کانسپت آلپین که نامش A۲۹۰ بتا است، براساس رنو ۵ الکتریکی ساخته شده که آن هم قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. آلپین با الهام از ماشینهای مسابقهای رنو ۵ را تغییر داده و آن را اسپرتتر کرده است.
آلپین، زیرمجموعه خودروهای اسپرت رنو سال آینده یک مدل اسپرت از رنو ۵ الکتریکی به بازار عرضه میکند. آلپین هفته گذشته کانسپتی از این ماشین رونمایی کرد و میگوید ۸۵ درصد از ظاهر ماشینی که به بازار عرضه خواهد شد را نمایش میدهد.
به گزارش بی بی سی، کانسپت آلپین که نامش A۲۹۰ بتا است، براساس رنو ۵ الکتریکی ساخته شده که آن هم قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. آلپین با الهام از ماشینهای مسابقهای رنو ۵ را تغییر داده و آن را اسپرتتر کرده است.
A۲۹۰ مانند رنو ۵ الکتریکی و نسل بعدی نیسان میکرا بر روی پلتفرم جدیدی ساخته میشود که با همکاری رنو و نیسان طراحی شده است. آلپین جزییات فنی زیادی اعلام نکرده و تنها گفته که A۲۹۰ دو موتور الکتریکی دارد و امکانی به نام «سبقت» در ماشین است که با فشار یک دکمه برای ده ثانیه شتاب و سرعت ماشین را بیشتر میکند.
هچبکهای اسپرت یکی از ماشینهای پرطرفدار در اروپا است. رنو در دهه هفتاد از اولین کارخانههایی بود که با فروش مدلهای تقویتشده رنو ۵ این بازار را به وجود آورد. این ماشینها که در زبان انگلیسی هات هچ (Hot Hatch) نامیده میشوند قدرت و شتاب ماشینهای اسپرت را با قیمتی به نسبت ارزانتر عرضه میکنند و معمولا مشتریان جوان دارند.
با سختتر شدن قوانین مبارزه با آلودگی هوا، تولید مدلهای هچبک بنزینی کوچک دیگر صرف نمیکند و خودروسازان تولید این ماشینها را متوقف کرده یا آنها را الکتریکی میکنند. مدل جدید آلپین جایگزینی برای هاتهچها در دوران ماشینهای الکتریکی است. مهندسان آلپین میگویند برای ماشین صدایی طراحی شده که شبیه صدای موتور یک هاتهچ بنزینی است.
شرکتهای دیگر از جمله فیات و مینی هم ماشینهای الکتریکی مشابهی تولید کردهاند. چالش این ماشینها در مقایسه با هاتهچهای بنزینی قیمت است که برای مشتریان جوان گران است.
ماشینی که براساس A۲۹۰ ساخته میشود اولین مدل از سه مدل جدید الکتریکی آلپین است. آلپین تا سال ۲۰۲۸ یک شاسیبلند و یک کوپه اسپرت هم خواهد ساخت. رنو با تغییر نام تیم فرمول یک خود به آلپین، کمک زیادی به تبلیغ این زیرمجموعه کرده و امیدوار است این کار فروش بالای آلپین را مخصوصا در آمریکای شمالی تضمین کند.
هوندا نیز دومین مدل الکتریکی خود در بازار اروپا را معرفی کرد. این ماشین یک شاسیبلند کوچک است که با همکاری شرکای چینی هوندا تولید میشود. هوندا این ماشین را پاییز گذشته به بازار چین عرضه کرد و اکنون قصد دارد آن را با نام e:Ny۱ به اروپا صادر کند.
e:Ny۱ با مدل بنزینی هوندا HR-V اشتراک زیادی دارد و تنها چراغها و جلوپنجرهاش متفاوت است. اتاق ماشین هم تقریبا با HR-V یکی است و فقط به جای نمایشگر کوچک شاسیبلند بنزینی، یک نمایشگر بزرگ ۱۵ اینچی روی داشبورد است.
هوندا میگوید e:Ny۱ با هر بار شارژ میتواند تا ۴۱۲ کیلومتر حرکت کند و زمان شارژ باتریها از ده درصد تا ۸۰ درصد حدود ۴۵ دقیقه است.
اولین مدل الکتریکی هوندا یک هچبک کوچک بود که به خاطر ظاهر و ایدههای نوآورانهاش بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما قیمت گران و باتریهای ضعیف باعث شد فروش خوبی نداشته باشد. هوندا با اضافهکردن یک سیبلند الکتریکی میخواهد بخشی از این انتقادها را پاسخ دهد.
قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما رسانهها قیمت پایهاش را حدود ۴۰ هزار دلار پیشبینی میکنند. e:Ny۱ در بازاری وارد میشود که رقابت در آن بسیار سخت است و پژو، هیوندای و کیا بازار را قبضه کردهاند.
فولکسواگن هم در واکنش به اعتراض فعالان حقوق بشر و انتقاد سرمایهگذارانش اعلام کرد که هیچ سندی مبنی بر حضور کارگران اجباری در کارخانهاش در استان سینکیانگ چین وجود ندارد.
هفته گذشته ده فعال حقوق بشر با ایجاد اخلال در جلسه سهامداران شرکت، فولکسواگن را متهم کردند که محصولاتش در چین را با استفاده از کارگران اویغور تولید میکند که در کمپهای کار اجباری زندگی میکنند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود «به کار اجباری اویغورها پایان دهید». بر بدن یکی از معترضان که در جلسه برهنه شد هم نوشته شده بود «پول کثیف».
سازمان ملل متحد سال گذشته درباره اتهامهای بدرفتاری با مسلمانان اویغور و سایر اقلیتها در استان سینکیانگ چین گزارشی منتشر کرد و دولت چین را به «نقض جدی حقوق بشر» متهم کرد. دولت چین این اتهام را رد میکند.
فولکسواگن با مشارکت شرکت خودروسازی چینی سایک در استان سینکیانک یک کارخانه دارد. تعدادی از سهامداران فولکسواگن از این شرکت خواستهاند با فرستادن بازرسان مستقل مطمئن شود که کارگران کمپهای کار اجباری در تولید محصولات فولکسواگن نقشی ندارند.
رالف برندشتاتر، مدیر فولکسواگن در چین میگوید بدون اجازه شرکت سایک امکان فرستادن بازرسان مستقل نیست. او که اوایل سال جاری میلادی از کارخانه سینکیانگ بازدید کرده همچنین گفت که هیچ سندی ندیده که نشان دهد حقوق بشر در این کارخانه نقض شده است.
اما فعالان حقوق اویغورها ادعا میکنند که قطعهسازانی که با کارخانه فولکسواگن در سینکیانگ ارتباط دارند به طور گسترده از کارگرانی استفاده میکنند که در اردوگاههای کار اجباری نگهداری میشوند.