فرارو- "تیم کوک" مدیر عامل اپل هدست ۳۵۰۰ دلاری ویژن پرو را روز دوشنبه معرفی کرد. ما باید ادعای او را قبول کنیم که گفته این عینکها از فناوری شگفت انگیزی استفاده میکنند تا زمانی که آن را روی چشمانتان قرار میدهید چیزهای بسیار جالبی را به شما نشان می دهند. این عینک قادر است واقعیت کاملا دیجیتالی را به شما نشان دهد و یا تصاویر دیجیتالی را که در دنیای واقعی اطرافتان قرار گرفتهاند را به شما نشان دهند. هم چنین، بیایید تصور کنیم که با گذشت زمان شاهد پیشرفتهایی خواهیم بود که هدستها را کوچکتر و ارزانتر میکند و شاید یک روز تبدیل به یک عینک با ظاهری مشابه تمام عینکها شود.
به گزارش فرارو به نقل از وُکس، با این وجود، در حال حاضر بزرگترین عرضه محصول اپل در بیش از یک دهه (شاید بزرگترین عرضه آن از زمان آیفون) یک هدست است. اگر به آن سیم اتصال به برق وصل نبود ممکن بود با عینکی که در پیست اسکی میزنید، اشتباهش بگیرید!
اپل اعلام کرده که عرضه ویژن پرو به معنای ورود به عرصه محاسبات فضایی است. از نظر عملی یعنی محصول جدید، رایانهای است که روی صورت خود قرار میدهید و به جای خیره شدن به صفحه گوشی یا مانیتور به هدست نگاه میکنید و گاهی اوقات از طریق آن تصاویر دیجیتالی را می بینید.
اپل قول داده که ویژن پرو میتواند بسیاری از کارهای آیفون یا مک بوک را انجام دهد: اجرای برنامهها، استفاده از فیس تایم و تماشای فیلم. با این وجود، هنگام کار با آن به جای استفاده از ماوس یا صفحه کلید یا صفحه نمایش لمسی، از حرکات چشم و حرکات دست خود استفاده خواهید کرد، زیرا این نرم افزار دارای دوربینهایی است که روی صورت شما و هم چنین دنیای بیرون آموزش دیدهاند. ما پیشتر نسخههایی از این فناوری را در مجموعه هدستهای واقعیت مجازی اوکولوس متا دیده بودیم. با این وجود، اپل مدعی است که نسخه آن شرکت بهتر، پیچیدهتر و شهودیتر است.
بنابراین، ما میتوانیم در مورد آنچه که ویژن پرو در حال حاضر یا در آینده انجام دهد صحبت کنیم. با این وجود، پرسش این است که چند نفر حاضر هستند برای خرید آن پول بپردازند؟ اپل نیز برای پاسخ به این پرسش در تلاش است. اگر زمانی در خانه نشسته باشید و در حال تماشای فیلم هستید استفاده از این هدست جالب خواهد بود: میتوانید کاری کنید که صفحه نمایش تمام اتاق نشیمن شما را پر کند. هم چنین، از طریق آن میتوانید ویدئوهای فرزندانتان را تماشا کرده یا حتی در فیس تایم با آنان صحبت کنید. هم چنین، زمانی که سرکار هستید استفاده از این هدست میتواند سرگرم کننده باشد و میتوانید از طریق آن به چندین صفحه به طور همزمان نگاه کنید.
این سوال در طراحی این هدست نیز مستتر است. اپل میداند که استفاده از این هدست ارتباط شما را با دنیا قطع میکند بنابراین، راهی برای دیدن چشمان شما ایجاد کرده است. از نظر فنی این یک نمایشگر ویدئویی در جلوی عینک شما است که نمایی از چشمانتان را نشان میدهد که توسط دوربینهای داخل عینکی که روی چشمهای شما آموزش داده شده است فیلمبرداری میشود تا افراد دیگر احساس نکنند که از شما جدا شده و دور افتاده اند.
این یکی از اولین چیزهایی بود که اپل در نسخه نمایشی خود نشان داد: زنی خوشحال در حال تماشای چیزی آنلاین در یک آپارتمان بزرگ است. یک فرد جوانتر شاید دخترش میخواهد با او ارتباط برقرار کند.
اگر فیلم را در آنجا متوقف کنیم ممکن است یک دیستوپیای علمی - تخیلی استاندارد برگرفته از سریال آینه سیاه (بلک میرر) به نظر برسد. با این وجود، اپل مدعی است فردی که عینک زده میتواند فردی که عینک نزده ببیند و بالعکس فردی که عینک نمیزند میتواند چشمان فرد عینکزده را ببیند این فناوری فوق العاده است. این آن چیزی است که اپل اعلام کرده برای در اختیار داشتن آن باید ۳۵۰۰ دلار بپردازید.
یکی از مواردی که اپل در ویدیوی نمایشی خود درباره آن صریح بود این موضوع است که ویژن پرو نقطه شروعی برای فناوری "واقعیت ترکیبی" است که سالها روی آن کار کرده و به اندازه کافی برای فروش خوب است.
با این وجود، اپل تصور نمیکند آن چه امروز به نمایش گذاشته جایی باشد که قرار است متوقف شود. انتظار این است که محصول تازه عرضه شده به مرور زمان ارزانتر، بهتر، سبکتر و با باتریهای بادوامتر شود.
با این وجود، تا زمانی که محصولی نسازید که بتواند کارهایی انجام دهد که اکنون نمیتوان با تلفنها و رایانههای اپل انجام داد، متقاعد کردن مشتری برای گذاشتن هدستهای تازه روی چشمهایش کار بسیار دشواری خواهد بود. این کار زمان بر خواهد بود. توسعه دهندگان یک سال پس از معرفی آیفون اپلیکیشنی برای آن تولید نکردند.
موضوع دیگر آن که مشتریان ممکن است در نهایت عاشق ایده گذاشتن هدست بر روی چشمانشان و تنظیم جهان و گشت و گذار در دنیای دیجیتالشان شوند. با این وجود، آنان در حال حاضر هم این کار را حدودا با گوشیهای تلفن و هدفونها انجام میدهند در نتیجه از خود خواهند پرسید چرا باید یک قطعه سخت افزار اضافی را روی صورت شان قرار داده و برای خرید آن پول خرج کنند؟
به نظر میرسد اپل نیز هنوز نمیداند مشتریان و کاربران چه میخواهند. ترفند آن شرکت این است که با عرضه محصول تازه متوجه شود مشتریان چه میخواهند.