قهرمان فیلم بهدنبال یک زندگی معمولی است و اساسا یک زندگی معمولی بهعنوان ایده کانونی فیلم صورتبندی شده و همین میتواند فارغ از سطح کیفی فیلم بهلحاظ سینمایی، بسیاری را به پای تماشای خود بنشاند. قصه فیلم فسیل با سویه نوستالژیکی که دارد، میتواند در زمان حال به یک امتیاز برای فروش فیلم منجر شود البته ظرفیتهای فضای مجازی در تبلیغ آثار کمدی را نباید دستکم گرفت.
کمدی فسیل در ژانر کمدی، اجتماعی و درام است که بازیگران با تجربه در آن به ایفای نقش پرداختهاند. این فیلم با ۲.۵ میلیون تماشاگر و فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفته است.
به گزارش موج، ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ بود که خبر از اکران فیلمی کمدی در گیشههای سینما به گوش رسید؛ فیلمی که در مدت کوتاه توانسته رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد و عنوان پرفروشترین فیلم سینمای ایران را از آن خود کند. فیلم فسیل با ژانر کمدی و شاد توانست رونقی دوباره به سینما ببخشد و یک تنه بار بیمیلی مردم به سینما رفتن را به دوش بکشد. همین که مردم در این روزهای ناخوشاید اجتماعی و نابسامان اقتصادی از تماشای این فیلم لذت بردهاند و استقبال کردهاند چشماندازی نویدبخش را ترسیم میکند.
دوران کرونا و فضای ملتهب جامعه در ماههای گذشته همه دست به دست هم دادند تا فضای سینماها بار دیگر به محاق برود و حتی جشنواره فیلم فجرهم نتواند این امید را برای فروش فیلمها در سینماها روشن کند. با این حال در میان فیلمهای اکران نوروزی فیلم فسیل توانست در کانون توجه قرار بگیرد و یخ گیشهها را بشکند، فیلمی که لحظات شاد و خندهداری را برای مخاطب به وجود میآورد. در چند دهه اخیر همواره فیلمهای کمدی در صدر پرفروشها قرار گرفتهاند، اما فیلم فسیل توانسته در این مدت کوتاه به پرفروشترین فیلم تبدیل شود.
موضوع این فیلم به دوران قبل از انقلاب برمیگردد. کافه و ساز و آواز، ماشینهای بزرگ و خوشرنگ و لعاب آمریکایی و شوخی با محرمات زندگی در این فیلم از قلم نیفتاده است.
اسی، سعید و صفا تیم بازیگران اصلی فیلم فسیل هستند که همان اعضای تشکیلدهنده گروه موسیقیاش نیز هستند. بهرام افشاری در بیشتر لحظات فیلم فسیل، همانند دیگر بازیهایش همچنان شیرین و دوستداشتنی است. او به خوبی یاد گرفته چطور در موقعیت احمقانهای که گرفتارش شده، با جدیت کامل بازی کند و از این تضاد، کمدی بسازد. نمونهاش وقتی با حرکات بدن، ادای «فتانه» را درمیآورد یا موقعی که با کمربند، سعید را تهدید میکند.
ایمان صفا نیز در جان بخشیدن شوخطبعانه به کاراکترهای خاص، مریض و پریشاناحوال را به رخ میکشد. آنجا که در قامت مبارز تودهای و چه بعد از انقلاب در قالب یک فرد مجاهد معاند، جوانی یه لاقبا و عاشق آواز که قبل از انقلاب به کما میرود و بعد از چند سال، در میانه دهه ۶۰ از خواب برمیخیزد.
دعوت از برادران سپاهی برای بزم پنج سیری، ترانه ضدامپریالیستی با ریتم شش و هشت، یا پاک کردن شعار «مرگ بر شاه» از روی دیوار محل کارهایی است که اسی مدام در جستوجوی آن است که از دل همین تضاد و تناقض، لحظههایی خندهدار ساخته میشود.
فیلم فسیل با همین اجراهای به اصطلاح کمدی توانسته به خواستهها و اهدافش برسد. هم از سد ممیزی و نظارت عبور کرده و رنگ پرده را به خود دیدهو هم تا امروز با فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانیاش، دل مخاطبان را به دست آورده است. داستان فیلم فسیل خط سیر خاصی را دنبال نمیکند و به همین دلیل میتواند تا ابد ادامه یابد یا هر لحظه تمام شود.
در مواجهه با فیلمهایی همچون فیلم فسیل، صرفاً باید به لحظاتی مثل ملاقات با «فرنگیس» (الناز حبیبی) در پارک و اشارههای اسی به کارت سپاه که «هماهنگه» دلخوش کرد، یا به این وضعیت که چطور خواننده محبوب «ملوسِ جاده چالوس» به جای ترانههایش، با ایفای نقشی کوتاه بهعنوان «دزد ناموس» در یادها مانده است.
فسیل یک فیلم سینمایی در ژانر کمدی، اجتماعی، خانوادگی و درام ساخته ۱۳۹۹ است. این فیلم به کارگردانی کریم امینی نویسندگی حمزه صالحی و تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان محصول سال ۱۴۰۱ است. فسیل کمتر از سه ماه از شروع اکران و با فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان، پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفته است. فیلم فسیل از نظر تعداد بیینده تا به حال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب جذب کرده است.
کریم امینی، به عنوان یکی از کارگردانان نوظهور سینما شناخته میشود. امینی که سابقه بازیگری هم دارد در فیلمهای سینمایی پاسیو، اگزما، ایتالیا ایتالیا، آبنبات چوبی، نیمهشب اتفاق افتاد، پیاده و سریالهای روزگار، دیگری، عقیق، تعبیر وارونه یک رویا، باغ بیروزنه و سارقان روح نیز نقشآفرینی کرده است. همچنین سال ۱۳۹۲ با فیلم سینمایی «خوابزدهها» سینما را تجربه کرد، اما حضورش در سریال «پردهنشین» باعث شهرتش شد. فیلمهای سینمایی «دشمن زن و «ربه سیاه» از ساختههای او به شمار میرود.
کریمی درباره علت فروش بالای فیلم فسیل گفته است: «ما هنوز به فروش بالای مورد نظر خودمان نرسیدیم. آن چه که مهم است میزان مخاطبین سینما است نه فروش، زیرا قیمت بلیتها نیز افزایش داشته و همین امر میتواند میزان فروش را نسبت به سایر فیلمها که در گذشته فروش بالایی را تجربه کردهاند بالاتر ببرد و همانطور که قبلا اشاره کردم ما هنوز به میزان مخاطبین مورد نظر خود نرسیدیم، اما این را قبول داریم که سرعت جذب مخاطبین فسیل نسبت به دیگران بیشتر بوده است برای همین امیدوار به رکوردزنی تگزاس ۲ هستیم.»
به گفته وی، ما برای ساخت این فیلم هزینههای بسیار زیادی کردیم. افرادی که فیلم را دیدهاند میدانند که فضای دهه ۵۰ و ۶۰ در فیلم به خوبی ساخته شده است. این موضوع فقط با انجام هزینههای بسیار بالا ممکن بود. همین موضوع یکی از علل فروش خوب فیلم فسیل است. اما به طور کلی این روزها فیلم کمدی بهتر از دیگر گونههای سینمایی فروش دارند. فیلمهایی که حال مردم را خوب کند.
فیلمهایی مانند فیلم فسیل از شرایط بهتر و بیشتری در اکران برخوردار شده و انگیزه مالی فیلمسازان و بازیگر آنهم به این مسأله دامن زده و حجم تولیدات آثاری ازایندست بیشتر میشود. قهرمان فیلم بهدنبال یک زندگی معمولی است و اساسا یک زندگی معمولی بهعنوان ایده کانونی فیلم صورتبندی شده و همین میتواند فارغ از سطح کیفی فیلم بهلحاظ سینمایی، بسیاری را به پای تماشای خود بنشاند. قصه فیلم فسیل با سویه نوستالژیکی که دارد، میتواند در زمان حال به یک امتیاز برای فروش فیلم منجر شود البته ظرفیتهای فضای مجازی در تبلیغ آثار کمدی را نباید دستکم گرفت.