اطلاعات بهدستآمده حاکی از آن است که ایران خودرو حدود یک ماه پیش مزایده خودروهای تصادفی خود را برگزار کرد و در آن ۲۰۰ دستگاه خودرو شامل دنا، پژو ۲۰۷، رانا، تارا و وانت را به فروش رساند.
ایران خودرو مزایده خودروهای تصادفی را برگزار کرد. در این مزایده تارای تصادفی ۲۴۰ میلیون تومان قیمت داشت. این درحالی است که با این مبلغ در سال ۹۵ امکان خرید یک تویوتای صفر (۲۰۱۶) وجود داشت.
به گزارش تجارتنیوز، بازار خودروهای داخلی در کشور گرچه این روزها راکد است، اما مزایده خودروهای تصادفی با متقاضیان زیادی مواجه شده است. گویی خرید این دست خودروها برای مردم صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا انتظار در صفهای طولانی کارخانههای خودروسازی یا مراجعه به بازار آزاد محصولات صفر.
اطلاعات بهدستآمده حاکی از آن است که ایران خودرو حدود یک ماه پیش مزایده خودروهای تصادفی خود را برگزار کرد و در آن ۲۰۰ دستگاه خودرو شامل دنا، پژو ۲۰۷، رانا، تارا و وانت را به فروش رساند.
قانون قیمتگذاری در طرحهای مزایده خودروهای تصادفی بدین صورت است که هر خودرو بر اساس میزان صدمهای که دیده است متفاوت محاسبه میشود. اما متقاضیان باید برای خرید هر خودرو ابتدا ۱۰ میلیون تومان واریز و سپس اقدام به خرید خودروی تصادفی کنند.
در این میان، قیمت خودروهای تصادفی قابل توجه است. برای مثال، یک پژو ۲۰۷ در این مزایده که جلوبندی آن آسیب دیده است، با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شد. یا خودروی تارایی که به صورت کامل بدنه آن ضربدیده است نرخ ۲۴۰ میلیون تومان عرضه شد. با همین مبلغ امکان خرید تویوتای صفر در سال ۱۳۹۵ وجود داشت.
حال این سوال مطرح میشود که آیا خرید این خودروهای آسیبدیده و ازنفسافتاده برای خریداران صرفه اقتصادی دارد؟
همانطور که اشاره شد، مدل تصادفی یک پژو ۲۰۷ در این مزایده ۳۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. این درحالی است که مدل کارکرده این خودرو در بازه قیمتی بین ۵۸۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
پیگیری از برخی مراکز تعمیر خودروهای تصادفی و مراکز صافکاری نقاشی حاکی از آن است که احیای این خودروها هزینه چندانی برای خریداران ندارد. در نتیجه گرچه این خودروها مجدداً به حالت استاندارد خود بازنمیگردند و خودروهای فرسودهای وارد چرخه بازار خواهند شد، اما خرید، احیا و فروش مجدد آن برای برخی از افراد تبدیل به تجارتی شده است که حاشیه سود مناسبی دارد.
مراکز احیای خودروهای تصادفی، صافکاری و نقاشیها میگویند که احیای خودروهای تصادفی ایران خودرو هزینه چندان زیادی ندارد. برای مثال خودرویی که عقببندی آن به صورت کامل جمع شده باشد را میتوان با هزینهای حدود ۲۰ میلیون الی ۳۰ میلیون تومان تعمیر کرد. به گفته فعالان این مراکز، هزینه رنگ حدود پنج میلیون است و اگر لوازمی موردنیاز باشد، حدود ۲۰ میلیون تومان برای مالک خودروی تصادفی آب میخورد.
نوسانات قیمت خودرو در بازار طی سالهای اخیر خریداران را به جایی رسانده که حاضر به خرید خودروهای از نفسافتاده و ناسالمی هستند که پس از خرید هم احتمالاً با مشکلات زیادی در خودرو مواجه میشوند. البته این نخستین باری نیست که مشاهده میشود خودروهای تصادفی با قیمت بالایی به فروش میرسند. چندی پیش آگهی فروش مدل تصادفی بی ام و سری ۷۳۰ li ۷ مدل ۲۰۱۷ منتشر شد که قیمت آن ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود.
درحالی که در مزایده جدید ایران خودرو یک دستگاه تارای تصادفی ۲۴۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد، در سال ۹۵ با همین مبلغ امکان خرید یک تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۶ وجود داشت. اما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کشور، همگامشدن بازار خودرو با دلار و انحصاریشدن صنعت و بازار خودروی کشور، خودروهای داخلی به چنین قیمتهایی رسیدهاند.